بین الملل

احزاب اسلامی؛ از همایش منطقه‌ای تا تأثیرگذاری جهانی

از اتحادیه احزاب اسلامی این انتظار وجود دارد که با شکل‌دهی منظم و منسجم ساختار خود و انجام اقدامات اورژانسی و اولویت‌دار در عرصه فعالیت‌های سیاسی جهان، علاوه بر پر‌کردن خلاء ناشی از عملکرد ضعیف سازمان کنفرانس اسلامی، جایگاه خود را نیز به‌عنوان یک جریان تأثیرگذار در جهان اسلام تثبیت کند.

مهدی خانعلی زاده- همایش وحدت احزاب کشورهای اسلامی به میزبانی حزب مؤتلفه اسلامی در مرکز مطالعات و پژوهشهای وزارت امور خارجه برگزار شد؛ همایشی که با استقبال خوب حاضرین روبهرو شد و برخی از مقامات دولتی هم بهطور ویژه در آن حاضر شدند و به بیان نظرات خود درباره نقش و جایگاه احزاب اسلامی در معادلات سیاسی جهان پرداختند.

قطعاً نفس حضور احزاب اسلامی در جمهوری اسلامی ایران و شرکت در جلساتی که سبب نزدیکشدن دیدگاهها و همچنین آشناشدن گروههای مختلف و متفاوت اسلامی در سراسر جهان با یکدیگر میشود، تأثیرات بسیار مثبتی خواهد داشت که علاوه بر اتحاد میان مسلمانان، زمینه را برای تبدیلشدن اتحادیه احزاب اسلامی به یک مجمع بسیار تأثیرگذار در مناسبات منطقهای و جهانی فراهم خواهد کرد.

با این حال، ذکر این نکته ضروری است که صرف برگزاری همایش و نشست و کنفرانس میان احزاب اسلامی و حضور آنان در ایران و شرکت در جلسات مشترک نمیتواند دردی از دردهای پرتعداد مشکلات بینالمللی و همچنین نواقصی را که در میان کشورهای اسلامی جهان وجود دارد، درمان کند؛ موضوعی که بهنظر میرسد این روزها بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به نظریهپردازی درباره آن احساس میشود.

در گفتگویی که با برخی از شرکتکنندگان در ضیافت وحدت حزب مؤتلفه اسلامی بهعنوان میزبان این دوره از اجلاس احزاب اسلامی داشتم، بهوضوح این دلخوری و نگرانی از عدم تأثیرگذاری چنین نشستها و همایشهایی در وقایع جهانی و منطقهای قابل مشاهده بود؛ یک نگرانی بجا و فراگیر که نشان میدهد برگزاری اجلاس و همایش باید نخستین حلقه از اهداف متعالی اینگونه اقدامات دیپلماتیک باشد و زمینه را برای اقدامات عملی این اتحادیه فراهم کند.

سازمان کنفرانس اسلامی سالها است که به دلیل کارشکنی برخی کشورها نظیر عربستان سعودی نتوانسته جایگاه تأثیرگذار پیشین خود را احیا کند و زمینه را برای پیشبرد اهداف و آرمانهای اسلامی در سراسر جهان فراهم کند؛ موضوعی که سبب تضعیف جایگاه اسلامگرایان در روابط بینالملل شده و همین مسئله، تأثیرگذاری گروههای اسلامی را در کشورهای خودشان نیز کاهش داده است.

بر همین مبنا از اتحادیه احزاب اسلامی این انتظار وجود دارد که با شکلدهی منظم و منسجم ساختار خود و انجام اقدامات اورژانسی و اولویتدار در عرصه فعالیتهای سیاسی جهان، علاوه بر پرکردن خلاء ناشی از عملکرد ضعیف سازمان کنفرانس اسلامی، جایگاه خود را نیز بهعنوان یک جریان تأثیرگذار در جهان اسلام تثبیت کند. بدیهی است که انجام چنین کاری، آسان نخواهد بود؛ اما قطعاً غیرممکن نیز نیست و میتوان با ایجاد یک دبیرخانه مرکزی و دائمی که ارتباط میان اعضا را در تمام طول مدت سال برقرار کند، اولین گام را در این راستا برداشت؛ گامی که به همت حزب مؤتلفه اسلامی برداشته شده و اکنون زمان همراهی و همکاری سایر نهادها و سازمانها است تا دست یاری را به سمت این حزب دراز کنند و نام خودشان را در کنار مؤتلفه اسلامی جاودانه کنند.

https://shoma-weekly.ir/jSuZkA