بین الملل

از حمایت شبه نظامیان تا لبخند دیپلماتیک به دولت

رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش پاکستان معتقد است که آمریکا هیچگاه دوست پاکستان نبوده و با حمایت از شبه نظامیان به افزایش ناامنی در پاکستان مبادرت می ورزد.
رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش پاکستان معتقد است که آمریکا هیچگاه دوست پاکستان نبوده و با حمایت از شبه نظامیان به افزایش ناامنی در پاکستان مبادرت میورزد.
«ژنرال حمید گل» رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی-اس-آی) در رابطه با افزایش عملیاتهای تروریستی در خاک پاکستان ابراز داشت: مسبب اصلی افزایش اینگونه عملیاتها آمریکا است.
وی با اشاره به این موضوع افزود: بنابراین دوستی با این کشور به معنای خیانت به پاکستان تلقی میشود.
حمید گل ادامه داد: آمریکا در گذشته هیچگاه دوست پاکستان نبوده و در آینده نیز به پیشرفت این کشور کمکی نمیکند.
ژنرال بازنشسته پاکستانی تأکید کرد: آمریکا به دنبال تضعیف پاکستان و نابودی انرژی هستهای این کشور است.
رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش پاکستان گفت: با توجه به اینکه در گذشته مسبب اکثر عملیاتهای تروریستی در پیشاور آمریکا بوده، به نظر میرسد این بار نیز شبهنظامیان با پشتوانه واشنگتن فرودگاه پیشاور را هدف حمله قرار دادند.
وی در پایان افزود: آمریکا همیشه از پاکستان مانند، دستمال کاغذی استفاده کرده و زمانی که منافعش تأمین شود این کشور را تنها میگذارد.
پس از حمله هفته گذشته شبهنظامیان به فرودگاه پیشاور و اعلام ارتش مبنی بر غیربومی بودن این افراد، گمانهزنیها برای دست داشتن عوامل خارجی از جمله آمریکا در این حمله در محافل سیاسی پاکستان آغاز شده و اغلب سیاستمداران این کشور، واشنگتن را حامی اصلی شبهنظامیان مخالف دولت و ارتش پاکستان دانسته و معتقدند که این حمله با حمایت و چراغ سبز آمریکا صورت پذیرفته است.
این در حالی است که کارشناسان بر این باورند که آمریکا در ظاهر همیشه خود را متحد استراتژیک پاکستان دانسته و در برخی ادوار نیز کمکهایی البته نه قابل وصف به دولت پاکستان کرده است اما در عین حال واشنگتن با تقویت پشت پرده شبهنظامیان مخالف دولت و ارتش پاکستان، همواره سعی در تضعیف دولت داشته و همواره سیاست اعمال فشار برای گسترش نفوذ خود در خاک پاکستان را دنبال کرده است.

https://shoma-weekly.ir/BhcTrv