بین الملل

اجلاس تونس؛ بسته‌هایی از طرح‌ها، سناریوها و مواضع متناقض


"دن کیشوت‌های" عرب در تونس مات شدند
اجلاس به اصطلاح "دوستان سوریه" که در تونس برگزار شد را می‌توان کارناوالی از اهداف و نیت‌های شوم و توطئه آمیز دشمنان سوریه توصیف کرد که مواضع متناقض شرکت‌کنندگان آن خودنمایی می‌کرد.
دولت تونس که میزبان این تئاتر بود، اعلام کرد که نمایندگان 70 کشور در این نشست شرکت نموده ولی تمام خبرگزاری‌ها، مطبوعات و محافل رسانه‌ای تنها از سخنان و اظهارات چند بازیگر اصلی این نمایشنامه خبر دادند و از بقیه شرکت کنندگان خبری و مصاحبه‌ای منتشر نشد و تنها به عنوان تماشاچی مطرح شدند.
دوربین‌های خبرنگاران صادق‌تر از طراحان و مجریان این نمایشنامه بود و بخوبی چهره عصبانی و شکست خورده خانم هیلاری کلینتون سکاندار سیاست خارجه کاخ سفید را نشان دادند.
خبرنگاران به خوبی از صحنه اجلاس تونس، گزارش دادند و به خوبی لوکیشن عرصه جنگ بسوس (جنگی که به خاطر یک شتر در جاهلیت رخ داده و به مدت 40 سال طول کشید) دوباره احیا کردند و چهره عبوس شاهزاده سعود الفیصل و تحرک شیطنت آمیز شیخ حمد بن جاسم و دیگر بازیگران اصلی صحنه مانند العربی پاشا و  داوود اوغلو و آلن ژوپه را نشان دادند.

سناریوها و طرح‌های مطرح شده در تونس
1 ـ طرح آمریکایی: اساس سخنان خانم کلینتون وزیر خارجه آمریکا حول و حوش یک موضوع بوده که عبارتند از "دفاع از اعتبار و پرستیژ جهانی آمریکا" و وتوی مشترک روسیه ـ چین را امر ننگینی قلمداد نموده و  از جامعه بین المللی خواست تا با اعمال فشار مواضع مسکو و پکن را در قبال دمشق تغییر دهد.
2 ـ طرح سعودی: شاهزاده سعود الفیصل وزیر خارجه آل سعود اعلام کرد که امدادرسانی و کمک‌های انسانی فایده ندارد و طرح مسلح کردن معارضان سوریه یک طرح ممتاز است و اسد داوطلبانه و یا با زور باید قدرت را رها کند.
3 ـ  طرح قطری: تشکیل نیروی نظامی مداخله گر عربی و بین المللی و ایجاد معابر انسانی در خاک سوریه
4 ـ طرح فرانسوی: تاکید بر توسعه دامنه مجازات‌ها و تحریم‌ها و طرح بلوکه کردن ذخایر و سپرده‌های بانک مرکزی سوریه
5 ـ طرح تونسی: به اسد و خانواده و دیگر هیات دولت سوریه مصونیت قضایی داده شود و مسکو به آنها پناهندگی دهد.
6 ـ طرح اتحادیه عرب: صدور قطعنامه فوری برای متوقف کردن خشونت و خونریزی در سوریه و ادامه همکاری مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب جهت متوقف کردن خشونت و تنش در سوریه
7 ـ طرح ترکی: تداوم روند مجازات‌ها و تحریم‌های مالی، اقتصادی، اعتباری، توسعه‌ای و نفتی علیه دمشق

 نتایج اجلاس تونس
1ـ اجلاس تونس گر چه آشکارا موضوع مسلح کردن  معارضان را تصویب نکرده ولی تمهیدات و بسترسازی این اقدام را مهیا و فراهم ساخته است.
2ـ در بیانیه تونس، از کارکرد شورای ملی سوریه ستایش شده و طرحی جهت بسترسازی برای به رسمیت شناختن آن در آینده نه چندان دور به عنوان نماینده قانونی ملت سوریه ارائه شده است.
3- در این نشست بر مجازات‌ها و محاصره های مالی، اقتصادی، اعتباری و نفتی علیه دمشق تاکید شده و زمینه جهت تحمیل تحریمها و مجازاتهای جدید، مهیا شده است.
4- اجلاس تونس خواهان توقف فوری خشونت و عملیات نظامی در سوریه شده است.
5- تداوم تلاش‌های اجلاس تونس جهت مدیریت بحران سوریه توسط آمریکا و متحدان آن به گونه‌ای که قرار است سه هفته بعد نشست تونس در ترکیه تکرار شود و بعد از آن اجلاس بعدی در پاریس خواهد بود.


https://shoma-weekly.ir/g21Grj