بین الملل

از «سیاف» افراطی تا «عبدالله عبدالله» میانه‌رو

ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حالی به پایان رسید که ترکیبی از جنگ سالاران سابق و سیاستمداران کهنه کار تمایل خود را برای رقابت در انتخابات روز پنجم آوریل اعلام کردند. این در حالی است که به گفته مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان که مسوول برگزاری انتخابات در این کشور هستند، ۲۷۳ تن از مجموع افراد ثبت نامی را زنان تشکیل می دهند.
امیر صابری- ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حالی به پایان رسید که ترکیبی از جنگ سالاران سابق و سیاستمداران کهنه کار تمایل خود را برای رقابت در انتخابات روز پنجم آوریل اعلام کردند. این در حالی است که به گفته مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان که مسوول برگزاری انتخابات در این کشور هستند، ۲۷۳ تن از مجموع افراد ثبت نامی را  زنان تشکیل می دهند.

عبدالله عبدالله
وزیر سابق امور خارجه افغانستان و از یاران بسیار نزدیک احمد شاه مسعود، فرمانده افسانه ای شبه نظامیان ضد طالبان موسوم به ائتلاف شمال. عبدالله عبدالله پیش از دوران تلخ حکومت طالبان در دولت برهان الدین ربانی عضویت داشت و به دلیل تسلط به زبان انگلیسی و رفتار با وقار، در خارج از افغانستان به چهره ای شناخته شده تبدیل شد. این جراح چشم در کابل متولد شد. پدرش از پشتوهای قندهار و مادرش تاجیک است.
عبدالله پس از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ به عنوان وزیر امر خارجه منصوب شد و در دولت حامد کرزای خدمت کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۶ برکنار شد.
وی در انتخابات سال ۲۰۰۹ با کسب ۳۰ درصد آرا در رده دوم قرار گرفت و باعث شد انتخابات به دور دوم کشیده شود. عبدالله در دور دوم و در شرایطی که گزارش هایی از تقلب حامیان کرزای منتشر شده بود از انتخابات کناره گیری کرد.

قیوم کرزای
قیوم برادر بزرگ حامد کرزای رئیس جمهور فعلی افغانستان است که پس از تولد در قندهار به آمریکا نقل مکان کرد. او تاجر زیرکی است که رستوران های زنجیره ای افغان متعلق به خانواده کرزای را در بالتیمور، سان فرانسیسکو و بوستون اداره می کرد. قیوم ۵۶ ساله از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی مدرک فوق لیسانس دریافت کرده است و گفته می شود شخصیتی خجالتی است که به اندازه حامد جذابیت ندارد. قیوم پیش از این در پارلمان افغانستان عضویت داشت اما پس از انتقاد از اینکه اغلب در جلسات شرکت نمی کند، استعفا کرد. پیش بینی می شود محمود یکی دیگر از برادران کرزای در مبارزات انتخاباتی وی نقش موثری ایفا کند.

اشرف غنی
غنی ۶۴ ساله از شخصیت های دانشگاهی و متفکران شناخته شده افغانستان در عرصه بین المللی است. وی مدرک خود را در رشته انسان شناسی از دانشگاه آمریکایی بیروت گرفت و در لبنان با همسر خود آشنا شد.
غنی مدارک فوق لیسانس و دکترای خود را از دانشگاه کلمبیا در نیویورک دریافت کرد و هنگام اشغال افغانستان به دست نیروهای شوروی سابق در دهه ۱۹۸۰ در چندین دانشگاه آمریکا تدریس می کرد. وی در دولت موقت کرزای از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ وزیر دارایی بود و سپس به درخواست خود به عنوان رئیس دانشگاه کابل منصوب شد. غنی سپس ریاست کمیسیون موقت امنیت ملی افغانستان را بر عهده گرفت.
وی که به داشتن خلق و خوی تند شهرت دارد در انتخابات سال ۲۰۰۹ کمتر از سه درصد آرا را به دست آورد و در رده چهارم قرار گرفت. غنی امسال در نظرسنجی مجله پراسپکت در رده دوم قرار گرفته است.

زلمای رسول
وزیر امور خارجه فعلی افغانستان و فردی آرام که از نزدیک ترین وفاداران به کرزای به حساب می آید. رسول ۷۰ ساله پزشک است و در یک مدرسه طب در پاریس تحصیل کرده است.
او از سلطنت طلبان افغانستان است و به عنوان رئیس دفتر و پزشک شخصی ظاهر شاه پادشاه پیشین افغانستان که ۳۰ سال در رم زندگی می کرد، خدمت کرد. رسول سال ۲۰۰۲ وزیر هواپیمایی کشوری بود و سپس از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ به عنوان مشاور امنیت ملی حامد کرزای خدمت کرد
رسول علاوه بر فارسی، به زبان های انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی و عربی مسلط است. وی می تواند به عنوان نامزدی که همه گروه ها روی او توافق کنند مطرح شود.

عبدالرب رسول سیاف
سیاف جنگ سالار سابق افغانستان است که از پژوهشگران مذهبی نیز به حساب می آید و ریش بلند و عمامه دارد. با توجه به روابط نزدیک وی با عربستان سعودی و افراطی گری دینی، نامزدی وی باعث نگرانی دیپلمات های بین المللی شده است.
در گزارش کمیسیون ۱۱ سپتامبر از وی به عنوان مربی خالد شیخ محمد مغز متفکر حملات در نیویورک و واشنگتن یاد شده است. وی همچنین چند اردوگاه های آموزشی شبه نظامیان را در افغانستان و پاکستان اداره می کرد که چندین تن از بمب گذاران سال ۲۰۰۲ بالی در این اردوگاه ها آموزش دیده بودند. نام سیاف به عنوان رقیب اسامه بن لادن و همچنین مردی که سال ۱۹۹۶ به بازگشت وی به افغانستان کمک کرد مطرح است.
وی در دهه ۱۹۸۰ با نیروهای شوروی نبرد می کرد و سپس با طالبان مبارزه کرد. سیاف سپس نماینده پارلمان شد و به یکی از محارم کرزای تبدیل شد.

قطب الدین هلال یکی از اعضای برجسته حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و عبدالرحیم وردک وزیر پیشین دفاع افغانستان هم از دیگر نامزدهایی هستند که خود را برای حضور در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری کاندید کرده اند.
خدیجه غزنوی تنها زن کاندیدا در رقابت های ریاست جمهوری هم از دیگر افرادی هستند که خود را در معرض انتخاب مردم افغانستان گذاشته اند.
انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی افغانستان در ۱۶ فروردین ماه سال ۱۳۹۳ برگزار خواهد شد.


https://shoma-weekly.ir/Y9ydeu