بین الملل

اتحاد فلسطینی‌ها علیه اسرائیل راه برون رفت از وضعیت فعلی

سرانجام پس از رایزنی‌های فراوان میان گروههای فتح و حماس برای آشتی ملی، طرفین بر سر کاندیداتوری رامی الحمدالله برای تصدی پست نخست وزیری دولت وفاق ملی به توافق دست یافتند.

مهدی کاشی- سرانجام پس از رایزنیهای فراوان میان گروههای فتح و حماس برای آشتی ملی، طرفین بر سر کاندیداتوری رامی الحمدالله برای تصدی پست نخست وزیری دولت وفاق ملی به توافق دست یافتند.

ترکیب نهایی دولت وحدت ملی فلسطین قرار است توسط محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام شود. طرفین برروی وزارتخانههای مهم همچون مالی، کشور و خارجه با یکدیگر توافق کردهاند. این سه وزارتخانه به همراه موضوع سازمانهای امنیتی دو طرف باعث شد که دولت وحدت ملی برآمده از توافق مکه در سال ۲۰۰۷ م به ریاست اسماعیل هنیه عضو حماس به شکست بینجامد و از آن زمان به این سو جدایی جغرافیایی بین نوار غزه و کرانه باختری حاصل شد.

حالا تشکیل دولت وحدت ملی میان این دو گروه و این احتمال که اسماعیل هنیه به عنوان رئیس پارلمان آینده فلسطین انتخاب شود، بهانه شد تا به سراغ حسن هانیزاده برویم و نظر وی را در این خصوص جویا شویم:

حسن هانیزاده در گفتگو با «شما» در خصوص تشکیل دولت وحدت ملی در فلسطین اظهار کرد: با توجه به اینکه روند مذاکرات میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خود گردان با شکست مواجه شده است، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان که احساس کرد ادامه مذاکرات سودی برای آنها ندارد تلاش کرد که خود را به جنبش حماس نزدیک کند.

وی به شکست اخوان المسلمین در مصر اشاره کرد و گفت: از سویی دیگر با توجه به شکستی که اخوان المسلمین و حاکمیت اسلام گران در مصر داشته است، حماس که احساس کرد پشتوانه خود را از دست میدهد سعی کرد تلاش خود را برای حل اختلاف با تشکیلات خودگردان انجام دهد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: نمایندگان حماس و تشکیلات خود گردان نشستی را در غزه ترتیب دادند و تصمیم گرفتند که دولتی تحت عنوان وحدت ملی برگزار شده و انتخابات پارلمانی هم تشکیل شود و نخستین کار برای عملی کردن این توافق یعنی معرفی نخست وزیر را نیز انجام دادند.

هانیزاده به اشاره به شکست جنبشهای سازش کارانه خاطرنشان کرد: توافق حماس و فتح نشان میدهد که جنبشهای سازش کارانه با شکست رو به رو شده است و دولتهای اسلامی هم باید به سمت حق گرایی و هم افزایی با سایر احزاب ملی حرکت کرده و شرایط را برای تشکیل دولت وحدت ملی فراهم کنند.

وی در خصوص حماس هم گفت: این توافق نباید رویکرد مقاومت محورانه حماس را از بین ببرد و آنها نباید در اتحاد با جنبش فتح مورد استحاله قرار بگیرند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه به احتمال ریاست اسماعیل هنیه برای پارلمان آینده هم اظهار کرد: بعد از تشکیل دولت وحدت ملی قرار است ساز و کار برای برگزاری انتخابات پارلمان هم تعریف تعریف شود که شانس حماس برای کسب کرسیهای بیشتر پارلمان زیاد است.

هانیزاده اضافه کرد: بعد از کسب کرسیهای بیشتر توسط جنبش حماس احتمال اینکه هنیه بتواند ریاست پارلمان این کشور را بر عهده بگیرد، بسیار بالا خواهد بود و این مسئله در آینده نوع برخود فلسطینیها با رژیم صهیونیستی موثر واقع خواهد شد.

وی در پایان راه برون رفت فلسطینیها از وضعیت فعلی را وحدت علیه رژیم صهیونیستی دانست و تصریح کرد: فلسطینیها اگر قصد دارند که تن به سازش ندهند و در برابر صهیونیستها ایستادگی خوبی داشته باشند، باید با یکدیگر وحدت داشته باشند و باز خورد این وحدت هم‌‌ همان خشم نتانیاهو از این توافق بود که نشان میدهد فلسطین بر مسیر صحیحی حرکت میکند.

https://shoma-weekly.ir/CjLbhz