بین الملل

آنها می گویند روسیه، اصلاح طلبان به دنبال اوکراین

رئیس جمهور فرانسه و برخی از سران کشورهای اروپایی از جمهوری اسلامی ایران خواستند تا نقش میانجی را برای جنگ میان روسیه و اوکراین ایفا کند، روزنامه ی جمهوری اسلامی به این خبر واکنش داده و به رئیسی توصیه کرده است برای انجام این میانجیگری رابطه ی خود با اوکراین را تقویت کند. این روزنامه می نویسد: "برای موفقیت جمهوری اسلامی ایران در وساطت جهت توقف جنگ اوکراین، تحرکات بیشتری لازم است که یکی از آن‌ها تقویت روابط با اوکراین است. اگر مسئولان جمهوری اسلامی ایران به برخورداری از روابط با روسیه در قوی‌ترین سطح اعتقاددارند، این رابطه قوی منافاتی با تقویت رابطه با اوکراین ندارد. این اقدام می‌تواند در موفقیت تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای متوقف ساختن جنگ مؤثر باشد. علاوه بر این، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌الملل به گونه‌ای است که می‌تواند مستقلاً نیز برای برقرار کردن صلح میان روسیه و اوکراین اقدام کند، بدون آنکه حامل پیام دیگران باشد"
رسانه‌های وابسته جریان اصلاح طلب که هدف اصلی خود را تخریب و تخطئه دولت کنونی قرار داده‌اند، در سلسله مطالبی تلاش می‌کنند، ضمن تطهیر هشت سال ناکارآمدی دولت اصلاحات، دولت سیزدهم را به بهانه های مختلف تخریب کنند و حالا هم به جای هر پیشنهاد دیگری برای ایفای بهتر نقش میانجی ایران، می گویند که ایران باید روابط خود با اوکراین را تقویت کند!
این سخنان در حالی بیان می شود که اروپا به جهت جنگ میان روسیه و اوکراین با بحرانهای  اقتصادی اعم از تهیه ی ارزاق و تامین سوخت مواجه شده است و رابطه ی خوب ایران و روسیه، اروپا و آمریکا را وادار کرده که در مساله اوکراین دست به دامن ایران شوند.رئیس جمهور فرانسه به خاطر روابط خوب و قوی ایران با روسیه از ایران خواهش کرده تا به عنوان میانجی وارد میدان عمل شود و صلح را بین روسیه و اوکراین برقرار کند. پیشنهاد شرق که راه حل ایجاد صلح را برقراری رابطه با اوکراین می داند بسیار مضحک به نظر می رسد چرا که در جنگ بین روسیه و اکراین اروپا و آمریکا به منظور شکست روسیه همسو با اوکراین حرکت کرده و کمک های مالی و تسحیلاتی را در اختیار او قرار دادند اما حالا که با مشکلات عدیده مواجه شده اند ادامه ی جنگ را به صلاح خود نمی بینند بنابراین راضی کردن اوکراین که عروسک دست آمریکا و اروپاست برای آنها سهل الوصول است و مسئله ی اصلی راضی کردن روسیه است نه اوکراین.

------------------

قاسم محبعلی از جمله فعالین اصلاح طلب در گفتگو با سایت جماران گفت: در مورد تضمین‌ها هم فکر می‌کنم پاسخ آمریکایی‌ها روشن باشد. بالأخره دولت بایدن که امضاکننده بازگشت به برجام است، طبیعتا تا پایان از آن حمایت خواهد کرد؛ اما آمریکا باید تضمین کند که در آینده شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری تحریم نمی‌شوند. این قضیه هم تقریبا حل و فصل شده است. یعنی باید ما بپذیریم که برجام یک توافقنامه امنیتی ولی آثار اقتصادی آن منوط به این است که ایران از حضور شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و به خصوص شرکت‌های بزرگ آمریکایی استقبال کند تا آنها خودشان در برجام صاحب منافع باشند و دولت‌های بعدی را هم تشویق کنند که در برجام باقی بمانند. ولی تضمین سیاسی و حقوقی تاکنون در هیچ توافقی پایدار نمانده و تغییر شرایط می‌تواند موضوع را بی‌اثر کند(!)

از نگاه جریان اصلاح طلب حل مشکلات اقتصادی کشور در گرو به سرانجام رساندن برجام است؛ برجامی که در اوج اقتدار خود طبق گفته ی مقامات دولت پیشین هیچ دستاوری برای کشور نداشت و عملا شکست‌خورده بود.
اصلاح طلبان و دولت مورد حمایت این جریان در هشت سال گذشته معتقد بودند که  ایران باید به هر توافقی تن دهد و هر توافقی حتی اگر بد هم باشد به زعم دولت جایز قلمداد می‌شد، این در حالی بود که امام خامنه ای به اشکال مختلف به خوش‌بین نبودن نسبت به مذاکرات تأکید  کرده بودند و طی سخنرانی فرمودند" نشست و برخاست و حرف زدن با امریکایی‌ها، مطلقاً تأثیری در کم کردن دشمنی آن‌ها ندارد و بدون فایده است." با این حال دولت مورد حمایت جریان اصلاح طلب بدون توجه به هشدارهای مقام معظم رهبری  با یک توافق شتابزده، بدون اخذ تضمین معتبر درباره لغو پایدار تحریم‌ها و بسته شدن پرونده آژانس، ایران را برای چندین سال از پیشرفت بازداشت و در حالی که مدعی بود با برجام موجب ثبات و رونق اقتصاد کشور می‌شود اما با شل‌کن سفت‌کن‌های آمریکا و تعلیق و انتظار دولت روحانی، تبدیل به پاشنه آشیل اقتصاد کشور شد. قرار بود با امضای برجام تحریم ها لغو شود اما نه فقط هیچ تحریمی لغو نشد، بلکه صدها تحریم جدید هم به تحریم‌های قبلی افزوده شد، حال عجیب است که جریان اصلاح طلب با وجود عبرت‌ها و خسارت‌های موجود، بر تکرار همان خطا تاکید می‌ورزند و خواهان توافق بدون تضمین های معتبر می شوند
https://shoma-weekly.ir/G1SPIR