سیاسی

ابزار تعریف شده در FATF برای مخفی ماندن چهره کریه آمریکا است

آمریکا یک جانبه تحریمها را آغاز کرده و از هیچ حرکت سیاسى و اقتصادى براى نیل به موفقیت در تحریمها کوتاهى نمى کند و اگر کشور دیگرى نخواهد با آنها همراهى کند ، آن کشور را نیز با تحریمهاى ثانوى گرفتار مى کنند و به این ترتیب تمام این این معاهدات ، که بین دولتهاست و نه بین المللى، به مضحکه یا وسیله اى براى تحکیم سلطه گرى استکبار تبدیل مى شود. ابزار نظارتى را هم در خود فاتف تعریف کرده اند تا چهره کریه آمریکا پشت نقاب فاتف مخفى بماند.
با توجه به سابقه و نتایج برجام متاسفانه دولت اصرار به تصویب معاهده ای دارد که ضمانت آن از برجام بسیار کمتر تا حدی که وزیر خارجه و دولت حاضر به دادن هیچ ضمانتی نیستند اما برای تصویب آن از هیچ تلاشی مضایقه نمی کند.

Fatf پس از تصویب در مجلس همراه دولت به شورای نگهبان رسید و با توجه به تضاد با قانون اساسی و شرع تایید نشد تا راهی مسیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شود.

با توجه به این موضوع گفتگویی با مهندس سیدمصطفی میرسلیم در خصوص زوایای مختلف این معاده انجام دادیم که مشروح آن در ادامه آمده است.

نظریاتى که از شما درباره فاتف منتشر شده مثبت نیست، آیا شما هیچ فایده اى در این معاهدات بین المللى نمى بینید؟

بسم الله الرحمن الرحیم. اگر ظاهر این معاهدات را بررسى کنیم نمى توانیم منکر نقاط مثبت آنها شویم: در فاتف بندهاى متعددى مطرح شده ولى موضوعاً سه معاهده آن مهم تر است ؛ ١) مبارزه با پولشویى که اخیراً قانون قبلى خودمان با اصلاحاتى به تصویب مجمع رسیده است. ٢) جرائم سازمان یافته فراملى. ٣) مقابله با تأمین مالى فعالیتهاى ارعابى یا تروریستى. درباره فعالیتهاى تروریستى بیشترین صدمه و مصیبت را جمهورى اسلامى ایران متحمل شده است، طبیعى است که ما با مقابله و اشتراک مساعى جهانى براى عقیم کردن چنان فعالیتهایى موافقیم و براى چنان مقابله اى پیش قدم هم بوده ایم و باید یادآورى کنم که هم اکنون عناصر و گروهکهایى که سرمنشأ چنان فجایعى بوده اند در کشورهایى پناه گرفته اند یا از کشورهایى پشتیبانى مى شوند که پیش نویس اسناد فاتف را تدوین کرده اند! از این تزویر پررنگ تر چه رفتارى را سراغ دارید؟ همین جا معلوم مى شود از این معاهده هدف دیگرى غیر از آنچه در ظاهر الفاظش خوانده مى شود ، نهفته است.

تکلیف پالرمو یا جرائم سازمان یافته فراملى چگونه است؟

اصولاً جمهورى اسلامى ایران مخالف قطعى چنان جرائمى است اما مشکل از آنجا آغاز مى شود که مثلاً وزارت دادگسترى آمریکا یکجانبه گروههایى را که اهداف و فعالیتهایشان آزاد شدن از زیر یوغ اشغالگران است یا اهتمامشان براى آزادى بخشى و کمک به نجات مستضعفان و ستمدیدگان و محرومان است به دلیل به مخاطره افتادن منویات سیاسى یا منافع استکبار به طور کلى و صهیونیسم به طور خاص ، در زمره گروههاى سازمان یافته براى جرائم فراملى دسته بندى مى کنند و نه تنها خود شروع به مقابله با آنها مى کنند دیگران را به طور ثانوى وادار به برخورد خصمانه با گروههاى آزادیبخش مى کنند. آمریکا تلویحاً و صریحاً و با کمال وقاحت ، مخالفت خود را با مفاد اصول ١٥٢ و ١٥٤ قانون اساسى ما ابراز داشته است.

درباره پولشویى چطور؟

قانون مبارزه با پولشویى به سالها قبل برمى گردد و ما در زمینه مبارزه با پولشویى یعنى پولهایى که منشأ قمار و قاچاق مواد مخدر و سالح و قاچاق انسان و به طور کلى منشأ حرام دارند، حساس و پیشتاز بوده ایم و بعلاوه همه مى دانیم که مراکز اصلى پولشویى دنیا مثلا در لاس وگاس آمریکا و جزیره سیسیل ایتالیا است و با مباشرت مافیا انجام مى گیرد.

