سیاسی

ابطال نقشه های آمریکا در مذاکرات نیازمند صبوری همراه با هوشیاری است

به نظر من یک مقداری صبوری همراه با هوشیاری، سعه صدر با پیگیری کردن و نظارت، خصوصا در برآب کردن نقشه های آمریکایی ضرورت دارد. زیرا در صورت خوشبینانه ترین حالت این است که آمریکاییها در بین خود درگیرند و دو حزب جمهوری خواه و دمکرات با یکدیگر درگیر هستند و هر کدام می خواهند طرف مقابل را مغلوب کنند. در بدبینانه ترین حالت هم این است که این موضوعات سناریویی است تا طرف مقابل در پای میز مذاکره، با اعمال فشار زیاد از ما امتیازاتی را بگیرند. البته ملت ایران در طول این سی و پنج سال آبدیده شدند که گویی از تمامی فولادهای دنیا، محکم ترند و به هیچ عنوان زیر بار این ترفندهای نخ نما نخواهد رفت و ابتکار عمل را به دست خواهند گرفت.
عبدالرضا مصری رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما، در رابطه با علل رد طرح سه فوریتی توقف مذاکرات هسته ای گفت: نکته قابل توجه در این موضوع این است که قبل از اعلام طرح سه فوریتی، باید به شورای محترم نگهبان اطلاع داده شود، تا اعضای شورای نگهبان در مجلس حضور پیدا کند و اگر لازم بود در همان زمان این طرح تبدیل به قانون بشود. از سوی دیگر در قانون اساسی طرح سه فوریتی در زمان جنگ و صلح و مسایل بسیار ضروری مطرح می شود.

وی افزود: باید بدانیم که ما در کشور از تواناییها و ظرفیتهای برخورداریم که می توانیم از آن استفاده کنیم، لذا اگر مقام معظم رهبری ضرورت بدانند که مجلس باید در این مقطع تصمیم بگیرد، طبیعتا مجلس مطیع امر ایشان خواهد بود و تصمیم می گیرد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نهم خاطر نشان کرد: به نظر می آید که ما در مقابل رفتار غلط کنگره آمریکا، نباید باعجله تصمیم بگیریم؛ چون ما زمانی را از دست نمی دهیم و هر زمان احساس کنیم، که غرب به هیچ عنوان به تعهداتش پایبند نیست و در برخورد با ایران تغییر رویه ندهند، طبیعی است برگردیم، زیرا منعی در برگشت نداریم وهر وقت بخواهیم مذاکرات را متوقف کنیم، می توانیم متوقف کنیم و هرگاه بخواهیم ادامه می دهیم .

مصری در ادامه تصریح کرد: اما یکسری از مسایل در کشور تصمیمی است و بر اساس تصمیم انجام می شود و برخی از تصمیمات به قوای سه گانه بر نمی گردد به شاکله نظام بر می گیرد.لذا برای هر تصمیمی در کشور نباید قانون ایجاد کنیم . به نظر من بزرگترین وظیفه ما در این مقطع این است که با آهنگ ولایت حرکت کنیم، نه بیشتر و نه کمتر!

وی خاطر نشان کرد: آهنگ ولایت هم این است که اگر قرار شد تصمیمی در کشور گرفته شود، فصل الخطاب مقام معظم رهبری است، بنابراین ایشان هر اراده ای را ابلاغ کنند، قطعا ملت ایران اسلامی، من جمله مجلس، دولت و قوه قضاییه صد درصد انجام خواهند داد. به هر جهت ما نباید جلوتر و یا عقب تر از ایشان حرکت کنیم. در نظر بگیریم که هم اکنون قانون تصویب شود که حق ندارید مذاکره بکنید، اما در مقطعی دیگر ضرورت پیدا می کند که باید انجام شود آن وقت قانون به ما اجازه نخواهد داد تا به این ضرورت عمل کنیم لذا باید خلاف قانون عمل شود که این گونه تصمیمات صحیح نیست.

رئیس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی با اشاره به چهارچوبهای مذاکره هسته ای یادآور شد: به نظر من ضمن اینکه می دانیم دشمن ما لجوج و بهانه گیر، زیاده خواه ومستکبر، دغل و دروغگو واهل دبه است، با وجود این احوال پای میز مذاکره حضور داریم ، لذا هر زمانی که ببینیم دشمن نمی خواهد به توافقاتش پایند باشد، همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند، این مذاکرات را متوقف می کنیم ، دیگر نیازی به تصویب قانونی نیست، مگر هم اکنون قانون مکلف کرده است تا مذاکره کنند؟ تا قانون بگوید مذاکره نکنید؟ این تصمیم نظام است و باید نظام تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: به نظر من یک مقداری صبوری همراه با هوشیاری، سعه صدر با پیگیری کردن و نظارت، خصوصا در برآب کردن نقشه های آمریکایی ضرورت دارد. زیرا در صورت خوشبینانه ترین حالت این است که آمریکاییها در بین خود درگیرند و دو حزب جمهوری خواه و دمکرات با یکدیگر درگیر هستند و هر کدام می خواهند طرف مقابل را مغلوب کنند. در بدبینانه ترین حالت هم این است که این موضوعات سناریویی است تا طرف مقابل در پای میز مذاکره، با اعمال فشار زیاد از ما امتیازاتی را بگیرند. البته ملت ایران در طول این سی و پنج سال آبدیده شدند که گویی از تمامی فولادهای دنیا، محکم ترند و به هیچ عنوان زیر بار این ترفندهای نخ نما نخواهد رفت و ابتکار عمل را به دست خواهند گرفت.

مصری تاکید کرد:به هر جهت در این مذاکرات یکسری خط قرمزها تعریف شده که ملزم به رعایت خطوط قرمزهستیم. ضمن اعتماد به تیم مذاکره کننده ایرانی، انتظار ما حفظ خط قرمز ها است و هر وقت تیم مذاکره کننده احساس کرد که دشمن نمی خواهد این خط قرمزها را بپذیرد یا از توافق ابتدایی عدول کند، باید تصمیم بگیریم که در مذاکرات باشیم یا نباشیم. بنابراین به اعتقاد من ضرورتی برای تصویب قانون نیست و بیانیه اخیر نمایندگان مجلس، بیانیه خوبی بوده است.

https://shoma-weekly.ir/T3uXZY