بین الملل

اثرات تسلیح کرانه باختری بر آینده رژیم صهیونیستی

دولتمردان اسرائیل غاصب چند سالی است که تمرکز خود را بر کرانه باختری گذاشته‌اند، بدین معنا که در سیاست‌های اعلام‌شده نتانیاهو در موضوع مهم شهرک‌سازی، اسرائیل بر مناطق حاصلخیز، خوش آب‌وهوا و مستعد کرانه باختری متمرکزشده است. اسرائیل در این مناطق تلاش دارد تا با گسترش شهرک‌سازی و افزایش ساکنان صهیونیست کرانه باختری دست برتر را در آن مناطق داشته باشد.
از زمانی که یاسر عرفات در کمپ دیوید، دست مناخیم بگین را فشرد و این دو در کنار انور سادات عکس یادگاری گرفتند روند اشغال سرزمین فلسطینیان سرعت بیشتری یافت، هرگاه سران فلسطینی با میدان‌داری آمریکا به‌پای میز مذاکره با رژیم صهیونیستی رفتند، بخشی از سرزمین و حقوقشان را از دست دادند و در برابر چیزی هم عایدشان نشد، اما وقتی مجدداً سنگ‌ها را به دست گرفتند و گردان‌های مقاومت را تشکیل دادند، این روند متوقف شد، امروز غزه نماد مقاومت و ایستادگی در برابر اسرائیل است، جایی که تاکنون این رژیم غاصب علی‌رغم همه جنایاتی که علیه کودکان وزنان این باریکه ساحلی انجام داده هنوز نتوانسته موفقیتی کسب کند. دیگر حماس تنها سلاحش سنگ نیست، امروز با موشک‌های پیشرفته در برابر اسرائیل ایستادگی می‌کند و اسرائیل را مجبور به اعتراف به شکست کرده است. در بحبوحه حمله وحشیانه اسرائیل به غزه بود که مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان فرمودند ما معتقدیم کرانه باختری نیز باید مانند غزه مسلح شود این پیام ولوله ائی در اسرائیل انداخت، حال پس‌ازاین مدت در گفتگو با دکتر حسن لاسجردی به نتیجه این پیام درروند مبارزه مردم فلسطین با اسرائیل پرداختیم که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

* به‌عنوان اولین سؤال بفرمائید که هدف مقام معظم رهبری از این خواست چه بود؟

- این را باید در سیاست‌های اسرائیل جستجو کرد. دولتمردان اسرائیل غاصب چند سالی است که تمرکز خود را بر کرانه باختری گذاشته‌اند، بدین معنا که در سیاست‌های اعلام‌شده نتانیاهو در موضوع مهم شهرک‌سازی، اسرائیل بر مناطق حاصلخیز، خوش آب‌وهوا و مستعد کرانه باختری متمرکزشده است. اسرائیل در این مناطق تلاش دارد تا با گسترش شهرک‌سازی و افزایش ساکنان صهیونیست کرانه باختری دست برتر را در آن مناطق داشته باشد. به همین دلیل به نظر می‌رسد هدف نخست معظم له مقابله باسیاست‌های اعلامی صهیونیست‌ها برای گسترش شهرک‌سازی و تغییر روند جمعیتی در کرانه باختری باشد؛ اما نکته بعدی برمی‌گردد به این مسئله که اگر شما به روند مبارزات فلسطینی‌ها با اسرائیل در طول شصت‌وچند سال گذشته بنگرید، درمی‌یابید که برخی از مناطق فلسطین نسبت به سایر مناطق بیشتر در امر مبارزه حضور دارند، به عبارتی آن‌ها مبارز خیز تر نسبت به بقیه جاها هستند، غزه، رفح و طولکرم این خاصیت رادارند و محلی برای پرورش استعدادهای مبارزین می‌باشند، به‌عبارت‌دیگر در فضای فکری این مناطق حتی در بین خانواده‌ها مقاومت جایگاه ویژه ائی دارد و طی این سال‌ها تحت‌فشار بیشتر اسرائیلی‌ها نیز هستند. در کرانه باختری که مقداری از فشار اسرائیلی‌ها دورند، مسئولان این رژیم برای تصاحب و اشغال بیشتر این منطقه در حال برنامه‌ریزی‌اند. به‌طورکلی مقام معظم رهبری تلاش دارند تا امت اسلامی و تمام کسانی که خواهان مبارزه با اسرائیل هستند را متوجه این مهم کنند که در این مقطع ضروری است برای مبارزه جبهه‌های دیگری نیز گشوده شود. نکته سوم برمی‌گردد به این مسئله که اسرائیل طی سال‌های اخیر و در سایه اتفاقاتی که در منطقه رخ داد مانند انقلاب مردم مصر، ظهور و بروز داعش و جنگ‌های سوریه و عراق، بخش گسترده ایی از کرانه باختری را تحت لوای شهرک‌سازی به تصرف خود درآورده است، به نظر می‌رسد تسلیح کردن کرانه باختری اسرائیل را از ادامه این روند بازبدارد، چراکه صهیونیست‌ها به‌شدت ترسو هستند و ازاین‌جهت اگر کسی در برابرشان بایستد کوتاه خواهند آمد و عقب‌نشینی می‌کنند.

