سیاسی

اروپا مقاومت جدی مقابل آمریکا نشان نداد

ملت ایران دستاوردی را با هزینه سنگین به دست آورد که نمی‌شود به قدرت های سلطه گر جهانی به ویژه آمریکا در توافقات بین المللی اعتماد کرد و آن را مبنای رشد و توسعه کشور قرار داد.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه تکیه به اروپا برای ادامه برجام یک خوش بینی بی جهت و یک محاسبه غلط است، خاطرنشان کرد: کسانی که می خواهند برجام را با 5 کشور دیگر ادامه بدهند، می خواهند دوباره همان اشتباهی را که در مورد آمریکا مرتکب شدند را در واقع تکرار کنند و این به ضرر ملت ایران است.

حمیدرضا ترقی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: خروج آمریکا از برجام از قبل هم پیش بینی می‌شد و این بزرگترین تجربه ملت ایران در رابطه اعتماد به آمریکا در توافقات بین المللی است.

وی افزود: ملت ایران دستاوردی را با هزینه سنگین به دست آورد که نمی‌شود به قدرت های سلطه گر جهانی به ویژه آمریکا در توافقات بین المللی اعتماد کرد و آن را مبنای رشد و توسعه کشور قرار داد.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: همان طور که مقام معظم رهبری اعلام کردند "چنانچه آمریکا از برجام خارج شود، برجام هیچ ارزشی ندارد و نفعی برای جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت" بنابراین ایران نیز باید از برجام خارج شود و فعالیت‌های خود را در جهت تکیه به ظرفیت‌های داخلی برای توسعه و تحقق اقتصاد مقاومتی و بازگشایی فعالیت‌های هسته‌ای در جهت غنی‌سازی اورانیوم و غیره را دنبال کند.

ترقی با بیان اینکه قطعا آمریکایی‌ها تصور می کنند با خروجشان از برجام می توانند فشار بیشتری را به ملت ایران وارد کنند و ایران موضع خود را نسبت به سیاست های آمریکا تغییر خواهد داد، تصریح کرد: ملت ایران با این بی‌اعتقادی و بی‌اعتمادی نسبت به آمریکا و عملکردش، دشمنی خود را با آمریکا افزایش خواهند داد و درسی را به آمریکا خواهند داد که متوجه شود که نمی توان ملت ایران را از هدف و آرمانش دور کرد.
 
وی  با اشاره به اینکه همانطور که مسئولان تاکید کردند آمادگی لازم در بخش های مختلف کشور برای مقابله با این اقدام آمریکا تدارک دیده شده است، افزود: ممکن است چند روزی التهابات روانی ناشی از این خروج در فضای اقتصادی کشور وجود داشته باشد اما به سرعت این جو روانی آرام خواهد شد و مسیر اقتصاد ما با تکیه بر منابع داخلی و تکیه به دیگر کشورهای هم پیمان با ما ادامه خواهد داشت.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه برجام اگرچه با امضای 1+5 و تاکید شورای امنیت بوده است اما برجام بدون آمریکا مفهوم آن هیچ است، گفت: اروپایی‌ها در واقع هم‌دست آمریکا هستند و هیچ مقاومت جدی در برابر این اقدام آمریکا از خودشان نشان ندادند.

ترقی با بیان اینکه تکیه به اروپا برای ادامه برجام یک خوش بینی بی جهت و یک محاسبه غلط است، خاطرنشان کرد: کسانی که می خواهند برجام را با 5 کشور دیگر ادامه بدهند، می خواهند دوباره همان اشتباهی را که در مورد آمریکا مرتکب شدند را در واقع تکرار کنند و این به ضرر ملت ایران است.

 وی با بیان اینکه ملت ایران نباید بیش از این خسارت و هزینه اشتباه محاسباتی طرفداران برجام را بدهد، افزود: اروپایی‌ها قادر به ادامه برجام نیستند و صرفا می خواهند منافع اقتصادی خودشان را در قراردادی که با ایران بستند، چند صباحی حفظ کنند که زیاد متضرر نشوند اما با توجه به سلطه آمریکا بر سیستم بانکی و مبادلات اقتصادی به نظر نمی‌رسد که این روند هم ادامه داشته باشد.

کارشناس مسائل سیاسی  با بیان اینکه متاسفانه دولت همچنان با نقض عهد و اقدامات زورگویانه آمریکا، با ملایمت و مدارا برخورد می کند و این نوع شیوه برخورد تاکنون آمریکا را جری‌تر و مهاجم‌تر نسبت به جمهوری اسلامی کرده است، گفت: طبیعتا انتظار می رفت که دولت برخورد شدیدتری نسبت به این اقدام آمریکا می‌داشت و امیدوار هستیم که این ملایمت ناشی از ترس دولت از آمریکا نباشد بلکه بیشتر جنبه دیپلماتیک داشته باشد.

ترقی با بیان اینکه  خوب است دولت در این شرایط، از اعتماد و تکیه‌ای که‌ به آمریکا برای حل مشکلات اقتصادی کرده بود از ملت ایران عذرخواهی کند، یادآور شد: دولت باید اقرار و اعتراف کند که اگر به فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه می کرد و به شرایطی که ایشان برای پذیرش برجام قائل شده بودند، عمل می‌کرد، قطعا ما این همه فرصت برای حل مشکلات کشور را از دست نمی‌دادیم.

https://shoma-weekly.ir/s6qlml