سیاسی

از ابتدا با تحریم‌ها برخورد فنی نشد

متاسفانه از ابتدا با تحریم‌ها برخورد فنی نشد و این تحریم‌ها هر روز بیشتر شده است. هر چند غربی‌ها فکر می‌کنند به خاطر تحریم‌ها است که پای میز نشسته‌ایم اما تحلیل اشتباهی دارند زیرا توانمندی و علم و دانش هسته‌ای ما باعث شده آن‌ها راضی شوند پای میز مذاکره بنشینند و اقرار کنند که نمی‌توانند این دانش را از ما بگیرند.
علی عباسپور عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: لغو یکجای تحریمها از خطوط قرمز است.

وی که در اجلاس دبیران استانهای حزب مؤتلفه اسلامی سخن میگفت با اشاره به مذاکرات اخیر هستهای و بیانیه سوئیس اظهار داشت: توافقنامه میان ایران و ۱+۵ در موضوع هستهای و اجرای تعهدات باید در یک زمان امضا شود و به اجرا در آید.

وی افزود: بر اساس چارچوبی که مقام معظم رهبری ترسیم کردند تیم مذاکره کننده هستهای مشغول گفتگو و مذاکرات بوده و تابع رهنمودهای معظم له هستند.

عباسپور تصریح کرد: در بیانیه سیاسی اخیر ما یک سری امتیازهایی داده و امتیازهایی گرفتهایم که این طبیعت مذاکره و توافق است. اگر ما تعهداتی در رابطه مسائل فنی داریم آمریکاییها و غربیها نیز باید به تعهدات خود پایبند باشند و تحریمها باید یکجا لغو شود.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تاکید کرد: ایران امروز کشوری بسیار قدرتمند و با نفوذ در منطقه است و ما هر چه قدر بگوییم در دکترین نظامی ما ساخت سلاح هستهای جایگاهی ندارد برای آنها قابل قبول نیست زیرا میبینند امروز و به عنوان کشوری مستقل زیر یوغ غرب و شرق نرفتهایم و همچنین نفوذ ایران در عراق و سوریه و لبنان و یمن نشان میدهد ما قدرتمندیم و به همین دلیل تحریمهای ظالمانه را بر ما تحمیل کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه از ابتدا با تحریمها برخورد فنی نشد و این تحریمها هر روز بیشتر شده است. هر چند غربیها فکر میکنند به خاطر تحریمها است که پای میز نشستهایم اما تحلیل اشتباهی دارند زیرا توانمندی و علم و دانش هستهای ما باعث شده آنها راضی شوند پای میز مذاکره بنشینند و اقرار کنند که نمیتوانند این دانش را از ما بگیرند.

عباسپور خاطر نشان ساخت: امروز ایران جزء کشورهایی است که سیکل سوخت هستهای را در اختیار دارد و همه به آن اذعان دارند.

وی همچنین با تاکید مجددبر لغو یکجای تحریمها از سوی غربیها و آمریکا گفت: لغو یکجای تحریمها از خطوط قرمز است. اگر آمریکاییها زیر تعهد و قول خود بزنند ما نیز به قبل باز میگردیم و امروز به دلیل اینکه علم انرژی هستهای را در اختیار داریم غربیها ناچارند شرایط ما را بپذیرند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به تاریخچه استفاده از انرژی اتمی در جهان بیان داشت: در جنگ جهانی دوم و زمانی که آمریکا اسیر قدرت ژاپن شده بود، دانشمندان آمریکایی توانستند بمب اتمی را ساخته و در آن جنگ مورد استفاده قرار دهند. پس از آنکه دنیا متوجه قدرت این بمب شد و با اینکه آمریکاییها نمیخواستند دیگران به اطلاعات آن دسترسی پیدا کنند اما روسیه و چین و انگلیس و فرانسه توانستند بمب اتم بسازند.

وی افزود: آژانس انرژی اتمی پس از آن تشکیل شد و معاهده منع گسترش سلاح هستهای و یا‌‌ همان NPT به وجود آمد که ایران به آن پیوست و دیگر کشورها در جهان نیز همین مسیر را طی کردند.

عباسپور در ادامه گفت: NPT معاهده خوبی است زیرا تاکید دارد که کشورها دست به ساخت سلاح هستهای نزنند اما در استفاده صلح آمیز هستهای فعالیتهای تحقیقی داشته باشند.

وی افزود: پس از سالها هند و پاکستان با وارد کردن رآکتورهای اتمی، بمب اتم خود را امتحان کردند و کشورهای بزرگ فهمیدند که تنها ان پی تی کافی نیست و الحاقیهای را به وجود آوردند و به آن اضافه کردند که مفصلتر و محدودکنندهتر از ان پی تی بود. هر کشوری که الحاقیه را بپذیرد یعنی به آژانس اجازه میدهد که هر جا احساس کند کشوری تاسیسات مخفی دارد و سلاح اتمی تولید میکند آن مرکز را بازرسی کند. ایران تا به امروز الحاقیه را نپذیرفته و امیدواریم نپذیرد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به زحمات دانشمندان هستهای برای به دست آوری دانش هستهای بیان داشت: در طول این سالها دانشمندان ما توانستند انرژی اتمی را در کشور بومی کنند. شهید شهریاری دانشجوی دانشگاه شریف بود و دکتری خود را در دانشگاه شهید بهشتی گرفت.

وی افزود: اینکه اوباما در نوروز میگوید اگر ما تاسیسات ایران را بمب باران کنیم تنها کار را به تعویق انداختهایم بدین دلیل است که ما علم انرژی هستهای را در اختیار داریم و این را دنیا پذیرفته است.

https://shoma-weekly.ir/Jo8ZPp