سیاسی

اروپایی‌ها تبدیل به متغیری وابسته به واشنگتن شده اند

غفاری با بیان اینکه اروپایی ها تبدیل به متغیری وابسته به واشنگتن شده اند، گفت: دولت آمریکا و سه کشور اروپایی ساختاری را چیده اند که در ظاهر آمریکا به برجام بازگردد اما در عمل تحریم ها به صورت عملیاتی دنبال شود.
غفاری با بیان اینکه اروپایی ها تبدیل به متغیری وابسته به واشنگتن شده اند، اظهار کرد: دولت آمریکا و سه کشور اروپایی ساختاری را چیده اند که در ظاهر آمریکا به برجام بازگردد اما در عمل تحریم ها به صورت عملیاتی دنبال شود.

حنیف غفاری با اشاره به نقض برجام حتی در دوره اوباما گفت: علی رغم نقض برجام توسط آمریکا، اروپایی ها در کمیته مشترک برجام همگام با آمریکا مدعی بودند که برجام نقض نشده است در حالی که مصادیق آن کاملا مشخص بود. شاهد بودیم فرانسه و امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور اعلام کرد باید برجام را با موضوعات دیگری مانند مسائل موشکی و یا نامحدود کردن تعهدات هسته ای ایران در برجام تقویت کنیم و به توافق دیگری دست یابیم.

وی افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام نیز شاهد ارائه پیشنهاداتی از سوی اروپا برای ارتباطات مالی بودیم تا بتوانند مبادلات شان با کشورمان برای خرید و فروش نفت انجام دهند اما این کانال های مالی نیز به دلیل وقت کشی عامدانه اروپایی ها که در راستای تقویت استراتژی فشار حداکثری علیه ایران بود، عملا به جایی نرسید.

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی از مواجهه اروپایی ها با بن بست گفت و بیان کرد: آن ها به دولت بایدن به صورت غیررسمی تعهد داده بودند که تاکتیک بازگشت پوچ به برجام را دنبال کنند؛ این بدان معنا است که دولت آمریکا و سه کشور اروپایی ساختاری را بچینند که در ظاهر آمریکا به برجام بازگردد اما در عمل تحریم ها به صورت عملیاتی دنبال شود.

وی با تصریح بر اینکه اروپایی ها تبدیل به متغیری وابسته به واشنگتن شده اند، اظهار کرد: در جریان مذاکرات اخیر، اروپایی ها صرفا میز مذاکره را چیدند و در واقع به عنوان یک بازیگر متعهد که امضای آن ها پای توافق هسته ای قرار دارد فعالیت نمی کنند، در حالی که بخشی از مسئولیت عدول از توافق هسته ای با آنها است.

غفاری مکان مذاکرات هسته ای و شکل و ظاهر گفتگوها را بی اهمیت دانست و تصریح کرد: آنچه برای کشورمان اهمیت و موضوعیت دارد، مطالبات ایران در حوزه تضمین های اعتباری، ترتیبات اجرایی برجام و برداشتن تحریم ها غیر هسته ای در زمان ترامپ است. در واقع مطالبات ایران شفاف است و بنابراین رفتار اروپایی ها نیز باید در این حوزه شفاف باشد.

https://shoma-weekly.ir/glcm2A