سیاسی

احزاب با نقد و مراقبت مانع فاصله دولت ها از اصول و ارزش‌ها شوند

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت:در هر کشوری لازم است تا دو یا سه حزب قدرتمند حضور داشته باشند و احزاب با هم فکری و اتحاد عملکرد دولت‎‌ها را زیر نظر بگیرند تا با ارائه گزارش، مقامات عالی کشور را در تبیین مواضع کمک و یاری رسانند.
ابوالفضل توکلی بینا، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفتگو با هفته نامه شما، با یادآوری هماهنگی اعضای حزب مؤتلفه اسلامی با امام خمینی (ره) در انتشار کاپیتولاسیون در زمان در سال ۴۲، گفت: از‌‌ همان سال ۴۲ و ۴۳ که امام خمینی (ره) حزب مؤتلفه اسلامی را بطور رسمی، تشکیل دادند اعضای این حزب در کنار امام (ره) بودند و وی را در اجرای برنامههای انقلابیش کمک و می‌کردند.

وی در ادامه به بازداشت امام در پانزدهم خرداد اشاره کرد و گفت: پس از بازداشت و زندانی امام (ره) از سوی ساواک باعث شد تا علمای قم به تهران عزیمت و هجرت کنند که این حرکت و صلابت امام (ره) در ‌‌نهایت رژیم را مجبور کرد تا امام خمینی (ره) را از زندان آزاد کند.

توکلی بینا به تصویب کاپیتولاسیون در مجلس اشاره کرد و اذعان داشت: حسنعلی منصور بدور از سر و صدا و هیاهو کاپیتولاسیون را به مجلس برد و نمایندگان بدون هیچ اعتراضی کاپیتولاسیون را تصویب کردند.

وی در ادامه بیان کرد: نماینده‌ای از حزب مؤتلفه اسلامی که در مجلس حضور داشت یک نسخه از لایحه را به امام خمینی (ره) تقدیم کرد.

توکلی بینا با بیان این مطلب که در آن زمان من رابط بین امام خمینی (ره) و اعضای حزب مؤتلفه اسلامی در تهران بودم و روزهای یکشنبه خدمت امام (ره) می‌رفتم، یادآور شد: وقتی به خدمت امام (ره) رسیدم به من فرمودند؛ هرچه سریع کاپیتولاسیون باید جهت آگاهی مردم چاپ و منتشر شود.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اذعان داشت: پس از دریافت کاپیتولاسیون از امام (ره) اعضای حزب مؤتلفه اسلامی این لایحه را در تهران و اصفهان چاپ و میان مردم توزیع کردند که در این میان من دو بار از سوی ساواک دستگیر شدم.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) را بعد از انتشار و ماجرای کاپیتولاسیون در ۱۳ آبان سال ۱۳۴۳ با هواپیمای ۳۳۰ به ترکیه تبعید کردند.

توکلی بینا در ادامه بیان داشت: در ۱۴ آبان ماه ۱۲ از اعضای نفر شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی از ساعت شش صبح تا دوازده نیمه شب تشکیل جلسه دادند که در این جلسه هجده ساعته اعضای حزب مؤتلفه اسلامی به این نتیجه رسیدند که سه نفر از جمله شاه در رأس همه افراد رژیم طاغوت، منصور، اهانت کننده به امام، نصیری رئیس سازمان اطلاعات امنیت کشور مفسد فی الارض هستند و باید از سوی انقلابیون اعدام شوند.

این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: نتیجه جلسه هجده ساعته را به شهید عراقی که از اعضاء شاخه نظامی حزب بود اعلام و ابلاغ کردیم. این تصمیم اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در حالی گرته شده بود که شهید مطهری در جلسهای بیان کردند که تا چهار و پنج نفر از سران حکومت طاغوت کشته نشوند خفقان حاکم بر جامعه از بین نخواهد رفت.

توکلی بینا گفت: بعد هفتاد و هفت روز منصور که هر روز از درب آهنی بهارستان وارد مجلس می‌شد توسط بخارایی که مسئول اعدام منصور بود وی منصور را در روز یکم بهمن ماه سال ۱۳۴۳ اعدام انقلابی کرد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: با اعدام منصور خفقان سیاسی که در کشور حاکم شده بود از بین رفت.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در ادامه بیان داشت: از ضروریات احزاب است که حرکات دولت از لحاظ اجتماعی سیاسی و فرهنگی را زیر نظر بگیرد و بر حرکات دولت نقد و مراقبت و حراست کند که از اصول و ارزش‌ها فاصله نگیرد.

وی در ادامه افزود: اعضای حزب مؤتلفه اسلامی هرچند یک بار خدمت مراجع عظام می‌رسند و مطالب و وقایع روز کشور را به مراجع گزارش کرده و حتی اگر انتقادهایی بر عملکرد دولت داشته باشند انتقادات و نظرات و پیشنهادات خود را به رئیس جمهور اعلام می‌کنند.

توکلی بینا گفت: در هر کشوری لازم است تا دو یا سه حزب قدرتمند حضور داشته باشند و احزاب با هم فکری و اتحاد عملکرد دولتها را زیر نظر بگیرند تا با ارائه گزارش، مقامات عالی کشور را در تبیین مواضع کمک و یاری رسانند.

https://shoma-weekly.ir/8estdT