بین الملل

اردوغان پس از توفیق انتخاباتی دنبال ابراز وجودی متفاوت است

ترکیه با تلاش برای تغییر نظام در سوریه درصدد بهره گیری از امتیازاتی از جمله توسعه در بخش سرمایه گذاری و تجاری بوده است اما با عملکرد خود انتقاد جامعه ، مردم و احزاب در ترکیه را در پی داشته است. حزب اردوغان اخیرا در انتخابات پیروز شده و به دنبال ابراز وجود قدرتی است که می خواهد برای خود در منطقه داشته باشد.
نوسانات دیپلماتیکی که در روابط ایران و ترکیه شاهد آن هستیم در راستای تامین منافع است.

دکتر حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین الملل، درباره سیاستهای تنش زای اردوغان در مقابل ایران به خبرگزاری آریا گفت: اردوغان به تازگی ادعاهایی در بحث عراق و ایران مطرح کرده است. اردوغان درخصوص تحولات منطقه حس می کند در مقابل کانونهای موثر مثل سوریه و عراق، ترکیه نتوانسته به اهداف خود برسد و اعمال فشار به ایران و عراق به دلیل عدم دستیابی به این اهداف است. ترکیه با سیاستهای منطقه ای خود می خواهد به نوعی قدرت برتر منطقه در غرب آسیا باشد و خود را دارای برد و قدرت برتر نشان دهد. نگاه نئوعثمانی در ترکیه موجب شده ادعاهایی درباره برخی مناطق عراق مطرح کنند و خود را دارای سابقه تاریخی در این مناطق بداند و منابع نفتی سبب شده این دست اندازی را در عراق داشته باشد.
وی افزود: موضع گیری ترکیه در مقابل ایران در رابطه با گره خوردن خواست موقعیت برتر ترکیه در منطقه است. ترکها با توجه به نقشی که دنبال آن بودند می خواهند با تغییر روابط با همسایه ها و رها شدن از کشورهای همسایه ها به قدرتهای برتر بزرگ در سطح بین الملل بپوندند. ترکیه با تلاش برای تغییر نظام در سوریه درصدد بهره گیری از امتیازاتی از جمله توسعه در بخش سرمایه گذاری و تجاری بوده است اما با عملکرد خود انتقاد جامعه ، مردم و احزاب در ترکیه را در پی داشته است. حزب اردوغان اخیرا در انتخابات پیروز شده و به دنبال ابراز وجود قدرتی است که می خواهد برای خود در منطقه داشته باشد.
دکتر لاسجردی درباره آینده روابط ایران و ترکیه گفت: روابط ما با ترکیه دچار بحران نمی شود و امکان قطع روابط دو کشور و موضع گیریهای خصمانه یک موضوع بسیار بعید است. برای حفظ منافع امکان دارد هرچند گاهی در روابط با همسایگان از ادبیات تندی استفاده کنند. آنچه که مسلم است قرابت جغرافیایی، رقابت منطقه ای، روابط گسترده و تاثیرات دو کشور در منطقه به نظر نمی رسد مناسبات ایران و ترکیه را به نقطه بدی برسد. این نوسانات دیپلماتیک که شاهد آن هستیم در راستای تامین منافع است.

https://shoma-weekly.ir/4uGg8c