بین الملل

اردوغان زیر تیغ

با گذشت هر روز، ‌بر ابعاد سیاسی مسئله فساد مالی اخیر در ترکیه افزوده می‌شود. وزیر کشور ترکیه که تاکنون تنها وزیری بود که به دلیل فاش شدن دست داشتن فرزندش در این فساد، از سمت خود استعفا داده بود اما وزرای اقتصاد و محیط زیست ترکیه نیز اخیرا از سمت‌های خود استعفا دادند و دولت با بحرانی تازه در این خصوص مواجه شد. البته استعفای وزرای دولت به دلیل قبول نقش فرزندانشان در این پرونده نبوده و این افراد به دلیل اعتراض به تحقیقات دولت در خصوص رسوایی فساد مالی و بازداشت پسرانشان، استعفای خود را اعلام کرده‌اند.
با گذشت هر روز، بر ابعاد سیاسی مسئله فساد مالی اخیر در ترکیه افزوده میشود. وزیر کشور ترکیه که تاکنون تنها وزیری بود که به دلیل فاش شدن دست داشتن فرزندش در این فساد، از سمت خود استعفا داده بود اما وزرای اقتصاد و محیط زیست ترکیه نیز اخیرا از سمتهای خود استعفا دادند و دولت با بحرانی تازه در این خصوص مواجه شد. البته استعفای وزرای دولت به دلیل قبول نقش فرزندانشان در این پرونده نبوده و این افراد به دلیل اعتراض به تحقیقات دولت در خصوص رسوایی فساد مالی و بازداشت پسرانشان، استعفای خود را اعلام کردهاند.

ظفر چاقلایان، وزیر اقتصاد و معمر گولر، وزیر کشور ترکیه که پسرانشان به اتهام دست داشتن در فساد مالی و رشوهگیری هفته گذشته بازداشت شدهاند، استعفای خود را اعلام کردند و در پی استعفای این دو، «اردوغان بایراکتار»، وزیر محیط زیست نیز در گفتگو با «انتیوی» ترکیه اعلام کرد نخست وزیر از وی خواسته تا او نیز استعفا دهد.

 به گفته وی اقداماتش زیر نظر رجب طیب اردوغان بوده و خود اردوغان نیز باید استعفا دهد. اعلام استعفای چاقلایان چند ساعت پس از بازگشت وی از پاکستان در همراهی با رجب طیب اردوغان، نخستوزیر ترکیه صورت گرفت. چاقلایان در بیانیهای که با متن استعفایش منتشر کرد اظهار داشته است: کاملا مشخص است عملیاتی که از ۱۷ دسامبر آغاز شد یک بازی کثیف علیه دولت ما، حزب ما و کشور ما است. من از پست خود به عنوان وزیر اقتصاد استعفا میدهم تا این بازی زشت را که در آن پسرم و دستیاران نزدیکم متهم شدهاند ناکام بگذارم و اجازه دهم تا حقیقت روشن شود.

رو شدن پروندههای فساد در ترکیه که باعث زمین لرزه سیاسی در این کشور شده است، نشان دهنده اختلاف عمیق حزب حاکم عدالت و توسعه و شخص فتح الله گولن، رهبر جنبش خدمت و اسلامگرای سکولار ترکیه است که طرفدارانش دارای پستهای کلیدی در پلیس، قوه قضائیه و سرویسهای مخفی هستند.

 

   سرنوشت سیاسی اردوغان

آنچه مشخص است پرونده رضا صراف همزمان با بالا گرفتن اختلاف میان رجب طیب اردوغان و فتح ا... گولن به دستگاه قضائی ترکیه راه پیدا کرد. فتح ا... گولن که از نزدیکان پیشین دولت ترکیه به شمار میرفت، زمانی از آنکارا به خشم آمد که دولت عدالت و توسعه تصمیم گرفت مدارس مرتبط با گولن را تعطیل کند. گفته میشود که این پرونده که اکنون از سوی پلیس و محققان قضائی در دست بررسی است، با جنبش گولن مرتبط است.

 این بدان معناست که این حمله شدید نه فقط به شدت دولت ترکیه را تکان میدهد، بلکه قابلیت آن را دارد که ضربات شدیدی به روابط میان ترکیه و ایالات متحده بزند، روابطی که در حال حاضر نیز با توجه به اختلافات موجود میان دو کشور بر سر اسرائیل و سوریه تا حدی متزلزل است. همچنین قرار است انتخابات ترکیه حدود سه ماه دیگر برگزار شود و اتهام‏های اخیر علیه مقام‏های دولتی میتواند موقعیت حزب حاکم را تضعیف و سرنوشت سیاسی اردوغان را تغییر دهد.

https://shoma-weekly.ir/kyA9Hw