سیاسی

اجازه نمی‌دهیم به سنت اسلامی قرض‌الحسنه حمله شود

ما به‌عنوان سربازان کوچک انقلاب اجازه نمی‌دهیم به این عمل خیر و سنت اسلامی حمله شود، کسانی که به صندوق‌های قرض‌الحسنه حمله می‌کنند در اقداماتشان حساب کارشان را داشته باشند و حساب صندوق‌های قرض‌الحسنه و کارهای خیری که توسط این صندوق‌های انجام می‌شود را با کارهایی که خلاف موازین کشور انجام می‌شود، جدا کنند
گردهمایی مدیران صندوق‌های قرض‌الحسنه با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان مجلس، مسوولان، فعالان و صاحب‌نظران این عرصه در سالن اجتماعات سازمان اقتصاد اسلامی برگزار شد.

علاء میرمحمدصادقی، رئیس هیات مدیره سازمان اقتصاد اسلامی، هدف این گردهمایی را دفاع از صندوق‌های قرض‌الحسنه که اخیرا به علت تخلف برخی از موسسات اعتباری مورد هجمه قرار گرفته‌اند، اعلام و اظهار کرد: این گردهمایی اعتراضی از طرف دلسوزان اقتصادی کشور در برابر تجاوزی است که به حریم صندوق‌های قرض‌الحسنه شده است.

عضو هیأت نظارت حزب مؤتلفه اسلامی افزود: گاهی اشاره می‌شود برخی از موسسات پولی و مالی کشور بدون مجوز اقداماتی را انجام داده‌اند که موجب اختلال در سیستم پولی شده‌اند که گاهی تعداد آن‌ها را حدود سه هزار موسسه یا بیشتر اعلام می‌کنند و در این میان نام صندوق‌های قرض‌الحسنه را نیز به آن‌ها سرایت می‌دهند.

وی ادامه داد: تعداد موسسه‌های اعتباری که عده‌ای از آن‌ها نیز دارای مجوز هستند شاید از 100 موسسه بیشتر نباشد و این سه هزار موسسه که اشاره می‌شود اذعان مردم را به سمت صندوق‌های قرض‌الحسنه سوق می‌دهد و کم‌کم حیثیت صندوق‌های قرض‌الحسنه در معرض قرار می‌گیرد.

رئیس هیات مدیره سازمان اقتصاد اسلامی با درخواست از نمایندگان مجلس برای دفاع از صندوق‌های قرض‌الحسنه، بیان کرد: ما بدون اجازه و گفتار روحانیت و به‌خصوص حضرت امام (ره) اقدام به حتی تاسیس صندوق‌های قرض‌الحسنه نکردیم.

وی به تاریخچه تاسیس صندوق‌های قرض‌الحسنه اشاره و خاطرنشان کرد: در سال 1346 که اولین صندوق قرض‌الحسنه به‌ طور رسمی در مسجد لرزاده تاسیس شد، با اجازه و عاملیت روحانیت شروع به کارکرد و بعد از انقلاب نیز مجوز تاسیس بانک اسلامی را از حضرت امام (ره) گرفتیم، اولین حساب را به نام امام باز کردیم و شهید مطهری، بهشتی و صدوقی نیز از اعضای موسسان این بانک بودند.

میرمحمدصادقی ملی کردن بانک‌ها را یکی از اشتباهات بزرگ دولت وقت دانست و افزود: زمانی که دولت وقت بانک‌ها را ملی کرد، مایل بود بانک اسلامی نیز که هنوز در بدو تاسیس بود، ملی شود که امام بانک اسلامی را از این امر استثنا کرد.

وی ادامه داد: در آن زمان 6 نفر از وزرای وقت می‌گفتند اگر بانک اسلامی ملی نشود نمی‌توانیم پاسخگوی دولت‌های کشورهای دیگر که در ایران بانک دارند، باشیم؛ بنابراین بنا به مصالح انقلاب که در اول راه بود و به‌منظور احیای صندوق‌های قرض‌الحسنه نام بانک اسلامی به سازمان اقتصاد اسلامی تغییر یافت.

وی افزود: پس از تغییر نام بانک اسلامی به سازمان اقتصاد اسلامی صندوق‌های قرض‌الحسنه بسیاری تاسیس شد که این سازمان این صندوق‌ها را مشروط به این که کار خلاف قانون انجام ندهند و منحصرا به‌ صورت قرض‌الحسنه وام پرداخت کنند، تحت مدیریت و حمایت خود قرار داد.

رئیس هیات مدیره سازمان اقتصاد اسلامی با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود 1200 صندوق قرض‌الحسنه تحت پوشش و حمایت این سازمان هستند، تصریح کرد: برخلاف گفته برخی که صندوق‌های قرض‌الحسنه با خلق پول و نقدینگی برای سیستم پولی کشور مزاحمت ایجاد کرده‌اند، پرداخت وام 2 میلیون تومانی نه‌تنها خلق پول نیست، بلکه رفع گرفتاری مردم است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران جلوگیری از فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه را ناپسند دانست و گفت: ما به‌عنوان سربازان کوچک انقلاب اجازه نمی‌دهیم به این عمل خیر و سنت اسلامی حمله شود، کسانی که به صندوق‌های قرض‌الحسنه حمله می‌کنند در اقداماتشان حساب کارشان را داشته باشند و حساب صندوق‌های قرض‌الحسنه و کارهای خیری که توسط این صندوق‌های انجام می‌شود را با کارهایی که خلاف موازین کشور انجام می‌شود، جدا کنند

https://shoma-weekly.ir/3358xd