بین الملل

آیا اوباما وارث بوش برای جنگی جدید می شود؟

ارتش سوریه طی هفته‌های گذشته با تغییر تاکتیک‌های جنگی و حرکت از جنگ کلاسیک به جنگ پارتیزانی در مناطق مرزی، پیشروی‌های گسترده‌ای را صورت داده و حلقه‌های ارتباطی میان گروه‌های مسلح را از بین برده است. مخالفان مسلح امیدوار بودند در سومین اقدام گسترده خود این بار وارد پایتخت شوند و معرکه بزرگ دمشق را رقم بزنند اما ارتش سوریه این بار هم در عملیاتی پیشگیرانه این تحرکات را خنثی ساخت.
باز هم سوریه به نقل محافل سیاسی و سوژه رسانه ها تبدیل شده است. قریب به دو سال از آغاز ناآرامی ها در سوریه می گذرد. هر روز پای بازیگر جدیدی به میدان این بحران باز می شود و البته تحولی نو یا حادثه ای امنیتی پازل روز قبل را بر هم می زند. هنوز چند روز از ادعای برخی رسانه های اسرائیلی و غربی در خصوص احتمال استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه نگذشته بود که مخالفان بشار اسد در اقدامی تروریستی وائل الحقلی، نخست وزیر سوریه را هدف حملات خود قرار دادند.

وائل الحلقی نخستوزیر هدف تروری نافرجام قرار گرفت اما از آن جان سالم به در برد. مقامهای امنیتی اعلام کردند که به هنگام گذر خودروی الحلقی از نزدیکی پارکی در منطقه المزه در دمشق، خودرویی بمبگذاری شده منفجر شد که هدفش ترور نخستوزیر بود اما او جان سالم به در برد و یکی از محافظان وی کشته شد. شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه هم گزارش داد که در این انفجار دستکم شش نفر کشته و 15نفر دیگر زخمی شدهاند.

این نخستین انفجاری نیست که شخصیتهای مهم سوریه را هدف قرار میدهد. پیش از این و در مرداد سال گذشته، در انفجاری مهیب که در داخل مقر شورای امنیت ملی سوریه رخ داد، داود راجحه وزیر دفاع، آصف شوکت معاون وی، هشام بختیار رئیس دفتر امنیت ملی و حسن ترکمانی رئیس هسته بحران کشته شدند و محمد الشعار وزیر کشور هم زخمی شد.

وائل الحلقی در نخستین اظهارنظر پس از جان سالم به در بردن از این انفجار، گروههای تروریستی ورشکسته و مأیوس را بهدست داشتن در این انفجار متهم کرد.

ارتش سوریه طی هفتههای گذشته با تغییر تاکتیکهای جنگی و حرکت از جنگ کلاسیک به جنگ پارتیزانی در مناطق مرزی، پیشرویهای گستردهای را صورت داده و حلقههای ارتباطی میان گروههای مسلح را از بین برده است. مخالفان مسلح امیدوار بودند در سومین اقدام گسترده خود این بار وارد پایتخت شوند و معرکه بزرگ دمشق را رقم بزنند اما ارتش سوریه این بار هم در عملیاتی پیشگیرانه این تحرکات را خنثی ساخت.

به موازات این انفجار، فرمانده ستاد مشترک ارتش انگلیس به دولت دیوید کامرون نخستوزیر هشدار داد که هرگونه دخالت مستقیم نظامی در سوریه میتواند انگلیس را به جنگی گسترده بکشاند که نتایج و پیامدهای آن غیرقابل پیشبینی است.

به نوشته روزنامه انگلیسی ساندیتایمز ژنرال دیوید ریچارد در نشستی سری با فرماندهان ارتش، خواستار پرداختن به این نکته شد که آیا استفاده محدود و غیرقطعی از سلاح شیمیایی در سوریه میتواند بهانهای قوی برای اقدام نظامی مستقیم علیه حاکمیت سوریه باشد یا خیر؟

ارشدترین مقام نظامی انگلیس همچنین الگوگیری از بحرانهای لیبی و بوسنی و اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را امری بیفایده دانست و خاطرنشان کرد که حاکمیت سوریه از سامانههای دفاعی توانمندی برخوردار است که میتواند معادلات را به نفع خود تغییر دهد.

در این میان، وزیر خارجه روسیه هم هشدار داد که کشورش هرگز استفاده ابزاری از سلاح شیمیایی برای تحرک نظامی و از بین بردن حاکمیت سوریه را نخواهد پذیرفت. سرگئی لاوروف اعلام کرد که برخی کشورها همه ابزارها را برای از بین بردن حاکمیت سوریه توجیهپذیر میدانند اما موضوع استفاده از سلاح شیمیایی بسیار خطرناک است.

لاوروف با اشاره ضمنی به برخی کشورها،آنها را متهم کرد که با بهانه قرار دادن سلاح های شیمیایی برضرورت حمله خارجی به سوریه تأکید دارند.

وی با بیان اینکه برخی کشورها و شخصیت های سیاسی هستندکه عقیده دارند شرایط مناسب برای سرنگونی نظام سوریه فراهم شده است، گفت: طرح موضوع استفاده از سلاح های کشتار جمعی، خطرناک است و نباید آن را بازیچه قرار داد.کاخ سفید و برخی دیگر از مقامات ارشد دولت اوباما از جمله چاک هیگل وزیر دفاع او در تازه ترین اتهام به حکومت دمشق، اعلام کردند اطلاعات جمعآوری شده میدانی از سوریه منتج به این شده است که دولت سوریه در مقیاس محدودی در مبارزه با شورشیان مسلح دوبار از مواد شیمیایی استفاده کرده است.

آمریکا نیز با توسل به همین موضوع، زمینه حمله به عراق را فراهم کرد و در سال 2003میلادی با حمله به عراق منجر به سرنگونی صدام حسین شد اما تحقیقات بعدی نشان داد که آمریکا برپایه یک اشتباه به عراق حمله کرد و سلاح کشتار جمعی اصلاً درکار نبود.بحران امنیتی در سوریه با هدف قرار گرفتن یک هواپیمای مسافربری روس توسط تروریست ها در 24 ساعت گذشته وارد فاز جدیدی شده است.مقامهای دولت سوریه، مسکو را صبح دوشنبه درخصوص این مسئله مطلع کردند که نیروهایی نامشخص دو موشک زمین به هوا را به سمت یک هواپیمای خطوط هوایی روسیه که از فراز قلمرو سوریه به سوی روسیه در حرکت بوده شلیک کردند که البته دو موشک در نزدیکی این هواپیمای مسافربری منفجر شدند و این دو موشک به هواپیمای مذکور اصابت نکردند. خلبانان این هواپیمای مسافربری تلاش کردند تا اقداماتی را برای فرار از این دو موشک شلیک شده انجام دهند تا جان مسافران را نجات دهند.

https://shoma-weekly.ir/fst6I7