بین الملل

استعفا برای سرپوش گذاشتن بر خون‌ریزی‌های ارتش / دولت مستعفی درلباس دموکراتیک ایفای نقش می کند

کابینه دولت مصر استعفا داد. نخست‌وزیر مصر در نطقی تلویزیونی این خبر را اعلام کرد ، اما به‌دلیل این استعفا اشاره‌ای نشد.
علیرضا بخشی استوار- کابینه دولت مصر استعفا داد. نخستوزیر مصر در نطقی تلویزیونی این خبر را اعلام کرد ، اما بهدلیل این استعفا اشارهای نشد. دولت این کشور پس از نشست 15دقیقهای کابینه این تصمیم را گرفته است؛ نشستی با حضور ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده نیروهای مسلح و وزیر دفاع.به گزارش روزنامه الاهرام مصر حازم الببلاوی همواره از سوی رسانههای مصر بهعنوان شخصی که «قدرت تصمیمگیری ندارد» و «از چارهیابی برای معضلات اقتصادی کشور عاجز است» مورد انتقاد بوده است. حازم الببلاوی در بیانیه روز دوشنبه خود به وجود شرایط دشواری که کابینه او با آن روبهرو بوده اذعان کرد اما گفت که دولت او به بهبود شرایط کمک کرده است. او اظهار کرد: «کابینه طی شش، هفت ماه گذشته بار مسئولیت بسیار سنگینی را به دوش کشیده است و در بیشتر موارد نتایج خوب بوده است.»

اما «یاسر القاضی» نماینده سابق مجلس الشعب (پارلمان) با بیان اینکه استعفای کابینه«ببلاوی» به توصیه برخی از منابع امنیتی و سیاسی صورت گرفته در تشریح علت این اقدام دولت انتقالی قاهره افزود: گزارشهای منابع امنیتی و سیاسی حاکی از آن است که برخی کشورهای خارجی در بعضی از وزرای دولت ببلاوی نفوذ کرده و در نتیجه به مثابه تهدیدی برای امنیت ملی بودند.

علاوه بر این نباید از اختلافات بین وزرای دولت و
نخست
وزیر درباره سیاستهای مالی غافل شویم.وی طی سخنانی با بیان اینکه دولت ببلاوی ماهیت این مرحله را درک نکرده به عدم وجود طرحها و برنامههایی برای اجرای اولویتهای مورد نیاز در این مرحله و همچنین عدم اجرای راهحلهای واقعی برای بهبود اوضاع امنیتی و اقتصادی مصر از سوی کابینه قاهره پرداخت و افزود: این دولت عملکرد خوبی نداشته که از استعفایش ابراز تاسف شود.

مرحله انتقالی نیازمند به کار گیری همه تلاشها و توافق حقیقی است. تحقق این امر از طریق یک دولت توانا که قادر است وطن را با استفاده از راه حلهای غیر سنتی از بحران خارج کند، امکان پذیر است.

علی السلمی، معاون سابق نخست وزیر مصر هم با انتقاد از دولت حازم ببلاوی، نخست وزیر مستعفی مصر اظهار کرد: پس از اینکه عوامل و شاخصههای شکست دولت آشکار شد این استعفا امری لازم و ضروری بود اما دیر صورت گرفت. وی در سخنانی مطبوعاتی عنوان داشت: اینکه دولت مصر دیدگاه مشخصی نداشت و کاملا بر حمایتهای مالی عربها تکیه کرده بود از بارزترین دلایل شکست این دولت است و این دولت دارای نهادهای اقتصادی عالی رتبه بود اما آنها شکست خورده ترین گروه اقتصادی ظرف چند دهه گذشته بودند.

اما بسیاری از کارشناسان گمان می بردند که این استعفا جاده را برای کاندیداتوری عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر در انتخابات ریاستجمهوری آتی هموار میکند.در داخل و خارج از مصر بسیاری منتظر اعلام کاندیداتوری عبدالفتاح السیسی برای انتخابات ریاستجمهوری هستند و انتظار میرود او به زودی این خبر را اعلام کند. السیسی برای کاندیداتوری در انتخابات باید قبل از هرچیز از پست وزارت دفاع کنارهگیری کند. یک مقام مصری در گفتگو با رویترز در این زمینه گفت: «استعفای دولت اولین گام مورد نیاز السیسی برای نامزدی در انتخابات ریاستجمهوری بود.» به گفته این مقام؛ کابینه به صورت دستهجمعی استعفا داد چراکه السیسی نمیخواست در این اقدام تنها به نظر برسد. او اخیرا به مسکو سفر کرد؛ سفری که حسننیت کرملین را برای او به همراه داشت و معامله تسلیحاتیای نیز میان دو طرف امضا شد. همسر او نیز برای اولینبار پس از سقوط مرسی در یک میهمانی نظامی در کنار السیسی دیده شد. انتخابات مصر تا دو ماه دیگر برگزار میشود. انتخابات مصر به دلیل اهمیت ژئواستراتژیک این کشور برای کشورهای منطقهای و فرامنطقهای مهم است. مصر کنترل کانال سوئز را که یک خط حملونقل حیاتی جهانی است در اختیار دارد و آینده پیمان صلح با اسرائیل نیز یکی دیگر از دغدغههای جامعه جهانی است.

اما دکتر محمد باباخانی ، از اساتید علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه تهران در تحلیل این اتفاق به صحبت های نخست وزیر مستعفی در کنفرانس خبری خود اشاره کرد و گفت :این که ببلاوی می گوید خطرات فراوانی کشور را تهدید می کند و امروز روز دستیابی منافع شخصی نیست هیچ سنخیتی با دیگر گفته های او مبنی بر طی کردن مسیر طولانی برای رسیدن به ساختار دموکراتیک ندارد جز در یک صورت و آن این که دولت مستعفی می خواهد برای مردم مصر نقش دولتی دموکراتیک را بازی کند که در واقع یک نوع سرپوش گذاشتن بر حوادث چند وقت اخیر مصر از زمان شبه کودتا ارتش برای سرنگونی حکومت مرسی و حذف اخوان المسلمین از صحنه سیاسی مصر است.باباخانی در انتها گفت:استعفای دولت بدون شک اولین گام برای نامزد شدن بدون حرف و حدیث السیسی در انتخابات است که البته برای تحلیل بهتر و دقیق تر باید منتظر تشکیل کابینه جدید ماند.با توجه به این ارتش مصر پس از سقوط مرسی به سرعت و در عرض چند هفته کابینه جدید تشکیل داد و انتظار میرود که این بار نیز کرسیهای دولت برای مدتی طولانی خالی نباشد. حذف مرسی خونینترین بحران سیاسی تاریخ مصر مدرن را رقم زد و نیروهای امنیتی صدهانفر از حامیان اخوان را کشتند و هزاران نفر از آنها را روانه زندان کردند. گروههای حقوق بشری میگویند که موارد نقض حقوق بشر در مصر در حال افزایش است اما دولت تحت حمایت ارتش این اتهامات را انکار میکند.

نگاه

https://shoma-weekly.ir/VaclKa