سیاسی

اجلاسی با نیمی از جمعیت کره زمین

دوازدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای روزهای پنجشنبه و جمعه 18 و 19 خرداد در پکن با حضور دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان و رؤسای جمهور شش کشور چین، روسیه، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و قزاقستان برگزار شد.
محسن مجتبایی - دوازدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای روزهای پنجشنبه و جمعه 18 و 19 خرداد در پکن با حضور دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان و رؤسای جمهور شش کشور چین، روسیه، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و قزاقستان برگزار شد.
همچنین رؤسای جمهور کشورهای ایران، هند، پاکستان و افغانستان به عنوان کشورهای ناظر به همراه نخست وزیران و هیأتهای نمایندگی ده کشور عضو در این اجلاس حضور پیدا کردند.
این شاید نخستین باری بود که حتی وقتی رؤسای جمهور حاضر در جلسه، سالن را هم ترک کردند، باز زبان رسانه‌ها پیرامون این اجلاس همچنان می‌چرخید که یک دلیل آن حضور رئیس جمهور کشورمان بود و دوم به قول «فرانس 24» گروه شانگهای تنها سازمان مهم بین المللی است که آمریکا و هیچ یک از متحدانش در آن حضور ندارند.
البته طبیعی است که حضور جمهوری اسلامی ایران در اجلاسی که پایه‌گذارانش چین و روسیه هستند طبیعتاً موضوعاتی همچون مسأله هسته ای ایران، حوادث سوریه، بیداری اسلامی، جنبش وال استریت و... حاشیه این اجلاس را پررنگ‌تر از متن کرد و صد البته سوژه‌ای داغ شد برای رسانه‌های بیگانه؛ با تمام اینها رسانه‌ها «اعتبار زدایی» از حضور کشورمان در اجلاس شانگهای را به جد در دستور کار خود قرار داده بودند، مثلاً بی بی سی: «ایران با حضور در این اجلاس می‌خواهد یک مقدار از انزوای خود(!) در سطح بین‌المللی کم کند به خصوص با کمک روسیه و چین».
این تحلیل کارشناس بی بی سی در حالی مطرح شد که شبکه «فرانس24» در خصوص این اجلاس گفت: گروه شانگهای تنها سازمان مهم بین‌المللی است که آمریکا و هیچ یک از متحدانش در آن حضور ندارند.
علاوه بر روسیه و چین، چهار جمهوری سابق شوروی در آن عضویت دارند... هر چند ایران به عنوان ناظر دراین اجلاس حضور دارد اما پیشنهادات ایران به عنوان کشوری تاثیرگذار در منطقه مورد توجه اعضای سازمان قرار می‌گیرد.
از دیگر نکات قابل توجه در این اجلاس مخالفت سران شرکت کننده با هر گونه مداخله نظامی در خاورمیانه اعم از ایران و سوریه بود؛ با این حال مجری رادیو فردا ترجیح داد در گفتگو با کارشناس این شبکه رادیویی، شیطنت را چاشنی سئوالهایش نماید.. «آیا این دو قدرت یعنی چین و روسیه نگران حمله قریب الوقوع به ایران هستند؟» ؛ صرف نظر از پاسخ کارشناس، جالب اینجا بود که گزارشگر همین رادیو وقتی قرار شد در خصوص بیانیه پایانی اجلاس صحبت کند، گفت: «این دو کشور بزرگ اقتصادی و نظامی (روسیه و چین) به عنوان پایه‌گذاران سازمان همکاریهای شانگهای در بیانیه پایانی خود هشدار دادند که ادامه رویارویی پیرامون ایران به پیامدهایی منفی نه تنها برای کشورهای منطقه که برای کل جامعه جهانی منتهی شود».
اما از دیگر موضوعات پر حاشیه این اجلاس سخنان رئیس جمهور کشورمان بود که گفت: «اگر ایران بخواهد بمب اتم بسازد، هراسی از هیچ کس ندارد و به صورت علنی آن را اعلام می‌کند و کسی هم نمی‌تواند مانع شود و حداکثر کاری که سلطه‌طلبان می‌توانند انجام دهند، همین مانع تراشی‌هایی است که امروز مشاهده می‌کنیم اما مسأله این است که سیاست اصولی و قطعی جمهوری اسلامی ایران، اجازه حرکت به سمت ساخت بمب اتم را نمی‌دهد».
سخنان رئیس جمهور کشورمان بلافاصله مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت که در این میان رسانه‌های بیگانه بدون توجه به شعور و درک مخاطب صرفاً یا بخش اول سخنان را لحاظ کردند و یا این بخش را آنچنان پررنگ کردند که شنونده متوجه بخش دوم سخنان دکتر احمدی نژاد نشود.  مثلاً رادیو فردا می‌گوید: «در شرایط کنونی روسیه و چین سعی دارند که دنیا را قانع کنند که آنها هم مخالف دسترسی ایران به سلاح اتمی هستند».
این اظهارنظر در حالی بودکه بی بی سی گفت: «نه در سخنان رئیس جمهور چین و نه روسیه، ما حرف تازه ای نشنیدیم، هر دو تأکید داشتند که از حق ایران برای داشتن تکنولوژی هسته ای دفاع می‌کنند» و بالاخره اینکه از ارزیابی رسانه‌های بیگانه در قبال اجلاس شانگهای، چنین بر می‌آید که نظام سلطه به شدت از گسترش روزافزون تعامل جمهوری اسلامی ایران با روسیه و چین وحشت داشته و توسل به اعتبارزدایی و تردید‌آفرینی در موفقیت این اجلاس نیز ناشی از همین وحشت نه چندان مخفی است.


https://shoma-weekly.ir/1haTT3