سیاسی

از بسیاری از تشکلهای اروپایی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی

جمعیت هیات‌های موتلفه، پرکار، پرتوان، با ایمان، پرشور و پرحرکت بود. مخصوصاً اینکه می‌توانست زیرپوشش روابط کسب و کار و مسافرت ودیدار آشنایان و(امثال) اینها درسرتاسر ایران حضور خودش را نشان بدهد و یک نقطه قوت عالی بود.
جمعیت هیات‌های موتلفه، پرکار، پرتوان، با ایمان، پرشور و پرحرکت بود. مخصوصاً اینکه می‌توانست زیرپوشش روابط کسب و کار و مسافرت ودیدار آشنایان و(امثال) اینها درسرتاسر ایران حضور خودش را نشان بدهد و یک نقطه قوت عالی بود.
همچنین اینکه متعهد بود که حرکت باید در رابطه با مرجعیت و روحانیت مبارز و متعهد جلو برود و هویت اصیل خودش را حفظ کند از این نظر هم بسیار خوب بود.  مستقل بود این حرکت وابسته به هیچ قدرت خارجی نبود وابسته به امت بود و امامت.
انضباط تشکیلاتیش خوب بود، از بسیاری از تشکیلاتی که تا آن موقع بوجود آمده بود منضبط ‌تر‌بود. جدی بودند افراد، سخت‌کوش بودند افراد، شب و روز نمی‌شناختند برای کارشان، فداکار بودند، حماسی بودند. واقعا با حماسه بودند، و خیلی این نکته مهم است که اینها حرکت اسلامی و انقلاب اسلامی را در متن توده‌ها آغاز کردند و ادامه دادند.
بنابر این توده‌ای کردن، خلقی کردن، مردمی وعمومی کردن حرکت به مقدار زیادی، نتیجه کار اینها است.
اینها جنبه‌های مثبت حرکت بودند. جنبه‌های منفی حرکت این بود که زمانش کوتاه شد و چندان خودش دوام نیافته بود، البته بعد به شکلهای دیگر دوام پیدا کرد، این مدرسه رفاه، بنیاد رفاه، اینها همه شکل ادامه این همبستگی و حرکت در سالهای بعد بود، اما طبعاً عمرش کوتاه بود...
ما از اینکه عمرش کوتاه بود رنج بردیم ما آرزو می‌کردیم که دو سه سال دیگر فرصت داشتیم و محتوای ایدئولوژیک این را غنی‌تر و شکل یافته‌تر می‌کردیم، همان تحقیقاتی که ما در زمینه حکومت اسلامی بصورت دست‌جمعی آغاز کرده بودیم پیش می‌رفت، آن مطالعات سیاسی که بررسی جراید یکی از کارهایش بود پیش می‌رفت و به هرحال امیدها داشتیم که بتوانیم آن موقع این را به صورت یک حزب نیرومند و بصورت یک سازمان اسلامی در بیاوریم، که در رابطه با امت و امامت، حرکت عمیق و نیرومند اسلامی را جلو ببرد.  ولی همانطور که حالا می‌بینیم حرکتهای قهرمانانه و تلاشهای سرسختانه این جمعیت خیلی خیلی حسن اثر دارد و تشکل اینها حسن اثر داشت و توانست تا مدتها انقلاب اسلامی عزیزمان را یاری کند.
بهرحال من در جمع، برداشتم از این جمعیت بسیار مثبت بودو مکرر در اروپا از اینها نام می‌بردیم و به دانشجویان می‌گفتم که شما توجه داشته باشید که الان در میان مردم معمولی در ایران، تشکیلات سیاسی هست که از نظر تشکل و انضباط و قدرت وحرکت و سرعت حرکت و عمق حرکت، از بسیاری از این تشکیلاتی که ما در اروپا داریم، قویتر، اصیل‌تر و موثر‌تر و پیش‌روتر است.  این را مکرر به آنها می‌گفتم و یک چنین خاطره خوبی در ذهن من از این جمعیت باقی مانده.  من می‌توانم بگویم در حقیقت حزب جمهوری اسلامی هم ادامه این جمعیت هست.  افرادی که حالا جزو میان سالها هستند، یا افراد خیلی جوان اینها عناصر فعال در حزب جمهوری اسلامی هستند، اینها هنوز هم بحمدالله با بسیاری از آن کمالات روحی و جوش و خروش معنوی و اسلامی که دارند فعالیت شان را ادامه می‌دهند.
البته در این حزب افراد و عناصر دیگر از دوستان روحانی، تحصیلکرده، فارغ‌التحصیل دانشگاهی، معلم و گروههای اجتماعی دیگر، دانشجویان و غیره وجود دارند که واقعاً آنها نقطه شروع حرکتشان جمعیتهای موتلفه نبوده است و از جاهای دیگر شروع کرده بودند، ولی در اینکه یک رکن مهم از ارکان تشکیل این حزب و ادامه کار او، همین موتلفه هستند، تردیدی نیست.
امیدوار هستم که حرکت در خط اخلاص، در خط ایمان به خدا، ایمان به وحی، ایمان به معاد، و جهاد با جان و مال همگی‌ ما بیشتر به ثمر برسد و حکم کلمه طیبه و پاکیزه‌ای را داشته باشد که ریشه‌هایش در اعماق زمین و شاخه‌هایش در فضای بیکران آسمانها باشد و هر روز میوه‌ها و بار و بر مطلوب تازه‌ای را به بشریت و به تاریخ عرضه کنیم. انشاءالله

https://shoma-weekly.ir/OIJZ67