بین الملل

ابهام هسته‌ای صهیونیستها از زرادخانه اتمی تا ترور دانشمندان مسلمان

اسرائیل تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای در خاورمیانه است. این رژیم بر اساس برآورد سازمان‌های اطلاعاتی ۲۰۰ کلاهک اتمی را انبار کرده است.

حسین امیری
سالهاست بحثهایی درباره سیاست هسته‌ای اسرائیل تنها دارنده زرادخانه اتمی در خاورمیانه صورت می‌گیرد و این رژیم ابهام هسته‌ای را بعنوان استراتژی خود برگزیده، اما این رژیم نه تنها در زمینه ساخت بمب اتم بلکه در ترور دانشمندان مسلمان نیز همین استراتژی را دارد.
همان طور که بار‌ها از سوی محافل علمی و آکادمیک و سازمان‌های اطلاعاتی غربی نیز عنوان شده اسرائیل تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای در خاورمیانه است. این رژیم بر اساس برآورد سازمان‌های اطلاعاتی ۲۰۰ کلاهک اتمی را انبار کرده است.
اسرائیل تاکنون با فشارهایی که از سوی مجامع بین المللی و کشور‌ها بر آن وارد شده به هیچ وجه به داشتن برنامه اتمی نظامی اعتراف نکرده است. نکته جالب اینکه این رژیم در هیچ زمانی مدعی نداشتن برنامه نظامی هسته‌ای نیز نشده و نوعی رویکرد «ابهام هسته‌ای» را برای خود در پیش گرفته است.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری مهر، در این بین ایران یکی از کشورهای هدف برای سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) بوده است. هفته گذشته جامعه علمی ایران چهارمین شهید هسته‌ای خود را تقدیم این راه کرد. این فرد یکی از فعالان عرصه انرژی هسته‌ای ایران بود.
بلافاصله پس از ترور احمدی روشن بار دیگر مسئولین امنیتی و اطلاعاتی در ایران انگشت اتهام را به سوی غرب و موساد نشانه رفتند. اما نکته قابل تامل برانگیز این است که اسرائیل نه این اتهام را رد و نه آن را پذیرفته است.
این رژیم بار دیگر از سنت دیرینه خود در رویکرد ابهام استفاده کرده و تلاش کرده تا با موضع گیری‌های رسمی و شبهه افکنی‌های رسانه‌ای همچنان بر سنت رویکرد ابهام تکیه کند.
به نظر می‌رسد اسرائیل با این ابهام و اتخاذ این رویکرد بر آن است تا با دوری جستن از تبعات حقوقی تروریسم دولتی در مجامع بین الملل آسیبی جدی در کنار مبارزه سایبری، الکترونیکی و خرابکاری خود به تاسیسات اتمی ایران بزند.
روزنامه ساندی تایمز در این باره می‌نویسد: سازمان اطلاعاتی موساد محتمل‌ترین عامل ترور دانشمندان ایرانی است. با وجود اینکه در این موارد انگشت اتهام همواره به سوی موساد نشانه می‌رود، این سازمان هرگز دخالت خود را تأیید نمی‌کند و در واقع اسرائیل ابهام در ترور دانشمندان هسته‌ای را هم بعنوان یک استراتژی در کنار ابهام هسته‌ای بکار گرفته و این رویکرد یعنی ارعاب و ترور دانشمندان در دیگر بلاد اسلامی از جمله پاکستان و سوریه و حتی روسیه هم در سال‌های گذشته رواج داشته و این کشور‌ها شاهد چند مورد مرگ مشکوک و به ظاهر تصادفی دانشمندان هسته‌ای خود بوده‌اند.

 

https://shoma-weekly.ir/TyW7Ah