بین الملل

آینده مبهم روابط پاکستان و آمریکا

چندی پیش پهبادهای آمریکایی مناطقی از شمال غرب پاکستان را مورد حمله هوایی قرار دادند.

چندی پیش پهبادهای آمریکایی مناطقی از شمال غرب پاکستان را مورد حمله هوایی قرار دادند. در این زمینه 'عبدالبسیط' سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با محکومیت این حملات چنین اقدامی را 'غیرقانونی، بیثمر و غیرقابل قبول است' توصیف کرد.
این درحالی است که مقامات آمریکا به استفاده از این پهپادها اعتراف کرده اند. آمریکا در چند سال گذشته بارها و بارها به بهانه مبارزه با شبه نظامیان طالبان بسیاری از مناطق پاکستان را مورد حمله قرار داده است به طوری که ساکنان محلی میگویند: 'غیرنظامیان قربانیان اصلی حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی هستند.'
در همین حال نتایج تازه ترین تحقیقات 'دفتر روزنامه نگاری تحقیقی' نشان می دهد که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا، بارها غیرنظامیان را در پاکستان مورد هدف خود قرار دادهاند. این گزارش فاش می کند که آمریکایی ها در فاز جدید حملات خود با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین افرادی را هدف قرار داده است که در تشییع قربانیان حملات هوایی پیشین مشارکت داشتند.
یافته های این گزارش حاکی از آن است که از دوران ریاست جمهوری باراک اوباما بین 282 تا 535 نفر، ازجمله بیش از 60 کودک کشته شده اند. همچنین تصریح می کند که حداقل 50 غیرنظامی در مرحله دوم حملات هوایی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی کشته شده اند.
فصل جدید روابط آمریکا و پاکستان به بعد از حمله 11 سپتامبر باز می گردد که پاکستان به عنوان بازوی عملیاتی و اطلاعاتی ایالات متحده امریکا وارد عرصه جنگ علیه تروریسم شد. در این سال ها آمریکاییان در این زمینه بیش از 18 میلیارد دلار کمک مالی به پاکستان کمک نموده اند.

این درحالی است که خشم مردم پاکستان از آمریکا به حدی بالا است که این کمک ها هم نتوانسته چهره این کشور را بهبود بخشد. طبق نتایج نظرسنجی موسسه 'پیو' بیشتر مردم پاکستان به آمریکا به دیده دشمن می نگرند تا یک دوست.
اخیرا آمریکا، پاکستان را به عدم التزام به تعهدات خود در قبال کمک های مالی محکوم کرده اند به طوری که آمریکایی ها مدعی ارتباط بخشی از لایه های ارتش پاکستان با القاعده شده اند. این مساله سبب تیرگی روابط طرفین شده است.
به گزارش منابع پاکستانی 'حنا ربانی' وزیر امور خارجه پاکستان در واکنش به کاهش کمک های مالی آمریکا به پاکستان اعلام کرد: 'آمریکا برای موفقیت در مبارزه علیه تروریسم به پاکستان نیازمند است و از دست دادن این کشور برای ایالات متحده بسیار پرهزینه خواهد بود.' از طرف دیگر آمریکایی ها نگران این مساله هستند که افزایش تنش میان دو طرف آمریکا را به سمت کشورهای آسیای میانه سوق دهد که این مساله هزینه های این کشور را به مراتب افزایش خواهد داد.
از سویی دیگر روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز می گوید که مسئولان آمریکایی معتقدند که تیرگی روابط پاکستان و آمریکا، توانایی اقدام برای حمله به تندروهای مستقر در پاکستان و انتقال تدارکات به این کشور را دشوار خواهد کرد.
نیویورک تایمز می نویسد: 'آمریکا وادار خواهد شد تا حملات پهپادها، جاسوسان و نظامیان مستقر در منطقه را محدود کند و هزینه بیشتری برای انتقال تدارکات از طریق خاک پاکستان را بپردازد.'
بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند که پاکستان به دلیل نقض دایم حاکمیت کشورش از سوی آمریکا به دنبال نشان دادن استقلال خود و بهبود روابط با کشورهای همسایه است. از طرف دیگر، آمریکا نیز به علت کسری بودجه و مشکلات مالی و نزدیک شدن به انتخابات 2012  نشان داد پیروزمند در مقوله مبارزه با تروریسم است. این مسایل سبب شده است تا روابط دو کشور با پیچیدگی و دشواری های خاصی همراه شود. همچنین مذاکرات روند صلح بین کشورهای آمریکا، افغانستان و پاکستان نیز می تواند تاثیر به سزایی در آینده روابط دو کشور بگذارد.


https://shoma-weekly.ir/j0BVUY