بین الملل

ابراهیمی: طرح نو موافقت همه طرف ها را جلب می کند

بحران سوریه این هفته با سفرهای اخضر الابراهیمی به دمشق، مسکو و در گام آخر به قاهره پیگیری شد.
امیر صابری- بحران سوریه این هفته با سفرهای اخضر الابراهیمی به دمشق، مسکو و در گام آخر به قاهره پیگیری شد. ابراهیمی که این روزها در مصاحبه ها و سخنانش مدام از «وضعیت بد و نگران کننده» سوریه سخن می گفت، در این سفرها به دنبال گفتگوهایی بود تا بتواند راه حلی برای بحران سوریه استخراج کند. او از طرحی نو سخن گفته است که بر اساس بیانیه ژنو است و موافقت روسیه و سوریه و آمریکا را جلب می کند. در عین حال که ابراهیمی از پیشتر به نقش ایران در حل بحران سوریه اذعان کرده بود، برخی طرح جدید وی را شبیه به طرح 6 ماده ای ایران دانسته اند.
در حالی که مقامات و رسانههای غربی تلاش میکنند این روایت را تقویت کنند که اوضاع در سوریه به نفع مخالفان گردش کرده و نظام این کشور در حال سقوط است، برایند صحنه، اوضاع سوریه را متفاوت از این خط رسانهای غربی نشان می دهد.
اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور حل بحران سوریه، در سومین سفر خود به دمشق به روشنی از دستاوردهای سازنده گفت و گو با اسد خبر داده است. شاید آنچه به این سفر اهمیت مضاعف می دهد، زدودن و از بین بردن فضاسازیی های بود که در چند هفته گذشته مخالفان و حامیان عربی و غربی و بخصوص اروپایی آنها به راه انداخته بودند و از قریب الوقوع بودن سقوط دولت سوریه وعقب نشینی روسیه از مواضع حمایتگرانه خود دم می زدند ؛حتی رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت آلمان در مصاحبه ای از سقوط دولت سوریه ظرف چند هفته سخن به میان آورد. البته جنگ روانی که در حاشیه این اظهارات در خصوص احتمال توسل دولت سوریه به سلاح شیمیایی صورت می گرفت و یا تلاش های سیاسی که برای سرو سامان دادن به اوضاع آشفته داخلی میان مخالفان از طریق تشکیل دولت در تبعید و شناسایی آنها به عنوان نمایندگی مردم سوریه بعمل می آمد و یا خیزی که گروههای مسلح برای تصرف دمشق برداشته بودند و حتی تا نزدیکی فرودگاه آمده بودند، احتمال سقوط قریب الوقوع دولت سوریه را القا می کرد اما سفر اخیر وی و گفتگوهای سازنده او با بشار اسد به این شائبه ها پایان می دهد و نشان داد که این فضا سازی چیزی جز تبلیغات و جنگ روانی نبوده است.
  طرح ایران برای حل بحران سوریه
معادله «طرح ایران برای حل بحران سوریه» که در عرصه بین المللی و برای طرفین درگیری ها نیز مطرح شد؛ اکنون به شاخصی برای اخضر ابراهیمی تبدیل شده تا قدم هایی که خواسته یا ناخواسته درباره پرونده سوریه بر می دارد را با این «شاخص» اندازه گیری کند.در همین حال، ابراهیمی، طرح جدیدی را برای پایان دادن به بحران چند ماهه این کشور ارائه کرده است.ابراهیمی روز یکشنبه گفته بود که این طرح جدید میتواند مورد حمایت قدرتهای جهانی از جمله روسیه، متحد کلیدی سوریه قرار گیرد. وی که پیشنهاد خود را به طور کامل تشریح نکرد درعین حال گفت: درباره این طرح که یک راه حل سیاسی بر اساس بیانیه ژنو در ماه ژوئن است با روسیه و سوریه گفتوگو کرده است و فکر میکنم این پیشنهاد بتواند به وسیله جامعه بین المللی تدوین شود.طبق طرح ژنو، طرفین باید خشونت را متوقف کنند و یک نهاد انتقالی تا زمان برگزاری انتخابات تشکیل شود. اما سخن از «مرحله انتقالی» و یا «انتقال مسالمت آمیز قدرت» هم برای اردوگاه حامیان سقوط بشار اسد و بیرون راندن سوریه از صحنه مقاومت، آنها را به نتیجه دلخواهشان نزدیک نمی کند. نشانه های برتری راه حل سیاسی مثل روز روشن است.  طرف های غربی می دانند که حل و فصل سیاسی تنها راه چاره است و نمی توان بشار اسد را از صحنه سیاسی دمشق بیرون کرد. سوریه اکنون در میان دو راه حل «صندوق های رای» - که ما دیگران را به آن دعوت می کنیم- و « تفنگ های ناتو»، هفته ها و ماه های بسیار سختی را می گذراند و این وضعیت آنقدر ادامه پیدا می کند تا غرب و پیروانش به پیروزی اراده عظیم مردم سوریه و راهکارهای مسالمت آمیز آنان اذعان کنند

https://shoma-weekly.ir/U3gZXx