بین الملل

ارتش آمریکا در تیررس بحران اقتصادی داخلی

آمریکا باید در ظرف ده سال آینده حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار از هزینه‌های خود بکاهد. در این میان بودجه پنتاگون نیز به شدت محدود خواهد شد. اوباما در نظر دارد که در سال آتی میلادی حدود ۱۰۹ میلیارد دلار از بودجه وزارت دفاع بکاهد. به اعتقاد منتقدان به این پیشنهاد، کاهش ۴۶ میلیارد دلاری بوجه پنتاگون در سال جاری تاثیری مستقیم بر تعیین اهداف و وظایف نظامی و همچنین کیفیت عملیاتی ارتش آمریکا خواهد داشت.

امیر صابری- بر اساس طرح چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا که در آستانه ارائه بودجه سال 2015 آمریکا توسط باراک اوباما به کنگره ارائه شده است، حجم ارتش با کاهش شدید روبهرو میشود و به سطح قبل از جنگ جهانی دوم خواهد رسید.

به نظر می رسد علاوه بر مشکلات اقتصادی در آمریکا افزایش نارضایتی ها از حضور نظامیان این کشور در سرتاسر دنیا به خصوص افغانستان و عراق و هزینه های هنگفتی که در آن کشورها می شود باشد. نارضایتی که البته می تواند ناشی از عملی نشدن وعده های پی در پی اوباما در پایان بخشیدن به حضور نظامی آمریکا در عراق و افغانستان شود.

بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده در حال حاضر بیش از ۵۸ هزار نیروی تحت امر آمریکا در کشور جنگ زده افغانستان حضور دارند.

طرح وزیر دفاع البته نگرانی هایی را برای امنیت ملی آمریکا از سوی خود او به دنبال داشته است. بودجه پنتاگون برای سال مالی 2014 که از ماه اکتبر آغاز می شود، 496 میلیارد دلار برآورد شده، یعنی حدودا همان رقمی که برای سال مالی جاری در نظر گرفته شده است. هیگل گفت، با آغاز سال 2016، بودجه وزارت دفاع آمریکا کاهش و هزینه های پنتاگون بیشتر خواهد شد و این می تواند امنیت ملی آمریکا را به خطر بیندازد.

پنتاگون قصد دارد تعداد سربازان ارتش را به 440 تا 450 هزار نفر کاهش دهد. ارتش آمریکا در حال حاضر حدود 520 هزار سرباز دارد و کاهش تعداد سربازان ارتش آمریکا به 450 هزار نفر، ارتش آمریکا را به کوچکترین اندازه از زمان دهه 1940 تاکنون خواهد رساند.

کمترین تعداد نیروی فعال ارتش آمریکا پس از جنگ دوم جهانی، 480 هزار نیرو در سال 2001 بود. در سال 1948 ارتش آمریکا 267000 عضو فعال داشت که در سال بعد با ورود به جنگ جهانی دوم، این تعداد به بیش از یک میلیون عضو افزایش یافت.

این در حالی است که کاهش 43 میلیارد دلاری بودجه نظامی در سال 2013 از هم اکنون اثرات خود را آشکار ساخته است. در این راستا گزارشها حاکی از آن است که کاهش بودجه نظامی آمریکا موجب خواهد شد تا ناو هواپیمابر یو.اس.اس هری ترومن به دلیل محدودیتهای بودجهای در ایالت ویرجینیا لنگر بیندازد. بدین ترتیب این ناو هواپیمابر که یکی از 10 ناو هواپیمابر هستهای نیروی دریایی آمریکا است، با افزایش فشار کاهش هزینهها دیگر در خلیج فارس به گشتزنی نخواهد پرداخت. هر چند مقامات ارتش آمریکا قبلا تقاضا کرده بودند که دو ناو هواپیمابر در خلیج فارس مستقر شوند اما پنتاگون اعلام کرد که به دلایل مالی تنها توانایی اعزام یک ناو هواپیمابر را به این منطقه دارد. این درحالی است که به سبب محدودیت بودجهای، اقدامات مربوط به حفظ و نگهداری ناو هواپیمابر «یو.اس.اس آبراهام لینکلن» به تاخیر افتاده است.

البته این محدودیت بودجهای محدود به پنتاگون نیست و سازمانهای امنیتی داخلی از جمله پلیس فدرال آمریکا (افبیآی) را نیز در بر میگیرد. این در حالی است که به عقیده رئیس افبیآی کاهش بودجه تحمیل شده به پلیس فدرال بسیاری از عملیاتهای مبارزه با تروریسم را در آمریکا را هم تهدید میکند. رابرت مول به کمیته مجلس نمایندگان آمریکا گفته: کاهش 550 میلیون دلاری بودجه پلیس فدرال برای باقیمانده سال مالی، منجر به توقف استخدام 2200 نفر میشود. نیروهای ما، منابع اصلی ما هستند. بدون آنها عملیات ما با تاخیر مواجه می شود و تحقیقات جاری در مورد امنیت ملی به خطر میافتد.

آمریکا باید در ظرف ده سال آینده حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار از هزینههای خود بکاهد. در این میان بودجه پنتاگون نیز به شدت محدود خواهد شد. اوباما در نظر دارد که در سال آتی میلادی حدود ۱۰۹ میلیارد دلار از بودجه وزارت دفاع بکاهد. به اعتقاد منتقدان به این پیشنهاد، کاهش ۴۶ میلیارد دلاری بوجه پنتاگون در سال جاری تاثیری مستقیم بر تعیین اهداف و وظایف نظامی و همچنین کیفیت عملیاتی ارتش آمریکا خواهد داشت.

در این میان بسیاری در انتظار چالش جدی میان کنگره و دولت اوباما هستند. چرا که بسیاری از نمایندگان جمهوریخواه کنگره از حامیان اصلی کارخانه های ساخت تسلیحات در آمریکا هستند و با این تصمیم و به خصوص توقف پروژه های عظیم آمریکا فشار زیادی به آنها از سوی مجتمع های نظامی آمریکا وارد خواهد شد.

واقعیت های موجود در بحران اقتصادی و مالی آمریکا و ریاضت های اقتصادی حالا به بزرگترین ارتش دنیا رسیده است.

https://shoma-weekly.ir/CrtfDV