بین الملل

اروپا مجموعه‌ای دنباله رو آمریکا و بی‌اختیار است

آصفی اروپا را مجموعه‌ای دنباله رو از آمریکا و بی اختیار توصیف کرد و گفت: امروز اروپا در مذاکرات نقش هماهنگ کننده دارد و خودشان هیچ مطلب خاصی بیان نمی‌کنند که این برای اروپا بد است.

حمیدرضا آصفی ضمن تصریح بر اینکه اروپا با کمبود انرژی مواجه و به طور جدی در این موضوع نگران است، در عین حال گفت: کمبود نفت و گاز و به طور کلی انرژی در اروپا در سیاست‌های ایران هیچ تاثیری نمی‌گذارد. در حقیقت ایران مثل آمریکا نیست که اقتصاد را برای سیاست اهرم کنیم.

وی افزود: واقعیت این است که ایران از اینکه مردم اروپا نگران و ناراحت شوند چون گاز ندارند، حتما ناراحت می‌شود و اگر بتواند حتما به آن‌ها گاز می‌دهیم. بنابراین چالش اروپا در خصوص انرژی در سیاست‌های کشورمان اثرگذار نیست.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با تصریح بر اینکه هر زمان منافع کشورمان در خصوص رفع تحریم‌ها و برجام تامین شود حتما توافق را امضا می‌کنیم، اظهار کرد: ظرفیت، توان و امکانات جمهوری اسلامی ایران در منطقه و دنیا از موضوع چالش انرژی در اروپا اهمیت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه از زمانی که ترامپ از برجام خارج و ایران را تحریم کرد، اروپا به دلیل دنباله روی از آمریکا خود را از ظرفیت‌های ایران محروم کرد، تاکید کرد: ایران امکانات گسترده‌ای در منطقه و دنیا دارد که اگر شرایط و فضای موجود تغییر کند، با اروپایی‌ها در این باره می‌توان گفتگو کرد تا آن‌ها شرایطشان را در دنیا بهبود ببخشند.

وی اروپا را مجموعه‌ای دنباله رو از آمریکا و بی اختیار توصیف و اظهار کرد: امروز اروپا در مذاکرات نقش هماهنگ کننده دارد و خودشان هیچ مطلب خاصی بیان نمی‌کنند که این برای اروپا بد است به طوری که سطح خودش را در سطح پیغام بر پایین می‌آورد.

آصفی با اشاره به فعالیت شدید صهیونیست‌ها برای جلوگیری از امضای توافق هسته‌ای بیان کرد: انتخابات ماه نوامبر را در سرزمین‌های اشغالی داریم که آن‌ها از موضوع مذاکره هسته‌ای برای انتخابات خود استفاده می‌کند. در آمریکا نیز انتخابات آبان ماه را داریم.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه از بیشتر شدن تقاضای نفت و گاز در دنیا خبر داد و گفت: این مسئله به دلیل شرایط جنگ روسیه و اوکراین است و طبیعتا در چنین وضعیتی، ایران می‌تواند بخشی از بازار انرژی جهان را به خود اختصاص دهد. طبیعتا وقتی تحریم‌های ظالمانه از دست و پای ایران باز شود، ایران می‌تواند به این هدف دست پیدا کند.

https://shoma-weekly.ir/QzlHzp