سیاسی

از دغدغه های 57 تا شگفت آفرینی 91

حضرت امام خمینی(ره) بعد از سالها تبعید و هنگام ورود به ایران ضمن حضور در مزار بهشت زهرا(س) در همان مکان ایراد سخنرانی کردند.مرور سخنرانی ایشان بعد از 34 سال شاید تکراری به نظر برسد اما می توان نکاتی قابل توجه در این سخنرانی یافت و این نکات را به بحث و بررسی گذارد.
احمد جان نثاری –  حضرت امام خمینی(ره) بعد از سالها تبعید و هنگام ورود به ایران ضمن حضور در مزار بهشت زهرا(س) در همان مکان ایراد سخنرانی کردند.مرور سخنرانی ایشان بعد از 34 سال شاید تکراری به نظر برسد اما می توان نکاتی قابل توجه در این سخنرانی یافت و این نکات را به بحث و بررسی گذارد.
ایشان در بخشی از سخنان می فرمایند: ما پنجاه سال است، بیشتر از پنجاه سال است دانشگاه داریم و قریب سی و چند سال است که این دانشگاه را داریم لکن چون خیانت شده است به ما، از این جهت رشد نکرده، رشد انسانی ندارد، تمام انسان ها و نیروی انسانی ما را از بین برده است این آدم. این آدم به واسطه نوکری که داشته، مراکز فحشا درست کرده، تلویزیونش مرکز فحشاست، رادیویش بسیاریش فحشاست، مراکزی که اجازه دادند برای اینکه باز باشد، مراکز فحشاست، اینها دست به دست هم دادند. در تهران مرکز مشروب فروشی بیشتر از کتابفروشی است، مراکز فساد دیگر الی ماشائالله است. برای چه سینمای ما مرکز فحشاست. ما با سینما مخالف نیستیم ما با مرکز فحشا مخالفیم. ما با رادیو مخالف نیستیم ما با فحشا مخالفیم. ما با تلویزیون مخالف نیستیم ما با آن چیزی که در خدمت اجانب برای عقب نگه داشتن جوانان ما و از دست دادن نیروی انسانی ماست، با آن مخالف هستیم.
حالا بعد از گذشت 34 سال از انقلاب اسلامی این بخش از سخنان بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران قابل تامل است، آیا ما توانسته ایم پیشرفت مطلوبی داشته باشیم، باید نگاهی به اخبار علمی و پژوهشی این روزها بکنیم و بعد از آن نتیجه بگیریم.
کاوشگر «پیشگام» (کاوشگر 5) ایران، حامل موجود زنده، با موفقیت به فضا پرتاب شد.
بعد از انتشار خبر این پیشرفت ایران بازتابهای آن قابل توجه است؛ شبکه تلویزیونی بی بی سی با پخش این خبر اعلام  کرد: دانشمندان ایرانی از اعزام یک میمون زنده  به ارتفاع صد و بیست کیلومتری از زمین توسط یک راکت و بازگرداندن موفقیت آمیز این حیوان خبردادند که  در نوع خود یک موفقیت است.به اذعان این شبکه، این نخستین بار نیست  که  مسئولان ایرانی شگفتی آفرین شده اند و در سال دوهزار و نه ، نخستین ماهواره خود با نام امید را به فضا پرتاب کردند.این شبکه در ادامه با اشاره به تحریم های علیه ایران اعلام کرد: با این وجود ایرانی ها به شگفتی آفرینی های خود ادامه داده اند و  این اقدام ایرانی ها در نوع خود خبر بزرگی است .
شبکه تلویزیونی دویچه وله آلمان، کریستین ساینس مانیتور، روزنامه نیویورک تایمز ،خبرگزاری آسوشیتدپرس، خبرگزاری رویترز هم خبر پرتاب موفق این کاوشگر را پوشش دادند و "برونو گروسل" از موسسه تحقیقات راهبردی فرانسه هم با اظهار تشکیک درباره صحت دستیابی کشورمان به این موفقیت گفت:  این اقدام نشان دهنده یک شاهکار برجسته مهندسی از ایران است.
در همین حال، «جاناتان مک دوول» از منجمان دانشگاه هاروارد در این خصوص گفت: این (آزمایش)، یک فناوری قابل توجه به لحاظ نظامی را به نمایش نمی‌گذارد. این یک موشک قدیمی و کوچک است و آنچه در نوک آن قرار دارد، فقط برای انجام امور فضانوردی، سودمند است.
البته این فرد و کار‌شناسان دیگر خاطر نشان کردند که به نظر می‌رسد این تجربه، گام کوچک اما قابل توجهی در زمینه هدف بیان شده ایران برای تولید موشک‌هایی به اندازه کافی بزرگ و پیشرفته جهت فرستادن فضانوردان به فضا حکایت دارد.
«چارلز ویک» کار‌شناس در زمینه موشک‌های ایرانی در موسسه تحقیقاتی «گلوبال سکوریتی» گفت که این پرواز اگر واقعا موفقیت آمیز بوده است، نشان داد که ایران به آرامی در زمینه فناوری حفظ حیات کسب مهارت می‌کند.
وی یادآور شد که برنامه ایران برای فضاپیمایی انسان، ظاهرا نه تنها در زمینه فرستادن حیوانات به فضا، بلکه در ارتباط با تولید موشک‌های بزرگ و جدید، به پیشرفت‌هایی دست می‌یابد.
«جیمز اوبرگ» مهندس سابق ناسا نیز گفت که پیشرفت‌های فضایی غیرنظامی ایران همچنین از ارزش تبلیغاتی برخوردار است، زیرا این پروازهای صلح آمیز می‌تواند از میزان توجهات جهانی به بلندپروازی‌ها و شاهکارهای نظامی این کشور بکاهد. آن‌ها نیز همچون کره شمالی، برنامه‌شان را مسالمت آمیز معرفی می‌کنند و حال آنکه بخش اعظم آن باید به پیشرفت تسلیحاتی مرتبط باشد.
این در حالی است که این روزها اخبار دیگری هم از خودکفایی ایران به گوش می رسد؛ خودکفایی ایران در ساخت قطعات صنعت نفت و ساخت 80 هزار قطعه‌ توسط متخصصان‌ داخلی در این بخش، خودکفایی ایران در تولید بنزین هواپیما و بالگرد، خودکفایی ایران در تولید چهارمین فلز راهبردی دنیا (منیزیم) تا کنون ایران در تولید سه فلز آهن ، مس و آلومینیوم به خود کفایی رسیده، ایران در تولید داروهای نوترکیب در جهان رتبه دوازدهم و در منطقه خاورمیانه رتبه اول را داراست و .....از این قبیل پیشرفتهای جوانان، دانشمندان و دانشگاهیان ایرانی آنقدر فراوان است که حالا می توانیم بگوییم یا روح الله اگر ناراحت بودی که ایران و ایرانی عقب مانده است، حالا فرزندان و شاگردان خلف تو با همت و پشتکار به پیشرفتهایی دست یافته اند که چشم دشمن کور و دوستان را در تحیر فرو برده است.
 

https://shoma-weekly.ir/t370DN