بین الملل

‫آیا اسرائیل برآورد دقیقی از پاسخ سوریه کرده است؟

تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و هدف قرار دادن یک مرکز تحقیقات علمی در این کشور، در هفته اخیر تیتر نخست اغلب رسانه‌ها بود آنچنان که حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مناطق مهم جمرایا و جبل قسیون سوریه نقطه عطفی در بحران این کشور در دو سال گذشته محسوب می شود.
تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و هدف قرار دادن یک مرکز تحقیقات علمی در این کشور، در هفته اخیر تیتر نخست اغلب رسانهها بود آنچنان که حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مناطق مهم جمرایا و جبل قسیون سوریه نقطه عطفی در بحران این کشور در دو سال گذشته محسوب می شود.

هدف اسرائیل از حمله

درست است که اسرائیلیها انگیزه کافی برای این کار را داشتند و تحت عنوان جلوگیری ارسال سلاح برای حزب الله لبنان در گذشته نیز همین اعمال را تکرار کرده بودند، اما تمامی شواهد و اذعان خود اسرائیلی ها نشان می دهد در اهدافی که مورد حمله قرار گرفت هیچ ربطی به ارسال سلاح برای حزب الله لبنان نداشته است.به نظر میرسد که یکی از اهداف اسرائیل از این حمله غیر منتظره این بوده که سوریه پاسخی منفعلانه بدهد تا با این توجیه آمریکاییها را وارد درگیری مستقیم در جنگ سوریه کند تا از این طریق به کمک تروریستها بشتابد و ضمن تقویت آنها شرایط را بحرانیتر کند.

آمریکا از حمله رژیم صهیونیستی به سوریه آگاه بود؟

به نوشته «یدیعوت آحارونوت» مقامات اسرائیل اعلام کردهاند که حمله هوایی به سوریه با اطلاع کامل آمریکا و با هدف تضعیف توان نظامی سوریه صورت گرفته است.

به گزارش این روزنامه، تلآویو با هماهنگی واشنگتن تصمیم گرفته سامانههای موشکی سوریه را نابود کند تا از این راه توان نظامی دمشق را در استفاده از سلاحهای استراتژیک تضعیف کند.

تبعات واقعی جنگ با سوریه برای اسرائیل

با حمله اخیر به سوریه توازن قوا در منطقه به ضرر اسرائیل به هم خورده است. اسرائیل در سال 2006 به لبنان حمله کرد و همه نتایج آن را دیدند.در سال 2008 و 2012 هم اسرائیل نتایج حملات خود به غزه را دید. نتایج این حملات به شفافیت تمام به ضرر اسرائیل و به نفع محور مقاومت در برابر اشغالگری در منطقه بود به طوریکه شاهد گسترش این محور در منطقه بودیم و این محور بیش از پیش قدرتمند تر شده است.شیخ حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی چندی پیش خود به اسرائیل درباره هر ماجراجویی هشدار داد و اعلام کردکه حزب الله همزمان میتواند در سه جبهه با دشمنان خود بجنگد.سید حسن نصرالله همچنین در آخرین سخنرانی خود در واکنش به این حملات گفت: حزبالله لبنان در قبال تحولات سوریه بی تفاوت نیست و تا زمانی که سوریه در دایره دول بازدارنده اسرائیل و حمایت از مقاومت اسلامی قرار دارد هرگز او را تنها نخواهد گذارد. دبیرکل حزب الله، بدون اشاره به نام روسیه تأکید کرد که سوریه دوستانی در منطقه و جهان دارد که اجازه سقوط دولت و نظام سوریه به رهبری بشار اسد را نمیدهند.معادله حضور پرقدرت روسیه در سوریه و لبنان هنوز در صف اولویت بررسیهای رژیم صهیونیستی است. مقاومت اسلامی لبنان در جریان جنگ سی و سه روزها با استفاده از موشکهای روسی ضدتانک مشهور به «کورنیت» خسارات فراوانی به ارتش رژیم صهیونیستی وارد و دهها تانک مرکاوای اسرائیلی را هدف قرار داد و آنها به خوبی میدانند که اگر جنگ، سوریه و لبنان را در یک زمان در برگیرد آن وقت باید منتظر فرود صدها موشک بر فراز تأسیساتش باشد که لزوماً ایرانی نخواهند بود بلکه میتوانند موشکهای دوربرد روسی باشند که در طول سالهای اخیر توسط حزبالله لبنان انباشته و ذخیره شده است. از همین رو تجاوزهای نظامی ارتش صهیونیستی به سوریه پرونده ای آسان برای این رژیم نیست.آوی دیچر، وزیر سابق امنیت داخلی و رئیس سابق شین بت در این باره می گوید: گمان نمی کنم که اسرائیل بخواهد به موقعیتی همانند جنگ دوم لبنان وارد شود. چیزی به عنوان جنگ محتمل یا جنگ غیرمحتمل با سوریه برای اسرائیل وجود ندارد.

واکنش سوریه

در رابطه با واکنش دولت سوریه هم باید گفت سوریه بهترین کار ممکن را انجام داد و به قاعده بازی تسلط کامل دارد.اگر سوریه پاسخ متقابل را انجام می داد اتفاق به گونه ای دیگر پیش می رفت و با منطقه ای شدن سریع روندها آرایش سیاسی در داخل سوریه دستاوردهای میدانی را از بین می برد و به همین خاطر بود که دولت سوریه عملاً خویشتنداری نمود. پاسخ دولت سوریه با توجه به حق حاکمیت ملی این کشور و اصل حقوق بین الملل در فردای پس از تحولات سوریه به گونه ای دیگر خواهد بود که همان ارجاع قضیه به دیوان بینالمللی دادگستری است و این یعنی موفقیت سوریه در دو جبهه عملیاتی نظامی از یک سو و از سویی دیگر جبهه دیپلماتیک در عرصه جهانی.سوریه باید بداند اگر در این شرایط وارد جنگ با اسرائیل شود، تروریستها با کمک ترکیه، قطر و عربستان دامنه حملاتشان علیه دمشق را تشدید خواهند کرد.

https://shoma-weekly.ir/wlO6CX