سیاسی

استفاده از تفکر و دستاورد نخبگان در اولویت دولت نیست

دولت باید برای تحقیقات نخبگان ابزار و لوازم مورد نیاز را فراهم کند. نتایج و محصولات شرکت های دانش بنیان به طور مطلوب در دستگاههای اجرایی به کار گرفته نمی شود چون اقتصاد ما دولتی است. دستگاه های اجرایی دولت کالا و ابزاری که شرکت های دانش بنیان با نبوغ نخبگان، به تولیدمی رسانند، به فراموشی سپرده و مورد حمایت واقع نمی شوند.
علی عباسپور تهرانی فرد، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، گفت: بعضی از تولیدات محققین و نخبگان بهتر از نمونه خارجی است و با کاستی در این موضوع  مواجه ایم که در تولید انبوه این محصولات تعلل می شود و به طور مطلوب وارد صنعت تولیدات کشور نمی شود تا کشور را از محصولات مشابه خارجی بی نیاز کند.

علی عباسپور تهرانی فرد، رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، در گفتگو با خبرنگار هفته نامه شما در خصوص پیشرفت علمی کشور و نقش نخبگان در این رابطه، گفت: تعریف نخبگان کشور شامل قشر جوان، دانشگاهی و مراکز پژوهشی کشور است.

وی ادامه داد: نخبگان اصولا قشری هستند که با توجه به آموزه ها و نبوغی که دارند می توانند مسائل علمی را در حقیقت موشکافی کنند و نقش موثری در پیشرفت علمی کشور ایفا می کنند. باید به خواسته های نخبگان توجه شود. در حقیقت به معیشت این افراد، در حدی که بتوانند زندگی آرامی داشته باشند و در سایه این آرامش فکرشان مشغول مشکلات معیشتی نشود و بتوانند به خلاقیت بپردازند، باید رسیدگی شود.

رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، خاطر نشان کرد: بخش دیگر خواسته های نخبگان، برخورداری از امکاناتی است که بتوانند خلاقیت خود را بروز بدهند. فراهم نمودن محیط علمی، آزمایشگاه های لازم، ارتباط علمی با دنیای بیرون و شرکت در کنفرانسهای علمی از جمله خواسته های آنان است.

عباسپور تهرانی فرد با اشاره به خواسته سوم نخبگان، گفت: اینکه نبوغ و ابتکاری که با صرف عمر و خلاقیت بوجود آمده است، برای اقتصاد کشور بکار گرفته شود و دولت توجه لازم به این مسئله داشته باشد. در حالی که در دولت های گذشته علیرغم اینکه در برنامه های توسعه، در چشم انداز و نقشه جامع علمی کشور مشخص و هدف گذاری شده است که چند درصد اعتبارات تولید ناخالص ملی به امر تحقیقات اختصاص پیدا کند، به این موضوع توجه نمی شود.

عباسپور تهرانی فرد با اظهار تاسف نسبت به اینکه متاسفانه شرایط پژوهش و تحقیق برای نخبگان کشور در جهت عرضه نبوغ در آزمایشگاهای تحقیقاتی فراهم نمی شود، ادامه داد: در توصیف امسال، باید گفت سال غم انگیزی است، برای آنکه در مراکز تحقیقاتی و علمی اعتبار لازم برای پروژه های تحقیقاتی فراهم نشد تا شرکت های دانش بنیان بتوانند دستاورد تحقیقاتی بوجود آورند.

وی ادامه داد: در مجلس هشتم قانون خوبی راجع به تاسیس شرکتهای دانش بنیان و حمایت از صندوق توسعه و نوع آوری تصویب و شرایط برای نخبگانی که نتیجه تحقیقاتشان به نتیجه برسد، تسهیل شد تا بتوانند شرکت تاسیس و محصولات را وارد بازار کنند و نیازهای فنی کشور و نیازهای جامعه که بر اساس تحقیقات نخبگان به ثمر رسیده را برآورده کنند.

