بین الملل

آمریکا و معضل حفظ نفوذ نظامی در آمریکای لاتین

دهمین نشست وزیران دفاع کشورهای قاره آمریکا یکشنبه 16 مهر در مونته ویدئو، پایتخت اروگوئه تشکیل شد.

دهمین نشست وزیران دفاع کشورهای قاره آمریکا یکشنبه 16 مهر در مونته ویدئو، پایتخت اروگوئه تشکیل شد.
در این راستا لئون  پانتا وزیر دفاع آمریکا در دومین دور از سفرش به آمریکای لاتین شنبه 15 مهر برای شرکت دراین نشست وارد اروگوئه شد. وزیر دفاع آمریکا در حاشیه این نشست دیدارهایی با مقامات نظامی اروگوئه، السالوادور، کانادا، برزیل، مکزیک و کلمبیا داشت. گسترش همکاریهای منطقه ای و امنیتی محور مهم گفتگوهای پانتا با مقامات کشورهای آمریکای لاتین بود.
به گزارش خبرگزاری فارس به گفته مقامات ارشد پنتاگون که همراه وزیر دفاع آمریکا هستند این نشست فرصت تاریخی برای اعضای آن فراهم می آورد . این اظهارات مقامات  پنتاگون در حالی بیان می شود که واقعیات موجود چیزی خلاف آن را نشان می دهد.اساسا روابط نظامی و دفاعی آمریکا با منطقه آمریکای لاتین در سال های اخیر دستخوش تحولات مهمی شده است.روی کار آمدن روسای جمهور چپ گرا و یا دارای گرایشات ضد امپریالیستی در این منطقه در کشور هایی مانند ونزوئلا ، بولیوی ، پرو ، اکوادور، نیکاراگوئه ، برزیل در کنار وجود دولت هایی مانند کوبا که سال هاست روابط تیره ای با واشنگتن دارند باعث شده تا روابط مستحکم سیاسی و نظامی که آمریکا در دوره جنگ سرد با این منطقه داشت دچار تغییرات عمده ای شود. انتخاب رهبران چپگرا در آمریکای لاتین به انزوای بیشتر ایالات متحده در این منطقه منجر شده و با حضور قدرتمند چاوز و کشور نفت خیز ونزوئلا آنها دیگر به کمک های واشنگتن نیاز نخواهند داشت.
کشوری مانند ونزوئلا  که هوگو چاوز چپ گرا در آن  مدتهاست قدرت  را بدست دارد ضمن کاهش قابل ملاحظه روابط نظامی با آمریکا ، به گسترش روابط نظامی با روسیه پرداخته و در سال های اخیر به یکی از مشتریان عمده تجهیزات نظامی روسیه مبدل شده است . ضمن این که چاوز بدنبال نفی سلطه آمریکا بر این کشور و تشویق دیگر کشور های منطقه برای مبارزه با سلطه گرایی  آمریکا است . روسای کشور هایی مانند  پرو ، بولیوی و اکوادور نیز کم وبیش همین مسیر را طی کرده و خواهان قطع سیاست های سلطه طلبانه آمریکا در کشورشان چه  از جنبه اقتصادی و سیاسی و چه از جنبه دفاعی و نظامی هستند.
این در حالی است که بازیگران جدید بین المللی مانند روسیه و چین نیز بیش از پیش بدنبال  توسعه نفوذ در آمریکای لاتین و گسترش روابط در جنبه های مختلف و از جمله  فروش تسلیحات و کسب پایگاه نظامی هستند.در این زمینه روسیه چند سال قبل اقدام به برگزاری رزمایش دریایی با ونزوئلا کرده و بر تقویت روابط نظامی خود با کوبا و دیگر کشور های آمریکای لاتین تاکید ورزیده است. این در حالی است که آمریکا با توجه به چالش های موجود در مسیر حفظ نفوذ خود در آمریکای لاتین در صدد است با استفاده از فرصت موجود یعنی برپایی نشست وزرای دفاع قاره آمریکا در مونته ویدئو به هر بهانه ممکن اقداماتی را برای شروع و یا گسترش برخی اقدامات مشترک دفاعی و نظامی با کشور های آمریکای لاتین آغاز نموده و بدین ترتیب نقش منطقه ای مسلط خود را کماکان حفظ نماید.با این همه آمریکا در این مسیر با چالش های متعددی مواجه است. در این باره شورای روابط خارجی آمریکا چند سال قبل  با اشاره به منافع ایالات متحده در منطقه آمریکای لاتین، راهکارهایی را برای گسترش روابط آمریکا با کشورهای این منطقه ارائه داده و در عین حال اعتراف کرده بود که دوران نفوذ واشنگتن در این منطقه به سر آمده است

https://shoma-weekly.ir/CJEPER