بین الملل

اخبار کوتاه

پس از قریب به یک‌سال مذاکره، سرانجام مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین ۱۰ به تمدید مجدد مذاکرات و توافق ژنو برای مدت ۷ ماه و ۷ روز منجر شد.

پس از قریب به یکسال مذاکره، سرانجام مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین ۱۰ به تمدید مجدد مذاکرات و توافق ژنو برای مدت ۷ ماه و ۷ روز منجر شد.

حمله عمال رژیم آلخلیفه به منزل شیخ عیسی قاسم، از علمای بهنام بحرینی با واکنشهای تندی در بحرین و سایر ممالک اسلامی مواجه شد. جمهوری اسلامی ایران و جنبش حزبالله لبنان این اقدام را بهشدت محکوم کردند و مردم بحرین نیز تظاهرات گستردهای در اعتراض به هتک حرمت شیخ عیسی قاسم ترتیب دادند.

با وجود کاهش چشمگیر قیمت نفت، اوپک حاضر نشد سقف تولید خود را کاهش دهد و سقف تولید‌‌ همان روزی ۳۰ میلیون بشکه باقی ماند. با حفظ این سقف تولید، بهنظر میرسد قیمت نفت همچنان رو به کاهش باشد و تا حدود بشکهای ۶۰ دلار نزول کند. برخی تحلیلگران کاهش قیمت نفت را برنامه مشترک واشنگتن و ریاض برای اعمال فشار بر ایران و روسیه دانستهاند.

با صدور حکم تبرئه قاتل مایکل براون، نوجوان سیاهپوست آمریکایی، اعتراضات گسترده ضد تبعیضنژادی ایالات متحده را فراگرفت. تاکنون ۴۰۰ نفر در این اعتراضات دستگیر شدهاند. باراک اوباما، رئیسجمهور آمریکا خواستار پیگرد قانونی معترضین شده است.

استعفای وزیر دفاع آمریکا: چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا در پی اختلاف نظر با کاخ سفید در خصوص نحوه مقابله با داعش، مجبور به استعفا شد. گفته میشود شخص رئیسجمهور ایالات متحده از وی خواسته تا استعفا دهد و سپس خود با استعفای او موافقت کرده است. استعفای هیگل واکنش تند جمهوریخواهان آمریکایی را در پی داشت.

کابینه رژیم صهیونیستی قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، فلسطین اشغالی کشور یهودیان خواهد بود. این قانون که از آن به عنوان «قانون دولت – ملت یهود» یاد میشود، باید در پارلمان رژیم اشغالگر قدس، موسوم به کنست به رای گذاشته شود.

«آموس یادلین»، رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد اقدام نظامی این رژیم علیه ایران روی میز است اما شاید ضروری نباشد. این در حالیست که وی طی سخنان سال گذشته در آمریکا توان موشکی ایران را تهدید برای تلآویو خوانده بود و گفته بود که موشکهای ایرانی تنها در کمتر از «هفت دقیقه» میتوانند اراضی اشغالی را هدف قرار دهند.

روزنامه سعودی الریاض گزارش داده که شیخ نمر، روحانی بلندپایه شیعه عربستانی روز چهارشنبه بهطور رسمی به حکم اعدام خود اعتراض کرده است. شیخ نمر اکنون در زندان بهسر میبرد. بیش از یک ماه پیش دادگاه جزائی ریاض حکم اعدام شیخ نمر مجتهد و فعال حقوق بشر عربستانی را صادر کرده بود.

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو به حمایت خود از سوریه در زمینه مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد. لاوروف این سخنان را پس از دیدار با ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در مسکو ایراد کرد.

https://shoma-weekly.ir/7WdIDJ