سیاسی

اداره جامعه اسلامی باید با اکرام باشد نه با اطعام

آیت الله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر خویش به اهمیت کار و نهی از مزدوری در اسلام اشاره کرده و گفت: کار در اسلام از پربرکت‌ترین امور است.
آیت الله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر خویش به اهمیت کار و نهی از مزدوری در اسلام اشاره کرده و گفت: کار در اسلام از پربرکت‌ترین امور است.
وی با اشاره به اینکه در زمان حضور پیغمبر اسلام ، افراد بیکار، احترامی نزد حضرت نداشتند، گفت: آن قصّه معروف که وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) دست کارگر را بوسید آن هم نشانه عظمت کار و کارگری است.
این مرجع تقلید کاری را محترم دانست که هر کس برای خودش می کند، افزود: روایاتی که مرحوم صاحب وسائل یا سایر محدّثان در مبحث اجاره نقل کردند غالباً این روایات را آوردند که مزدوری، مکروه است بلکه نه تنها مکروه باشد، مَنهی است ، این نهی را فقها حمل بر کراهت کردند.
آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به اینکه کرامت جامعه انسانی، با مزدوری سازگار نیست؛ گفت: فقها ظاهر بعضی از روایات را جمع کردند و حمل بر کراهت کردند و گفتند این نهی تنزیهی است تا ما بدانیم که در مملکت کار باید باشد (یک) مزدوری نباشد (دو) یعنی هر کسی برای خودش کار بکند، این می‌شود کرامت جامعه. وی با تاکید بر ضرورت حفظ کرامت انسان گفت: خدا نمی‌خواهد جامعه با اطعام اداره بشود، شما الآ‌ن مهمان نزدتان آمد شما این را اطعام می‌کنید یا اکرام؟ یک مختصر غذا می‌دهید، دستش یک میوه می‌دهید، مگر او چقدر میوه می‌خورد؟ چقدر غذا می‌خورد؟ شما با اکرام از او پذیرایی می‌کنید نه با اطعام.
آیت الله العظمی جوادی آملی افزود: خدای سبحان هرگز نمی‌خواهد امّت اسلامی اطعام بشود یعنی شکمشان سیر بشود اگر فرمود:  لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ  می‌خواهد جامعه را با اکرام اداره کند، با آبرومندی اداره کند.
وی با ذکر اینکه ما آبرو و حیثیتمان در اختیار خودمان نیست تا هر کاری را انجام دهیم، بیان داشت: اداره جامعه اسلامی باید با کرامت باشد، با اکرام باشد نه با اطعام.
وی فروتنی را غیر از فرومایگی دانسته و گفت: همه ما موظفیم فروتن باشیم متواضع باشیم اما موظف هستیم که خود را مزدور دیگری نکنیم به درایت و مدیریتی برسیم که خودمان، خودمان را تأمین کنیم.
آیت الله العظمی جوادی آملی با ذکر اینکه ما بی‌صبرانه منتظر ظهور حضرت ولی عصر هستیم، برای اینکه جامعه را با کرامت اداره می‌کند، افزود: ما واقعاً متحیّریم که وجود مبارک حضرت ظهور کرد، چگونه جهان را اداره می‌کند؟ یقیناً با کشتار فراوان نیست. در روایات دارد که وقتی حضرت ظهور می کند، عقل مردم بالا می‌آید این واقعاً از هر معجزه ای حیرت‌انگیزتر است، الآن اگر جامعه عاقل بود، مردم عاقل بودند، اداره افراد عاقل سخت نیست. اما تمام حیرت ما در این است که حضرت چگونه مردم را عاقل می‌کند این عظمت او، جلال او، شکوه او چگونه است خدا می‌داند!

https://shoma-weekly.ir/lNrpLq