بین الملل

احتمال تکرار انتفاضه مسجدالاقصی

در حال حاضر که کشورهایی نظیر سوریه،عراق،مصر، یمن و لیبی با مشکلات داخلی دست و پنجه نرم می کنند صهیونیست ها قصد دارند تکلیف مالکیت خود به مسجد الاقصی و بیت المقدس را یکسره کنند
مهدی کاشی- مردم فلسطین بعد از حدود ۴۵ روز مبارزه با صهیونیستها در نوار غزه کماکان روی آرامش را به خود نمیبینند. صهیونیستها این بار از طریق تحریک احساسات عمومی و هجمه به مقدسات مسلمانان اقدام به آزار و اذیت مردم فلسطین میکنند. شهرک نشینان صهیونیستی بارها با اقدامات ساختار شکنانه حرمت مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان جهان را شکستند.

این مسئله خشم مسلمانان فلسطینی را بر افروخت و آنها نیز در اقداماتی تلافی جویانه دست به عملیاتهای شهادت طلبانه در سرزمینهای صهیونیستی زدند به شکلی که حتی مسئولان رژیم صهیونیستی نیز به ناتوانی خود در برقراری امنیت در سرزمینهای اشغالی اعتراف کردند. در بعد دیپلماتیک هم محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان با فرستادن نمایندهای به نیویورک از سازمان ملل خواست تا مالکیت مردم فلسطین بر مسجد الاقصی و شرق بیت المقدس را تثبیت کند. نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس هم در واکنش به این اقدام محمود عباس وی را یک دروغگوخواند این مسائل و اوضاغ نابسامان شهرکهای صهیونیست نشین بهانهای شد تا به سراغ حسین رویوران کارشناس مسائل آسیای غربی برویم و نظر وی را در این خصوص جویا شویم:

حسین رویوران در گفتگو با «شما» در خصوص هتک حرمت مسجد الاقصی گفت: اسرائیل به دلیل درگیر بودن کشورهای منطقه با مسائل داخلی قصد استفاده از فرصت به وجود آمده را دارد.

وی افزود: در حال حاضر که کشورهایی نظیر سوریه، عراق، مصر، یمن و لیبی با مشکلات داخلی دست و پنجه نرم میکنند آنها قصد دارند تکلیف مالکیت خود به مسجدالاقصی و بیت المقدس را یکسره کنند.

احتمال تکرار انتفاضه سال ۲۰۰۰

این کارشناس مسائل آسیای غربی به سابقه هتک حرمت صهیونیستها و واکنش اشغالگران قدس نسبت به این مسئله اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۰۰ ورود یهودیان به همراه شارون به مسجد الاقصی، انتفاضهای تحت عنوان انتفاضه مسجد الاقصی را به وجود آورد و این تجربه باید همواره در ذهن صهیونیستها باشد.

رویوران ادامه داد: صهیونیستها قصد عادی سازی بیاحترامی به مسجد الاقصی در جامعه اسلامی را دارند و میخواهند که جای خود را در این مکان مقدس محکم کنند.

وی با اشاره به ماجرای مسجد الخلیل گفت: نمونه مشابه این حادثه در مسجد الخلیل اتفاق افتاد که آنها بعد از هتک حرمتهای متوالی این مسجد را تخریب کردند ویک سوم از آن را به خودشان اختصاص دادند.

رویای ایجاد معبد سلیمان به جای مسجد الاقصی

این کارشناس مسائل آسیای غربی ایجاد طرح معبد سلیمان در مسجد الاقصی را یکی دیگر از اهداف صهیونیستها دانست و تصریح کرد: صهیونیستها بعد از عادی سازی هتک حرمت به مسجد الاقصی به دنبال ایجاد طرح معبدسلیمان در این مکان مقدس هستند.

رویوران با بیان اینکه اقدامات مردم فلسطین در برابر شهرک نشینان پاسخی محکم به هتک حرمتهای صهیونیست هاست خاطرنشان کرد: مردم فلسطین با ایجاد ناامنی در شهرکهای صهیونیستی پیام روشنی را به رژیم صهیونیستی دادند مبنی بر اینکه هتک حرمت به مسجد الاقصی هزینه سنگینی برای آنها دارد.

وی افزود: دامنه این حرکتها مطمئنا از غرب تلآویو تا قدس و دیگر شهرکهای صهیونیست نشین را فرا خواهد گرفت. این تحلیلگر مسائل آسیای غربی به فرستادن نماینده محمود عباس به فلسطین اشاره کرد و گفت: محمود عباس در برابر فشار مردم فلسطین قصد همراهی با موج ضد صهیونیستی موجود را دارد.

رویوران در پایان گفت: این تغییر رفتار محمود عباس به واکنش نتانیاهو انجامید تا به این ترتیب از اقدام خلاف انتظار دولت فلسطینی که همواره همراه اسرائیل بود انتقاد کند.

https://shoma-weekly.ir/GbzEsA