بین الملل

اتحاد اردوغان-بارزانی به نفع ترکیه

سفر دو روزه بارزانی به ترکیه که اولین سفر وی در جایگاه ریاست اقلیم کردستان به حساب می‌آید، در نوع خود سفری تاریخی است که نقطه عطف در روابط دولت ترکیه با منطقه خودمختار کردستان عراق محسوب می‌شود.
محمد علائی- سفر دو روزه بارزانی به ترکیه که اولین سفر وی در جایگاه ریاست اقلیم کردستان به حساب میآید، در نوع خود سفری تاریخی است که نقطه عطف در روابط دولت ترکیه با منطقه خودمختار کردستان عراق محسوب میشود.

سفر بارزانی به دیاربکر، مهمترین شهر کردنشین ترکیه، در حالی با اهمیت است که اقلیم کردستان و ترکیه در حالی نهایی کردن یک قرار داد بزرگ نفت وگاز هستند. این روزها آنکارا به دنبال نهایی کردن قراردادهای انرژی به ارزش میلیاردها دلار با منطقه کردستان عراق است.

تحرکات نفتی دولت ترکیه برای استقلال نفتی منطقه کردستان عراق و صادرات انرژی، بارها اعتراض آشکار دولت بغداد را برانگیخته است؛ این موضوع همچنین باعث نگرانی واشنگتن شده است.

این اقدامات مهم اقتصادی، در حالی است که نگرانیهای روز افزون از بلندپروازیهای شبه نظامیان کرد ترکیه و همچنین ادامه بحران و جنگ در سوریه همچنان ادامه دارد.

 

   تلاش برای پایان بن بست صلح میان
آنکارا و پ.ک.ک

از سوی دیگر بارزانی دراین سفر، کردهای این کشور را تشویق کرد که از روند صلح با دولت ترکیه حمایت کنند. این نمایشی برای حمایت از رجب طیب اردوغان
نخست
وزیر ترکیه بود.

دو طرف پیشتر در این منطقه دیدار و درباره روند توافق صلح میان آنکارا و پکک که از ماه سپتامبر متوقف شده است، گفتگو کرده بودند.

بارزانی در دیاربکر اظهار داشت: رجب طیب اردوغان گام شجاعانهای در جهت صلح برداشته است و من از برادران کرد و ترک خود میخواهم از روند صلح حمایت کنند.

این اظهارات در حالی است که، عبدالله اوجالان رهبر در بند حزب کارگران کردستان، در ماه مارس آتش بس تاریخی را پس از ماهها مذاکره با دولت ترکیه اعلام کرد. در عوض پ.ک.ک خواستار اصلاحاتی در قانون جزایی و انتخاباتی ترکیه و همچنین تضمین حق تحصیل به زبان کردی و داشتن حدی از خودمختاری منطقهای شد.

پ.ک.ک از دهه ۱۹۸۰ مبارزه خود برای کسب خودمختاری در مناطق جنوب شرقی ترکیه را آغاز کرده است. در این درگیریها تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر کشته شدهاند.

 

   احتمال عفو اوجالان

هچنین، مسعود بارزانی، در دیدار اخیرش با عثمان بایدمیر، شهردار شهر دیاربکر و نمایندگان حزب صلح و دموکراسی کرد اعلام کرد احتمال دارد در صورت ادامه مذاکرات صلح و وقوع پیشرفت در این مذاکرات آنکارا عفو عمومی برای همه زندانیان از جمله عبدالله اوجالان، رئیس حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) اعلام کند.

 

   اعتراضها به سفر بارزانی

اما این سفر اعتراضات بسیاری را نیز به خصوص از سوی حزب صلح و دموکراسی به همراه داشت. بسیاری از رهبران و چهرههای شناخته شده این حزب به استقبال بارزانی نیامدند و همچنین در داخل شهر دیاربکر حتی بیلبوردهایی در نقد بارزانی و عملکرد وی نصب کرده و جامعه متوسط و یا تحصیلکرده کردستان ترکیه به ویژه دیاربکر را وادار کرده بودند که از سفر بارزانی استقبال چندانی نکنند.

سران این حزب معتقدند در رفتار سران ترک حس نیت مشاهده نمیشود. به زعم آنان این سفر جنبه انتخاباتی داشته، چرا که معتقدند اردوغان خیلی هم رغبتی به دیدار با سران کردها ندارد.

https://shoma-weekly.ir/Vi8wxR