بین الملل

آمریکا کجا را بمباران می‌کند؟

آمریکا به دنبال تضعیف قدرت منطقه‌ای ایران است و تلاش دارد از نفوذ ایران در کشورهایی مانند عراق بکاهد و به همین دلیل در جبهه عربستان سعودی قرار می‌گیرد، اما از سوی دیگر می‌داند هرگونه مبارزه با داعش و بازگشت ثبات سیاسی به عراق بدون همکاری ایران راه به جایی نمی‌برد.
محمد علائی- تروریستهای داعش -که سازمان سیا به منظور بیثبات کردن دولت سوریه آنها را در سال ۲۰۱۲ در اردن آموزش داد- کنترل بخشهای زیادی از مناطق شمالی سوریه را در اختیار دارند. داعش، نیروهای خود را در ماه ژوئن به عراق فرستاد و به سرعت بخشهای گستردهای از زمینهای واقع در مرز دو کشور را تصرف کرد. پیشرویهای داعش ابتدا چندان مورد توجه آمریکا نبود و به ادعای ورود نکردن به جنگ دیگری از کمک به ارتش عراق طفره میرفت، اما واشنگتن تنها پس از آنکه منافعش از سوی ستیزهجویان داعش تهدید شد اجرای حملات هوایی علیه این تروریستها را آغاز کرد. حالا یک کهنهسرباز از تفنگداران دریایی آمریکا به پرس تیوی گفته حملات هوایی واشنگتن در سوریه اغلب

ستیزهجویانی را که «هیچگونه ارزش نظامی» ندارند هدف قرار میدهد و در واقع هدف این حملات، زیرساختهای سوریه است. آلن سبروسکی افزود: «آنچه که میبینم دارد اتفاق میافتد این است که اهدافی که آنان انتخاب میکنند در بسیاری از موارد هیچگونه ارزش نظامی برای داعش یا سایر گروههای شورشی دیگر ندارند و در واقع آنها قصد دارند همه زیرساختهایی را که دولت سوریه در پایان این درگیریها در اختیار خواهد داشت درهم بشکنند و واشنگتن قصد دارد به زیرساختهای اقتصادی و صنعتی در داخل سوریه آنچنان آسیب بزند که هر دولتی در این کشور بعد از جنگ آنقدر ضعیف شده باشد که در برابر حملات بیشتر آسیبپذیر باشد.»

بسیاری از کارشناسان احتمال موفقیت آمریکا در این حملات را بسیار پایین میدانند، چراکه تجربه گذشته آنها در مهار القاعده در افغانستان، شمال پاکستان و منطقه وزیرستان و در کشورهایی نظیر یمن و سومالی ناموفق بوده است.

تنها ثمره حملات هوایی، پراکندگی تروریستها است و این مسئله باعث میشود که گروههایی که گمان میکنند داعش مظلوم واقع شده نیز از آنها حمایت کنند. از سال ۲۰۰۱ تاکنون ایالات متحده با حملات هوایی منطقه را بمباران میکند اما سود خاصی عاید این کشور نشده و دایره نفوذ القاعده به موریتانی، مرز الجزایر، تونس، نیجریه و حتی به کشورهای شرق آسیا مانند مالزی و اندونزی رسیده است.

اهداف آمریکاییها از حمله به مواضع داعش

بسیاری معتقدند، تحرکات نظامی اخیر آمریکا بهانهای برای ایجاد آشوب و تصرف منطقه به بهانه داعش است تا از این طریق خط مقاومت در سوریه و عراق تضعیف شود. اگرچه از این راه آنها همچنین میتوانند بانکهای اطلاعاتی در خصوص سوریه و عراق و مقاومت را تکمیل کنند. آمریکاییها گفتهاند که نیروی زمینی به عراق و سوریه اعزام نخواهند کرد و اقدامات زمینی در این دو کشور به نیروهای داخلی این دو کشور واگذار میشود. اینکه آمریکاییها برنامهای برای ورود زمینی به عراق و سوریه ندارند، قابل پذیرش است چرا که آمریکا در فاصله سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ ورود نیروی زمینی به استعداد ۳۰۰ هزار نفر را در عراق تجربه کرده و شکست خورده است. تجربه ثابت کرده است که قدرت جبهه مقاومت در روی زمین از قدرت آمریکا و متحدان آن بیشتر است؛ دلیل آن پیروزی این جبهه در تمام جنگهایی است که طی سالهای اخیر در منطقه روی داده است از سوی دیگر پیروزی درخشان در عملیاتهای القصیر و یبرود در سوریه و عملیاتهای آمرلی و العظیم در عراق نشان میدهد که قدرت جبهه مقاومت از جبهه تروریستها بیشتر است.

آمریکا از سوی دیگر به دنبال تضعیف قدرت منطقهای ایران است و تلاش دارد از نفوذ ایران در کشورهایی مانند عراق بکاهد و به همین دلیل در جبهه عربستان سعودی قرار میگیرد، اما از سوی دیگر میداند هرگونه مبارزه با داعش و بازگشت ثبات سیاسی به عراق بدون همکاری ایران راه به جایی نمیبرد.

https://shoma-weekly.ir/5qmPNa