سیاسی

اروپا موظف به معطل کردن ایران در برجام است

حمیدرضا ترقی گفت: اروپایی‌ها در تقسیم‌کاری که علیه جمهوری اسلامی با آمریکا انجام داده‌اند، وظیفه و مأموریتشان طولانی کردن موضوع برجام است تا ایران همچنان بدون هیچ دستاوردی به وظایف خود عمل کند. حال‌آنکه آمریکا و غرب به تعهدات خود عمل‌نکرده و نمی‌کنند لذا در این تقسیم‌کار وظیفه اروپایی‌ها معطل کردن ایران و اتلاف فرصت‌ها برای خروج ایران از برجام است.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با رسالت گفت: اروپایی ها در اجرای spv تعلل می کنند چون هنوز قدرت مقاومت در برابر آمریکا را ندارند.

حمیدرضا ترقی اظهار کرد: علت تعلل اروپایی‌ها در اجرای spv به چند عامل بازمی‌گردد. اول اینکه اروپایی‌ها قدرت مقاومت در برابر آمریکا را هنوز ندارند و متأسفانه ازنظر توانایی برخورد باسیاست‌های تنبیهی آمریکا هم ضعیف‌اند. همچنین تاب و تحمل ایستادگی در برابر تحریم‌ها و فشارهای دیگری که ایالات‌متحده می‌تواند بر اروپایی‌ها وارد کند را در خود احساس نمی‌کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر همان‌طور که از مواضع ترامپ برمی‌آید، اروپا آن جایگاه گذشته را در نزد آمریکا ندارد و آمریکا نمی‌خواهد بهایی برای اروپایی‌ها قائل شود به همین خاطر به‌طور طبیعی اروپایی‌ها پشتوانه جدی برای پیشبرد اهداف و اقدامات خود ندارند.

وی بیان کرد: اگر از موضع بدبینانه بخواهیم به مسئله نگاه کنیم، باید بگوییم اروپایی‌ها در تقسیم‌کاری که علیه جمهوری اسلامی با آمریکا انجام داده‌اند، وظیفه و مأموریتشان طولانی کردن موضوع برجام است تا ایران همچنان بدون هیچ دستاوردی به وظایف خود عمل کند. حال‌آنکه آمریکا و غرب به تعهدات خود عمل‌نکرده و نمی‌کنند لذا در این تقسیم‌کار وظیفه اروپایی‌ها معطل کردن ایران و اتلاف فرصت‌ها برای خروج ایران از برجام است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تأکید کرد: طبیعتاً وقتی امید ایران به اروپا هم از دست برود و اروپایی‌ها تن به این مشکل ندهند، بخشی از مسئولین و جریان‌ها در داخل کشور دوباره مسئله مذاکره و تعامل با آمریکا را به‌عنوان تنها راه‌حل مشکلات عنوان می‌کنند و این می‌تواند سیاست آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هم باشد تا دوباره جمهوری اسلامی از روی ناچاری تن به مذاکره داده و از اصول و مواضع خود کوتاه بیاید.

ترقی تصریح کرد: با توجه به اینکه مهلت اروپا برای حل مشکلات اقتصادی برجام و باقی ماندن در برنامه جامع اقدام مشترک تمام شده، ایران باید اعلام کند که از برجام خارج می‌شود و خروج از برجام و تکیه‌بر ظرفیت و توان داخلی تنها راه پیشرفت کشور است لذا به نظر نمی‌رسد که ادامه این وضع به نفع جمهوری اسلامی باشد.

پیش‌ازاین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه دیدار با نیتین گادکاری وزیر حمل و نقل هند گفته است: «اروپایی‌ها تلاش کرده‌اند اما در حد انتظار ما نتوانستند پیشرفت کنند. ما به همکاری با اروپا و به همکاری درباره SPV ادامه می‌دهیم اما منتظر آن‌ها نمی‌مانیم و با شرکای سنتی خود مثل هند، چین و روسیه در راستای منافع مردم‌مان همکاری می‌کنیم.»

https://shoma-weekly.ir/MBQZHk