عباسپور تهرانی فرد تصریح کرد: دولت باید برای تحقیقات نخبگان ابزار و لوازم مورد نیاز را فراهم کند. نتایج و محصولات شرکت های دانش بنیان به طور مطلوب در دستگاههای اجرایی به کار گرفته نمی شود چون اقتصاد ما دولتی است. دستگاه های اجرایی دولت کالا و ابزاری که شرکت های دانش بنیان با نبوغ نخبگان، به تولیدمی رسانند، به فراموشی سپرده و مورد حمایت واقع نمی شوند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر شرایط را برای محقق آماده نکردیم. محقق اولا زندگیش تامین نیست و خانواده دارد و خانواده اش در این جامعه زندگی می کند و از لحاظ معیشت در مضیقه است. می خواهد متمرکز بر موضوع تحقیق شود مشکلات اقتصادی اجازه نمی دهد. از طرف دیگر اعتبارات، بودجه و ابزار تحقیقاتی پیشرفته احتیاج دارد در اختیارش باشد که تامین نمی شود.

عباسپور تهرانی فرد، خاطر نشان کرد: اگر محقق با تمام سختیها توانست نبوغش را پیاده و به تولید برساند باید مورد حمایت قرار گرفته و از طرحش دفاع شود. ابزاری که توسط محقق ساخته می شود شاید در وهله اول به پای محصول فلان شرکت خارجی با تجربه چندده ساله نرسد اما این تولید داخلی که به وسیله نخبگان بوجود آمده است، اگر مورد حمایت واقع شود و رفص نواقص آن طرح صورت گیرد، نهایتا در ردیف تولید قرار می گیرد.

رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، بعضی تولیدات محققین و نخبگان را بهتر از نمونه خارجی دانست و ادامه داد: با کاستی در این موضوع مواجه ایم که در تولید انبوه این محصولات تعلل می شود و به طور مطلوب وارد صنعت تولیدات کشور نمی شود تا کشور را از محصولات مشابه خارجی بی نیاز کند.

وی تصریح کرد: علیرغم تاکید مقام معظم رهبری نسبت به رسیدگی به وضع نخبگان اما در اجرا شاهدیم اقدامات دولتمردان بسیار فاصله دارد از آن چیزی که باید انجام شود و رسیدگی به وضع نخبگان از جهت دستآوردهای آنان برای تولید داخلی، استفاده از اندیشه و تفکر نخبگان در اولویت پایین تری برای دولت هستند و توجه لازم صورت نمی گیرد.

رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه باید رسیدگی به وضع نخبگان، خارج از بحث شعار و مسائل سیاسی مورد توجه واقع شود، تاکید کرد: اقتصاد دانش بنیان اساسا بر اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است، اگر به نخبگان توجه کنیم، توانستیم به اقتصاد مقاومتی و یکی از مولفه های کسب قدرت که به فرموده مقام معظم رهبری، اقصاد دانش بنیان است، توانستیم کمک کنیم.

رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت تاکید مقام معظم رهبری بر امر تحقیقات و پیشرفت علمی کشور، گفت: این موضوع همیشه مورد تاکید معظم له بوده و تاکید اخیری نیست. این نکته حساس و مهمی است و مقام معظم رهبری دست روی این موضوع گذاشتند و تاکید دارند. اما متاسفانه می بینیم که توجه لازم که بابد انجام شود صورت نمی گیرد. هر سال در قانون پنج ساله توسعه کشور، اعتبارات امر تحقیق و پژوهش از درصد تولید ناخالص ملی مشخص شده است اما تخصیص نمی یابد.

عباسپور تهرانی فرد در مورد کیفیت شرکت های دانش بنیان گفت: اگر شخصی شرکت بزند و عنوانش را دانش بنیان بگذارد، در آمار، این نوع شرکتها گنجانده نمی شود. شرکت های دانش بنیان باید مورد حمایت و کمک واقع شوند و مفاد قانونی که در ارتباط با حمایت از این شرکتها در قانون دیده شده است مورد عمل واقع نمی شود.

وی در پایان گفت: شاید روی کاغذ شرکت های دانش بنیان زیادی داشته باشیم اما آیا این شرکت ها شرایط لازم را به اندازه کافی دارند که بتوانند در راستای اهداف تاسیس عمل کنند. شرایط و زمینه لازم برای فعالیت مطلوب این شرکتها تا کنون فراهم نشده است.

https://shoma-weekly.ir/kG7nYr