بین الملل

اخبار بین الملل در هفته گذشته

اولین مرحله از انتخابات نمایشی ریاست جمهوری مصر برگزار شد. در این مرحله بنا بود که اتباع مصری ساکن خارج پای صندوق بروند. دولت مصر ادعا کرده است حدود ۹۰ درصد رأی دهندگان در این مرحله به ژنرال سیسی رأی داده‌اند. انتخابات ریاست جمهوری مصر درحالی برگزار می‌شود که این کشور زیر سایه سرنیزه‌ نظامیان قرار دارد، بزرگ‌ترین گروه سیاسی مصر یعنی اخوان المسلمین ممنوع الفعالیت شده است و رئیس‌جمهور منتخب این کشور نیز زندانی است.
اعلام نتایج انتخابات مجلس عراق و مشخص شدن پیشتازی «دولت قانون»، وابسته به نوری مالکی، رخداد مهمی در صحنه سیاسی عراق بود. گروه نوری مالکی، در شرایطی توانست اکثریت را کسب کند که تبلیغات شدیدی علیه این گروه و شخص نوری مالکی طی ماههای اخیر جریان داشت و تلاش این بود که ابتکار عمل از جریان سیاسی شیعه گرفته شود که با اعلام نتایج، مشخص شد این تلاشها بیثمر بوده است. حضور ۶۰ درصدی مردم در پای صندوقها از یکسو و کسب اکثریت توسط جناح حاکم، نشان داد که برای مردم عراق، ثبات، یکپارچگی و امنیت کشور اهمیت اصلی را دارد و همچنین، آنها به دولت نوری مالکی اعتماد و امید دارند.

اولین مرحله از انتخابات نمایشی ریاست جمهوری مصر برگزار شد. در این مرحله بنا بود که اتباع مصری ساکن خارج پای صندوق بروند. دولت مصر ادعا کرده است حدود ۹۰ درصد رأی دهندگان در این مرحله به ژنرال سیسی رأی دادهاند. انتخابات ریاست جمهوری مصر درحالی برگزار میشود که این کشور زیر سایه سرنیزه نظامیان قرار دارد، بزرگترین گروه سیاسی مصر یعنی اخوان المسلمین ممنوع الفعالیت شده است و رئیسجمهور منتخب این کشور نیز زندانی است.

درحالی که دولت سوریه مقدمات برگزاری انتخابات هفته آینده ریاست جمهوری را فراهم میکند، تحرکات دشمنان حکومت سوریه برای بیاعتبار کردن این انتخابات شدت گرفته است. در این باره دولت عربستان در اقدامی مداخلهجویانه و با گستاخی، انتخابات سوریه را «غیرقانونی» خواند و دولتهای غربی با تحریک فرانسویها خواستار ارجاع پرونده سوریه به دادگاه لاهه شدند.

این هفته اوضاع اوکراین همچنان بحرانی بود و درگیریهای خشونت بار بیشتری در شرق اوکراین رخ داد که منجر به کشته شدن شمار دیگری گردید. قرار است هفته آینده انتخابات ریاست جمهوری اوکراین برگزار شود. این درحالی است که چند منطقه در شرق اوکراین اعلام کردهاند این انتخابات و نتیجه آنرا به رسمیت نخواهند شناخت. انتخابات اوکراین، از جمله امیدهای غرب برای نجات خود و حامیانش در اوکراین، از وضعیت بغرنجی است که در آن گرفتار شدهاند.

این هفته در لیبی، اقدامات یک سرلشکر بازنشسته ارتش در حمله به مراکز دولتی، تحولات این کشور را در مرحله جدیدی قرار داد. «خلیفه حفتر» سرلشکر بازنشسته ارتش مدعی شده، موفق گردیده است که ابتکار عمل را در دست بگیرد. وی مدعی است بسیاری از ارکان ارتش با وی اعلام همبستگی کردهاند. خلیفه حفتر در تازهترین اظهاراتش، اعلام کرده است قصد دارد لیبی را از تندروها و اخوانیها پاکسازی کند.

در پی بارش شدید باران و جاری شدن سیل، در بخشهایی از اروپای شرقی وضعیت فوق العاده اعلام شد. جاری شدن سیل که نخست وزیر صربستان آن را طی ۱۲۰ سال گذشته بیسابقه دانسته، در این کشور چندین کشته برجای گذاشته است. در حال حاضر حداقل ۱۰۰ هزار خانه در صربستان و ۵۰ هزار خانه مسکونی در بوسنی بدون برق ماندهاند

https://shoma-weekly.ir/xgDo9Z