سیاسی

آموزش های مردمی

در طول جنگ تحمیلی هم نیرو به سر پل ذهاب اعزام می‌کردیم و هم به جنوب کشور. گاهی مسئولین دادستانی نظیر شهید کچویی یا شهید لاجوردی همراه نیروها به جبهه می‌رفتند.

علیرضا اسلامی از رزمندگان دفاع مقدس پیرامون فعالیتها و خاطراتشان از جبهه به خبرنگار ما گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یکسری آموزشهای دفاع شخصی و جودو دیدم. پس از انقلاب و پیش از شروع جنگ تحمیلی مرحوم احمد قدیریان زیر نظر شهید بهشتی و مقام معظم رهبری در بیابانهای منطقه مسگرآباد تهران برای من و بقیه که کلاً ده پانزده نفر میشدیم آموزشهای نظامی گذاشتند. در پادگان باغشاه سابق هم تحت نظر نیروهای کلاه سبز دورههای رزمی دیدیم. در پادگان لشکرک زیر نظر شهید چمران هم دورهای دیدم. آنجا هم به نیروها آموزشهای دینی میدادم و هم خودم زیر دست نوهدها و کلاه سبزها و کماندوها آموزشهای چریکی میدیدم.

آموزش در تلو

وی افزود: یک میدان تیر در تلو بود که دست ارتش بود. از آنها اجازه گرفتیم و نیروهای مردمی را به آنجا میبردیم و آموزش میدادیم. این کار تا پایان دفاع مقدس ادامه داشت و حدود چند هزار نفر نیرو را به آن میدان تیر بردیم و هم آموزشهای نرمش و ورزش و هم کار با اسلحه را به آنها یاد دادیم. مرحوم قدیریان مسئول ما بود و ده پانزده نفر به عنوان سرگروه بودیم که نیروها را آموزش و سامان میدادیم. همچنین جزواتی در باره سلاح و مسائل نظامی تهیه میکردیم و در اختیار مسئولینی که گروهها را آموزش میدادند میگذاشتیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: آموزشهای فشرده دو سه روزه نیروهای مردمی هم داشتیم که آنها را پس از گذراندن دوره آموزشی به جبهه اعزام میکردیم.

وی اشاره کرد: بعد از اینکه به دادستانی رفتم به نیروهای دادستانی هم آموزش میدادیم، چون آن موقع برای دادستانی از نیروهای مردمی استفاده میکردیم. این نیروهای دادستانی پیش از شروع جنگ تحمیلی با حکمی که به آنها داده میشد برای حفظ امنیت شهر شبها در شهر گشت میزدند. با شروع دفاع مقدس این نیروها به جبههها اعزام شدند.

اسلامی در خصوص حضورش در جبهه مطرح کرد: با آغاز جنگ تحمیلی و حمله عراق به غرب کشور 72 نفر نیرو بودیم که به جبهه غرب کشور اعزام شدیم. بخشی از ما به سر پل ذهاب رفتیم که من هم همراهشان بودم.

دستور مقام معظم رهبری

وی اظهار کرد: پس از حمله عراق به جنوب ایران با مرحوم احمد قدیریان به اهواز رفتیم و یکسری نیرو به آنجا بردیم و خدمت مقام معظم رهبری و شهید چمران رسیدیم و از آنها پرسیدیم چه کنیم نیروهایمان که در غرب کشور هستند به جنوب بیایند یا نه. آنجا مقام معظم رهبری به من فرمودند به تهران برگردم و نیروها را آموزش بدهم و به مرحوم قدیریان هم گفتند در جبهه باشد و نیروهای جبهه را تأمین کند. عرض کردم من مجرد هستم و جبهه باشم راحتترم، اما ایشان زن و بچه و گرفتاری دارد و تهران باشد بهتر است، ولی مقام معظم رهبری به من گفتند به تهران برگردم و نیروها را آموزش بدهم و مرحوم قدیریان هم در جبهه بماند.

اسلامی با اشاره به بازگشتش به تهران و آموزش نیروها در میدان تیر خاطرنشان کرد: هر موقع به من اجازه میدادند به جبهه میرفتم. در طول دفاع مقدس چند بار توفیق حاصل شد که به جبهه بروم.

وی گفت: کم‌‌کم آموزش به بانوان را شروع کردیم به این صورت که به ده پانزده نفر از بانوانی که انتخاب شده بودند در مسجد سلمان واقع در خیابان هفده شهریور آموزش فشرده و ویژه دادیم و آنها را به میدان تیر تلو بردیم. سپس همانها مسئول آموزش به سایر خانمها شدند. از این طریق به تعداد زیادی از بانوان آموزش نظامی داده شد.

اسلامی اشاره کرد: در طول جنگ تحمیلی هم نیرو به سر پل ذهاب اعزام میکردیم و هم به جنوب کشور. گاهی مسئولین دادستانی نظیر شهید کچویی یا شهید لاجوردی همراه نیروها به جبهه میرفتند.

وی در خصوص فعالیتهایش در جبهه گفت: هر جا که لازم بود فعالیت میکردم. گاهی در تدارکات و سنگر زدن برای عملیاتها حضور داشتم؛ مواقعی در عملیات شرکت میکردم، مثلاً یک بار به جبهه رفتم و پرسیدم اینجا چه لازم است و گفتند راننده میخواهیم و آن موقع راننده مینیبوس شدم.

https://shoma-weekly.ir/MHVFYi