سیاسی

احتمال شوک اقتصادی غربی ها به ایران

سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: باید با حواس جمع به توافق ایران و 1+5 نگاه کنیم.
عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه با اشاره به توافق ایران و 1+5 گفت: ما داوطلبانه مسئولیت‌هایی را در این توافق برعهده گرفتیم تا طرف غربی را محک بزنیم و ببینیم آیا خواسته‌های غربی‌ها در این سال‌ها بهانه‌گیری بوده است یا خیر.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اظهار کرد: امیدواریم طرف غربی نیز به تعهدات خود که در این توافق‌نامه آمده متعهد باشد و آنها را عملی سازد.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در خصوص هیاهوی غربی‌ها و جنجالی که در دنیا بر پا کرده اند، خاطرنشان کرد: اگر غربی‌ها وانمود نکنند که پیروز میدان بوده‌اند و در این توافق دستاوردهایی کسب کرده‌اند، تمام تحریم‌ها و اقداماتی که در این سال‌ها علیه کشور ایران انجام دادند پوچ می‌نماید، پس مجبورند نشان دهند که پیروز میدان بوده‌اند.

مصری در تحلیل خود از توافق ایران و غرب یادآوری کرد: حالت خوشبینانه این توافق این است که غربی‌ها نیز به ارتباط با کشور ایران نیاز داشتند و مجبور شدند برای تامین نیازهای خود با ایران پای میز مذاکره بنشینند.

وی با اشاره به اینکه دنیا به نفت ایران نیاز دارد، خاطرنشان کرد: ذخایری که دنیا برای این چند سال خود نگه داشته بود دیگر کافی نیست و غرب مجبور است با ایران به توافق برسد تا نیازهای نفتی خود را تامین کند.

این عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تصریح کرد: غرب برای فروش کالا و خدمات خود نیز به ایران نیاز دارد و همانطور که در تعهدات این توافق نامه آمده قرار است به ازای بخشی از پول های بلوکه شده ایران به ما کالا و خدمات بدهد.

مصری ادامه داد: اگر بدبینانه به توافقات نگاه کنیم می توان اینگونه تصور کرد که غرب از اینکه ایران علی رغم همه فشارها و تحریم ها به اقتصاد خود مسلط است، ناراحت و نگران می باشد و به این فکر افتادند که مانع تسلط بیشتر اقتصادی ایران شوند.

وی با بیان اینکه ممکن است غربی ها به دنبال وارد کردن یک شوک اقتصادی به کشور ما باشند و بخواهند در عزم و اراده مردم ایران خللی وارد کنند، افزود: در این صورت غرب امروز با ما به توافق می‌رسد و بعد بهانه‌ای می‌تراشد که ایران به وعده های خود عمل نکرده و دوباره کشور را تحت فشار قرار می دهد که مسلما اینگونه فشار و شوک دیگر برای ملت ما قابل تحمل نیست.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه ایران مارگزیده غرب است، تاکید کرد: البته ما نمی خواهیم دید بدبینانه داشته باشیم، اما باید با حواس جمع به توافقات نگاه کنیم.

مصری اظهارداشت: البته مردم ما از این توافق خوشحال هستند و انتظار دارند در برابر امتیازاتی که دادیم امتیازاتی را نیز به دست آوریم.

وی در پایان از تیم مذاکره کننده ایران و زحمت های آنان قدردانی کرد.

https://shoma-weekly.ir/98QoGD