بین الملل

آیا می توان هنوز به حیات امام موسی صدر امید داشت؟

اظهارات مقامات کشورمان طی سالهای اخیر، گویای آن است که به رغم گذشت دو دهه، هیچ گونه جمع بندی نهایی در مورد حیات یا شهادت امام صدر حاصل نشده است
محمد علایی- امام موسی صدر در تاریخ 25 اوت سال 1978، و بر اساس دعوت رسمی دولت لیبی، به آن کشور وارد، و از روز 31 اوت، ارتباط جهان خارج با وی قطع گردید. دولت لیبی مکررا طی بیانیه ها و یادداشتهای رسمی اعلان نمود، که امام صدر در تاریخ 31 اوت، با پرواز شماره 881 شرکت هواپیمایی آلیتالیا، طرابلس را به مقصد رم ترک کرده است.

 اما برخی نهادهای رسمی و بین المللی، از جمله دولت ایتالیا و دادستانی شهر رم پس از انجام تحقیقاتی گسترده، عدم ورود امام به رم و کذب مدعای دولت لیبی را رسما اعلان کردند. امروز مهمترین سؤال میلیونها عاشق امام صدر آن است که پس از گذشت این همه سال، از سرنوشت آن عزیز چه می دانیم؟ آیا امام زنده است؟ آیا هنوز می توان به بازگشت این مرد بزرگ چشم امید دوخت؟

 

    اطلاعات آشکار

مجموعه اخبار و اطلاعاتی که طی 22 سال گذشته، از طریق مطبوعات و رسانه های گروهی جهان، درباره سرنوشت امام موسی صدر انتشار یافته است در یک بخش اشتراک نظر دارند و آن اینکه در روز 31 اوت 1978، ملاقاتی میان امام موسی صدر و همراهان وی با قذافی صورت گرفت، که با عدم تفاهم، رفتار نامتعادل (و ظاهرا معمول) قذافی، و ایستادگی امام بر مواضع خود پایان یافت. در میان مجموعه اطلاعات آشکار سالیان گذشته، تنها 7 خبر بر شهادت امام صدر و همراهانشان دلالت دارد. از این میان، 4 خبر به نقل از معارضین قذافی گویای آنند که امام صدر در همان روزهای اول، به دست عوامل قذافی در طرابلس به شهادت رسیده است. طبیعتا مهمترین ضعف این خبرها آن است که توسط معارضین دولت لیبی گزارش گشته است.

 

   آخرین خبر شهادت

آخرین خبری که بر شهادت امام در لیبی تاکید دارد، در مارس 1982 و مقارن اختلافات لیبی و سعودی، توسط مطبوعات کشور اخیر منتشر گردید. این خبر، واقعه شهادت را به آوریل 1981، یعنی سه سال پس از ربوده شدن امام نسبت می دهد. طبیعتا اگر امام موسی صدر در همان روزهای اول به شهادت رسیده بود، دلیلی نداشت که مطبوعات سعودی، جنایت مزبور را به سه سال بعد نسبت دهند. آخرین خبر دال بر شهادت امام صدر، در سال 1992 توسط یک مامور سابق موساد منتشر گردید. این خبر، که حاکی از رحلت امام طی سال 1986 در یکی از زندانهای اسرائیل است، بلافاصله توسط سخنگوی رژیم صهیونیستی تکذیب گردید.

آخرین این اخبار، تصریحات خبرنگاری انگلیسی به نام میشل کازین است که به نقل از مقامات عالیرتبه لیبی، بر حیات امام موسی صدر در سال 1981، و اسارت وی در منطقه کفرا تاکید ورزیده است. آخرین خبر حیات امام موسی صدر، در سال 1988، یعنی ده سال پس از ربوده شدن آن بزرگوار، توسط سید مهدی روحانی، ایرانی ضد انقلاب مقیم فرانسه، منتشر گردید. وی به نقل از منابعی که هیچگاه فاش نساخت اعلان نمود، امام موسی صدر به زودی در یکی از کشورهای شمال آفریقا که لیبی نمی باشد، آشکار خواهد شد.

امام موسی صدر در موعد تعیین شده آزاد نگشت و سید مهدی روحانی به نقل از منابع خود، با استناد به پیچیده شدن اوضاع خاورمیانه، حل قضیه را به آینده ای نامعلوم موکول نمود. مقارن این جریان، قطعه فیلم کوتاهی برای مرحوم آیت الله سید رضا صدر در ایران ارسال گردید، که شخصی شبیه امام موسی صدر را در حیاطی کوچک و زیر نظر دو سرباز، در حال قدم زدن نشان می داد. مرحوم آیت الله صدر بر این اعتقاد بود که شخص نشان داده در فیلم، خود امام موسی صدر می باشد.

 

   دیگران چه می گویند؟

اظهارات مقامات کشورمان طی سالهای اخیر، گویای آن است که به رغم گذشت دو دهه، هیچ گونه جمع بندی نهایی در مورد حیات یا شهادت امام صدر حاصل نشده است. آقای هاشمی رفسنجانی در گفتگویی با «نامه مفید»؛ ضمن تاکید بر در اختیار نداشتن اخبار مستند، بازگشت امام موسی صدر را امری امکان پذیر دانست. آیات عظام موسوی اردبیلی و مشکینی، که پیشتر احتمال شهادت را طرح کرده بودند، بر عدم استناد خود به اخبار مستند تاکید؛ و در خطا بودن احتمالات خود را آرزو نمودند.

 وضعیت جهان عرب نیز کم و بیش به همین ترتیب است. در حالیکه عبدالحلیم خدام و رفعت اسد، در ملاقات با رهبران شیعه لبنان، فرضیه شهادت امام موسی صدر را طرح کرده بودند، برخی مقامات امنیتی سوریه و شخص حافظ اسد، باور دیگری داشتند. مسئله امام موسی صدر را نباید تمام شده تلقی کرد، فرضیه شهادت پشتوانه اطلاعاتی ندارد، و هنوز باید به حیات و بازگشت آن عزیز سفر کرده امیدوار بود.

https://shoma-weekly.ir/Cmv8op