سیاسی

ادامه کار روحانی تشدید تورم، بیکاری و رکود خواهد بود

دولت روحانی به دلیل اینکه با کارنامه نسبتا خالی روبه روست و در خیلی از زمینه ها به خصوص زمینه معیشت با عدم موفقیت مواجه شده است، به اصطلاح تلاش می کنند دو نفر از یک عملکرد دفاع کنند و پذیرش به این معناست که آقای روحانی برای دفاع از عملکرد خویش کفایت نمی کند
انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ با یک بدعت جدید روبرو شد. حضور جهانگیری نه به عنوان نامکزد انتخابات، بلکه در نقش حامی و وکیل مدافع دولت یازدهم و شخص روحانی. موضوعی که شاید برای بسیاری از مردم و آحاد جامعه قابل هضم نباشد، اما شرایط روحانی با هیچ رئیس جمهور دیگری طی دوره های گذشته قابل قیاس نیست. شخصی که با اختلاف کمتر از یک درصد راهی پاستور شد امروز بخش اعظمی از سبد رای خود را خالی می بیند و به همین دلیل تن به خواسته اصلاح طلبان داد. در گفت و گو با کاظم انبارلویی کارشناس مسائل سیاسی و سردبیر روزنامه رسالت به بررسی چالش های پیش روی دولت در انتخابات ریاست جمهوری می پردازیم.

متن کامل این گفت و گو پیش روی شماست:

حضو جهانگیری به عنوان نامزد پوششی حسن روحانی بیانگر چالش های متعدد پیش روی دولت در عرصه انتخابات است؟ شما این چالش ها را چطور ارزیابی می کنید؟ به نظر می رسد اعتماد چندانی به مبانی و مکانیزم دفاعی روحانی از کارنامه دولت وجود ندارد.
انتخابات در این دوره بسیار پیچیده است و احتمال این که رئیس جمهور یک دوره ای باشد بسیار محتمل است. رای میلی متری آقای روحانی در دور اول انتخابات که با فاصله ۷ دهم درصد به ریاست جمهوری انتخاب شد این فرضیه را بیش از پیش تقویت می کند. در این دوره به دلیل اینکه عملکرد آقای روحانی موفق نبوده، ممکن است کسانی که در دور اول به ایشان رای دادند در این دوره این کار را انجام ندهند و این جا آقای روحانی با ریزش رای روبه رو خواهد بود. فلذا الان در همه ستادهای انتخاباتی این مطرح است که دو نفری که به دور دوم راه پیدا می کنند چه کسانی هستند؟
دلیل اصرار اصلاح طلبان برای ورود جهانگیری به عرصه انتخابات چه بود؟
این که اصلاح طلبان اصرار داشتند نفر دومی مطرح باشد این است که آن ها امیدوارند که آقای روحانی و آقای جهانگیری به دور دوم راه پیدا کنند، لذا با این فرض اصلا آقای جهانگیری کناره گیری نخواهد کرد و در میدان خواهد بود و به زعم آن ها آقای روحانی و آقای جهانگیری به دور دوم راه پیدا می کنند و در دور دوم هر اتفاقی بیفتد مشکلی برای اصلاح طلبان به وجود نخواهد آمد. در اردوگاه اصولگرایان نیز به همین شکل است. اگر این فرض وجود داشته باشد که آقای روحانی به دور دوم راه پیدا می کند نیازی به اجماع نیست و یکی از اصولگرایانی که الان مطرح هستند نیز به همراه روحانی به دور دوم راه خواهند یافت. اما اگر نظرسنجی ها به این سمت برود که آقای روحانی بالای ۵۰ درصد رای دارد، قطعا اصولگرایان هم به این نتیجه می رسند که به نفع یک نفر که آرای بیشتری دارد کنار بروند. در ارتباط با آقای جهانگیری که از او به عنوان نامزد دوم یا نامزد پوششی یا به تعبیر خودش نامزد مکمل یاد می شود بیان این نکته ضروری است که دولت در دفاع از دستاوردهایش تنها نباشد و یا در حمله به نقد منتقدین روحانی یکه و تنها نباشد. یکی از شگردهای خود دولت در تبلیغات این است که نقایص دولت های گذشته را مطرح می کند و می گوید کشور را از کجا به کجا هدایت کردیم. هرچند مردم این نکات را برنخواهند تافت و حداقل مردم این را قبول ندارند. به اضافه این که الان کسی از دولت گذشته در میان نامزدها وجود ندارد که از دستاوردهای آن دولت حمایت کند. اما دولت آقای روحانی یا نامزدهایی که الان مطرح هستند. نکته حائز اهمیت این است که دولت روحانی به دلیل اینکه با کارنامه نسبتا خالی روبه روست و در خیلی از زمینه ها به خصوص زمینه معیشت با عدم موفقیت مواجه شده است، به اصطلاح تلاش می کنند دو نفر از یک عملکرد دفاع کنند و پذیرش به این معناست که آقای روحانی برای دفاع از عملکرد خویش کفایت نمی کند. لذا آن ها فکر می کنند آقای جهانگیری کمکی در این زمینه انجام خواهد داد. اگر فرضیه کناره گیری جهانگیری به نفع آقای روحانی را در نظربگیریم، این اولین باری است که در انتخابات ریاست جمهوری یک نامزد نه به نفع نامزد دیگر، بلکه به قصد کمک کردن به انتخاب او کنار می رود، به هر حال انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری انتخابات پیچیده ای است و امیدواریم که ملت ایران حرف خودش را در این ارتباط به طور قاطع بزند. ادامه کار دولت یازدهم به نظرم ادامه تورم و بیکاری و رکود را به دنبال خواهد داشت.
فرمودید اصلاح طلبان به این جمع بندی رسیده اند که احتمال رسیدن انتخابات به دور دوم بالاست لذا آقای جهانگیری را با آقای روحانی همراه کردند که این دو گزینه به دور دوم راه پیدا کنند. حال سوال من این است که اگر این فرضیه را محتمل بدانیم این به نوعی خالی کردن پشت روحانی نیست چرا که آقای جهانگیری و سبد رایی که قرار است به ایشان اختصاص پیدا کند می توانست به روحانی اختصاص پیدا کند و با این فرضیه نیز آقای روحانی می توانست به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود این به نوعی تلقی خالی کردن پشت آقای روحانی از سوی اصلاح طلبان نخواهد بود؟
ببینید. اصلاح طلبان در نظرسنجی هایی که صورت می گرفت به این نتیجه رسیده اند که روحانی در این دوره توفیق خوبی نخواهد داشت، لذا به همین دلیل بر یک نامزد دومی تاکید داشتند، منتهی آقای روحانی در برابر حضور جهانگیری و این طرح اصلاح طلبان خیلی مقاومت کرد و مخالف این موضوع بود، اما در نهایت ناچار شد که بپذیرد و تسلیم خواسته آن ها شد. من فکر می کنم علت این که آقای روحانی پذیرفت همین تحلیل ریاضی از نتایج آرا بود. اینکه دو نفری که به دور دوم راه پیدا می کنند از خودشان باشند، این به معنای خالی کردن پشت آقای روحانی نیست بلکه به نوعی در نگاه به مدل ریاضی رقابت هاست و همین عامل زمینه ای برای بدعت گذاری جدید آن ها در عرصه انتخابات ریاست جمهوری شد.

https://shoma-weekly.ir/OpEhl8