*ما شاهدیم که این روزها حملات انتحاری به‌ویژه با سلاح سرد و اتومبیل در کرانه باختری علیه صهیونیست‌ها افزایش چشمگیری یافته است، چرائی این حرکات در چیست؟

- ازیک‌طرف طی سال‌های اخیر اسرائیل تلاش کرده تا ارتباط غزه با سایر مناطق فلسطین را به هر نحوی کم کند، لذا غزه را به‌طور کامل به محاصره خود درآورده است، علی‌رغم این مسئله باهمت خود فلسطینی‌ها تنفس گاه‌هایی برای مردم غزه ایجادشده و این ارتباط‌گیری در گسترش مبارزه نقش گذاشته است، از سوی دیگر اما سیاست‌های اعلامی نتانیاهو با هویت فلسطینی‌ها در تعارض است، عمده این سیاست‌ها شامل اشغال بیشتر کرانه باختری، نکته بعدی و مهم‌تر بحث یهودی زه کردن قدس و پاک‌سازی این شهر از غیر یهودیان است و مسئله بعدی هم تلاش برای دستیابی به منابع روزمینی و زیرزمینی بیشتر از راه شهرک‌سازی است و در همین راستا شاهدیم که اخیراً قانون اشغال اراضی فلسطینی‌ها در کنست تصویب شد که این نشان دهند حرص و ولع بسیار زیاد رژیم صهیونیستی برای اشغال بیشتر فلسطین است، لذا به نظر می‌رسد که انقلاب چاقو و یا انتفاضه همچنان در فلسطین دنبال شود تا واکنشی باشد نسبت به فشارهایی که هرروز بیش از گذشته نسبت به مردم فلسطین اعمال می‌شود.

* در روزهای اخیر شاهدیم که یحیی السنوار جانشین اسماعیل هنیه در ریاست دفتر سیاسی حماس شد، السنوار سابقه حبس طولانی در زندان‌های رژیم اسرائیل دارد و در ابتدای کار هم گفته که نمی‌گذارد اسرائیلی‌ها روی آرامش ببینند، این تغییر چقدر می‌تواند در شیوه مبارزه با رژیم صهیونیستی تأثیرگذار باشد؟

- حماس طی این سال‌ها و باگذشت زمان صاحب ساختار تشکیلاتی مناسبی شده است و به نظر من با تغییر یک فرد در رأس این گروه تغییر زیادی در شیوه عملکردش رخ نخواهد داد و با تغییر یک نفر در جهاد حماس علیه اسرائیل تغییری ایجاد نخواهد شد، اما نکته مهم در اینجابجائی این است که آوردن چهره‌های جدید در مراکز تصمیم‌گیری و یا رو کردن آدم‌های جدید نشان‌دهنده آن است که حماس به‌عنوان یک گروه مبارزه در حال زایش چهره‌های نو و مبارز و اصطلاحاً در حال کادر سازی است. این تغییرات بیش از آن‌که نشان‌دهنده تغییر و تحول در مرام و عملکرد این گروه باشد واگویه این مسئله است که این گروه در حال بازسازی تشکیلات و رویش نیروی انسانی است.

https://shoma-weekly.ir/Ftxxl0