سیاسی

احزاب زنجیره ای شکل نگیرد

«قضیه روزنامه‌های زنجیره‌ای در مورد احزاب تکرار نشود»؛ این واکنش دبیرکل باسابقه‌ترین حزب سیاسی ایران به خبر تلاش برای راه‌‌اندازی «حزب اتحاد ملت ایران» است که گفته می‌شود قرار است جایگزین حزب منحله مشارکت در فضای سیاسی کشور شود.
محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در واکنش به راه‌اندازی حزب اتحاد ملت ایران که گفته می‌شود قرار است جایگزین حزب منحله مشارکت در فضای سیاسی کشور شود، اظهار کرد: من معتقدم در صدور مجوز برای احزاب وزارت کشور بنا بر یک وظیفه قانونی باید با دقت و مراقبت کامل اقدام کند.

وی همچنین ادامه داد: نوع مجوز دادن به احزاب مثل مجوز دادن به برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای در گذشته نباشد که مطالب ضد نظام درج و توقیف شوند سپس با تغییر نام همان رویه گذشته را دنبال کنند.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: در دولت‌های گذشته شاهد بودیم بعد از تعطیلی برخی ازروزنامه‌های زنجیره‌ای که ضدیت با اصل انقلاب داشتند ، افراد با نامی جدید روزنامه را راه می‌انداختند، اکنون شرایط مشابه آن روزنامه‌ها را در معرفی برخی احزاب می‌بینیم که با عنوانی جدید به صحنه آمده‌اند اما اعضای آن از فعالین سابق احزاب منحله هستند، وزارت کشور باید مراقب باشد این اتفاق در خصوص احزاب رخ ندهد.

پیشتر اخباری مبنی بر راه‌اندازی دو حزب جدید در اردوگاه اصلاح‌طلبان با نام‌های «اتحاد ملت ایران اسلامی» و «جوانان اصلاح‌طلب ایران اسلامی» مطرح شده بود و حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور 10 روز پیش به رسانه‌ها گفته بود که بررسی مجوز به حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و سایر احزاب دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد اما خبرها حکایت از عدم برگزاری نشست کمیسیون ماده 10 احزاب دارد.

کمیسیون ماده 10 احزاب در سال 1361 بر اساس ماده 10 قانون فعالیت احزاب و جمعیت‌ها تشکیل شد که اعطای مجوز به احزاب و تشکل‌های سیاسی یکی از اختیارات این کمیسیون به شمار می‌رود.

https://shoma-weekly.ir/P0dLnm