بین الملل

آینده روشن روابط ایران و عراق با حضور عبداللطیف رشید

حسین رویوران به گرایش سیاسی عبداللطیف رشید اشاره و بیان کرد: رئیس‌جمهور جدید عراق طرف‌دار بهبود روابط با ایران است و در کنار محمد شیاع سودانی به‌عنوان نخست‌وزیر، می‌توانند هماهنگی بین تهران و بغداد را گسترش دهند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به انتخابات یک سال پیش عراق گفت: در آن انتخابات علی‌رغم آنکه جریان «چهارچوب هماهنگی» اکثریت پارلمان را کسب کردند؛ اما به دلایل مختلف اعم از فشارهای آمریکا، عربستان و امارات، گروه اکثریت پارلمان عراق نتوانستند دولت را تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه علی‌رغم تلاش‌های داخلی و خارجی در عراق برای کنارگذاشتن گروه چهارچوب هماهنگی، در نهایت گروه‌های رقیب ناگزیر شدند این جریان را بپذیرند، اظهار کرد: گروه چارچوب هماهنگی نخست‌وزیر را معرفی کرده است و رئیس‌جمهور هم با هماهنگی این گروه انتخاب شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: در یک سالی که در امور عراق و روند برگزاری انتخابات اخلال به وجود آمد، جریان‌های بارزانی، مقتدا صدر و حلبوسی نقش زیادی داشتند؛ اما بعد از استعفای صدری‌ها از پارلمان شرایط بهبود پیدا کرده و حق به حق‌دار رسیده است.

وی درباره عبدالطیف جمال رشید رئیس‌جمهور جدید عراق توضیح داد و بیان کرد: آقای رشید جزو نیروهای رده یک اتحادیه میهنی کردستان است که هم باجناغ مرحوم جلال طالبانی و هم جزو دستیاران او بوده است. جمال رشید قبلاً چند بار به‌عنوان وزیر مسئولیت داشته است و به همین دلیل با کارهای اجرایی بیگانه نیست.

رویوران اشاره کرد: کردها در عراق برای انتخابات ریاست‌جمهوری نتوانستند توافق کنند و علی‌رغم آنکه گروه‌های مختلف، چند کاندیدا را معرفی کردند؛ اما اکثریت پارلمان مخصوصاً چهارچوب هماهنگی جمال رشید را انتخاب کردند و بنابراین وی، ریاست‌جمهوری خود را بدهکار جریان چهارچوب هماهنگی است و بدون خواست آن‌ها، او قطعاً رئیس‌جمهور نمی‌شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به سؤالی درباره اثرات انتخاب رشید به‌عنوان رئیس‌جمهور در تحکیم و گسترش روابط میان عراق و ایران گفت: رئیس اجرایی عراق نخست‌وزیر است و به عبارتی، بالاترین مقام رسمی در عراق رئیس‌جمهور نیست و نخست‌وزیر است که هم تمام اختیارات اجرایی را بر عهده دارد و هم فرمانده کل قوا محسوب می‌شود.

وی به گرایش سیاسی جمال رشید اشاره و بیان کرد: رئیس‌جمهور جدید عراق طرف‌دار بهبود روابط با ایران است و در کنار محمد شیاع سودانی به‌عنوان نخست‌وزیر، می‌توانند هماهنگی بین تهران و بغداد را گسترش دهند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت روابط ایران و عراق با حضور عبدالطیف جمال رشید متفاوت خواهد شد و بهبود می‌یابد.

https://shoma-weekly.ir/MdGEtR