سیاسی

اجماع در طرح سنا نشان‌دهنده عدم علاقه آمریکا به موفقیت مذاکرات است

رئیس مرکز امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانانش نمی‌خواهند توافقی صورت گیرد، گفت: می‌توانیم در مقابل طرح نظارت سنا بر توافق هسته‌ای مقابله به مثل صورت داده و اجازه این توافق را منوط به طرح مجلس کنیم.
 سنای آمریکا پنجشنبه شب طرح نظارت بر توافق هسته‌ای را که اجرای توافق هسته‌ای را دست کم یک ماه به تعویق می‌اندازد، بدون افزودن متمم تصویب کرد.

حمیدرضا ترقی رئیس مرکز امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، در مورد طرح سنا برای نظارت بر توافق هسته‌ای اظهار داشت: سیاست جمهوری‌خواهان آمریکا این است که اجازه ندهند نتیجه مذاکرات به نفع دموکرات‌ها تمام شود بنابراین سعی می‌کنند هر طور که شده توافق به نام خودشان ثبت شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در مدت مذاکرات خود با 1+5 به این باور رسیده است که آمریکا اصولا به دنبال حل مسئله هسته‌ای نیستند و از آن به عنوان ابزاری برای فشار به ایران استفاده می‌کنند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی معتقد است که ایران می‌تواند در برابر طرح سنای آمریکا مقابله به مثل انجام دهد یعنی اجازه هر گونه توافق با 1+5 را منوط به مجلس شورای اسلامی و آن را تبدیل به یک قرارداد بین المللی کند که تنها با امضای مجلس صورت گیرد.

ترقی در عین حال می‌گوید که جمهوری اسلامی برای اثبات ادعای خود به افکار عمومی جهان مبنی بر اینکه ایران در حل مسئله هسته‌ای مصر است، دست تیم مذاکره‌کننده را همچنان باز بگذارد و اعلام کند که تصمیم آنان تصمیم ملت است اما این غربی‌ها هستند که به دنبال توافق نیستند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه بودن اختیار در دست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برگ بازی را از دست غربی‌ها خارج خواهد کرد، گفت: ما باید در مقابل بازی آنها تصمیم عاقلانه اتخاذ کنیم.

به گزارش فارس، طرح نظارت سنا بر توافق هسته‌ای شب گذشته با 98 رأی مثبت و یک رآی منفی در سنای ایالات متحده آمریکا به تصویب رسید و در صورت تبدیل طرح به قانون با امضای رئیس‌جمهور دولت آمریکا باید ظرف 5 روز پس از توافق متن برنامه جامع اقدام مشترک را برای بررسی به کنگره ارسال کند.

https://shoma-weekly.ir/v42xWu