پس چرا با این معاهده روى خوش نشان داده نمى شود؟

پاسخ: ما مى دانیم که آمریکا براى تداوم بخشیدن به نظام سلطه و تثبیت ماهیت استکبارى خود و یارانش، قدرت گرفتن امثال جمهورى اسلامى را که ذاتاً مخالف ستم و سلطه ایادى باطل است ، برنمى تابد و از هر ترفندى براى اطلاع یافتن از اقدامات ما و پشتیبانیهاى مالى وابسته بدان استفاده مى کند و البته پولشویى بهانه بسیار خوبى است براى آن منظور. با متهم کردن به پولشویى بر مبناى آن معاهده مى توانند اطلاعات راجع به هر فرآیند دور زدن تحریمهاى ظالمانه اخیر آمریکا و نیز هر مساعدت به محرومان و مستضعفان را کشف کنند و ستیزه جویى خود را سامان بخشند.

مگر مى توانند این حربه را براى تثبیت و تقویت اقدامات یکجانبه خود در تحریم جمهورى اسلامى هم بکار گیرند؟

دقیقاً و بنابراین پیوستن ما به این معاهدات ، در شرائطى که مورد تحریم ظالمانه آمریکا قرار گرفته ایم، به مفهوم آن است که ما خود مجموعه اطلاعاتى را که مثلاً به نحوه دورزدن تحریمها برمى گردد در اختیار دشمن کینه توز خود قرار دهیم. دشمنى که تا کنون نمى توانست مستقیما تمام چنان اطلاعاتى را کشف کند ولى با پیوستن ما به معاهده راه براى او باز مى شود و از طریق سازوکار اطلاع رسانى مالى معاهده مى تواند به نیت خبیث خود در تضعیف ما جامه عمل بپوشاند.

آیا پیوستن ما به آن معاهدات کمکمان نمى کند تا با این ابراز حسن نیت خودمان به جامعه بین المللى ، تحریمهاى ظالمانه آمریکا را خنثى کنیم؟

حسن نیت با ساده لوحى فرق مى کند! ما حسن نیت داریم ولى نباید ساده لوحى کنیم و در جنگى که آمریکا علیه ما آغاز کرده است، مشت خود را باز کنیم. آمریکا یک جانبه تحریمها را آغاز کرده و از هیچ حرکت سیاسى و اقتصادى براى نیل به موفقیت در تحریمها کوتاهى نمى کند و اگر کشور دیگرى نخواهد با آنها همراهى کند ، آن کشور را نیز با تحریمهاى ثانوى گرفتار مى کنند و به این ترتیب تمام این این معاهدات ، که بین دولتهاست و نه بین المللى، به مضحکه یا وسیله اى براى تحکیم سلطه گرى استکبار تبدیل مى شود. ابزار نظارتى را هم در خود فاتف تعریف کرده اند تا چهره کریه آمریکا پشت نقاب فاتف مخفى بماند.

آیا مشکلات ما براثر نپیوستن به آن معاهدات بیشتر نمى شود؟

این ادعایى است که دولت مى کند و به نظر من شاید در کوتاه مدت درست باشد و نپیوستن ما به آن معاهدات قدرى مبادلات کنونى بین المللى را مشکل تر کند ولى باید توجه کرد که پیوستن ما به آنها در میان مدت کارها را بمراتب مشکل تر خواهد کرد زیرا اولا بدعهدى آمریکا بویژه بعد از برجام ، بر همگان فاش شده است ، ثانیا با متعهد شدن ما ابزار خوبى در اختیار آمریکا قرار مى گیرد که هم از کوششهاى ما براى خنثى کردن خباثتهاى او مطلع شود و هم راحت تر بتواند به بهانه مقابله با جرائم سازمان یافته فراملى ما را در فشار قراردهد.

آیا واقعاً مشکلات امروز راه حل دیگرى غیر از پیوستن به چنان معاهداتى ندارد؟

پاسخ: مشکلات برخاسته از تحریمهاى اولیه و ثانویه آمریکا واقعى است ولى ٢٠ تا ٣٠٪‏ مسائل را سبب مى شود که چاره آن هم یافتن ترفندهایى براى خنثى کردن آنهاست؛ اما عمده مشکلات به عدم تشخیص راه حل مناسب و سپس ضعف مدیریت دولت برمى گردد که بویژه در شش سال گذشته برهم انباشته شده است و امروز کمر مردم را شکسته. امیدوارم دولت محترم چاره جویى مشکلات را منحصر به تصویب چنان معاهداتى نکند و فکر نکند که مثلاً به بهانه تصویب نشدن احتمالى پیوستن بدان معاهدات ، مى تواند از زیر بار مسئولیت خود درباره بوجود آمدن مشکلات اقتصادى و عدم چاره جویى مناسب و منطقى ، شانه خالى کند

https://shoma-weekly.ir/Qs35f8