بین الملل

آمریکا هیچ خیری برای ما نمی خواهد

مقامات آمریکایی وقیحانه میل دارند که نیروی زمینی خودشان را وارد عراق کنند. به هرحال مرجعیت نجف اشرف به تمام سران سیاسی عراق هشدار می دهد که مراقب باشند،مراقب استقلال عراق باشند
تشکیل ائتلاف نمایشی علیه داعش توسط پدیدآورندگان و حامیان آن بدبینی هرچه بیشتر مردم منطقه به سیاستهای غربی- عربی- عبری استکبار شده است به گونهای که سطح تنفر از آمریکا در مردم عراق هم ردیف داعش است و فعالین سیاسی عراق به صراحت گفته اند که اگر آمریکا بخواهد به بهانه مقابل با داعش در عراق سرباز وارد کند، پای آنها را خرد میکنند. در این بین نقش مرجعیت در وحدت و نیز آگاهی بخشی به جامعه عراق انکار ناشدنی است و به اذعان کارشناسان اگر صدور حکم تاریخی

آیتالله سیستانی در مقابله با تکفیریها نبود امروز شاهد سقوط بغداد و در حالت خوشبینانه تجزیه عراق بودیم. برای واکاوی بیشتر این مسایل به سراغ شیخ عبدالمهدی کربلائی نماینده آیت الله سیستانی و امام جمعه کربلا رفتیم که خطبههای وی نقش زیادی در انتقال پیام مرجعیت نجف اشرف به عموم جامعه عراق داشته است.

جناب شیخ عبدالمهدی کربلائی! حمله سوم آمریکا به عراق به بهانه مبارزه با داعش را چگونه ارزیابی میکنید؟

غرب و آمریکا به بهانه تروریسم و داعش میل به آن دارند که دوباره کشور ما را اشغال کنند، از سویی دیگر دولت جدید که چند روزی است تشکیل شده، هنوز پابرجا نشده و توان سیاسی خود را تاکنون به دست نیاورده است، آمریکا و یا به اعتبار جدید، ائتلاف ضد داعش به خود اجازه دادهاند که بمباران هوایی خود را علیه گروهک تکفیری داعش آغاز کنند و همه بدانند که استقلال عراق در خطر است.

آمریکا به هیچ وجه هیچ خیری برای عراق نمیخواهد، طمع آمریکا و غرب به ثروتهای عراق باعث شده که خودشان تروریستها را پشتیبانی و اداره کنند و حال به بهانه سرکوب آنها وارد عراق شوند، به طور یقین خروج اشغالگران آمریکایی از عراق ضربهای به آمریکا بود، هم اکنون آمریکا به دنبال ورود به عراق است، مقامات آمریکایی وقیحانه و با جسارت کامل میل به آن دارند که نیروی زمینی خودشان را وارد عراق کنند. به هرحال مرجعیت نجف اشرف به تمامی سران سیاسی عراق هشدار میدهد که مراقب باشند، مراقب استقلال عراق باشند.

به نظر شما چه کسانی به دنبال تقسیم عراق هستند؟

به طور یقین اسرائیل به دنبال تقسیم عراق است، زیرا عراق منطقه استراتژیک خاصی برای اسرائیل به شمار میرود، هم پیمانان اسرائیل هم به دنبال حمایت از صهیونیستها هستند و هم اکنون به بهانه از بین بردن تروریسم میخواهند وارد عراق شوند، صهیونیسم با پشتیبانی کشورهای عربی جریانهای تکفیری را به راه انداختند، عنوان مقابله با داعش و تروریسم در عراق و سوریه بهانهای است، این موارد همه طبق نقشه صهیونیستها در حال انجام است.

نظر مرجعیت نجف در خصوص ائتلاف ضد داعش چیست؟

این ائتلاف به هیچ عنوان به نفع عراق نخواهد بود، چرا که کشورهایی که از گروهکهای تکفیری حمایت میکردند حالا به عنوان دشمنان آنها مطرح شدهاند، عربستان و قطر دو کشور معلوم الحال در این ائتلاف حضور دارند ولی ایران که از گروههای مقاومتی حمایت میکند، در این ائتلاف حضور ندارد.

نظر مرجعیت نجف اشرف، درخصوص تشکیل دولت فعلی عراق چیست؟

پس از صدور حکم ریاست جمهوری درخصوص تشکیل نخستین جلسه اعضای جدید پارلمان، از گروهها و احزاب سیاسی درخواست شد تا در چهارچوب قوانین در روزهای آینده بر انتخاب روسای قوای سه گانه توافق نمایند. حضرت آیت الله سید علی سیستانی اصرار فراوانی به تشکیل دولت دارند، چرا که اگر دولت تشکیل شود و این اوضاع سیاسی حاکم تغییر یابد، تغییرات سیاسی قابل لمس خواهد بود.

باتوجه به ورود تروریستهای تکفیری به عراق، و صدور فتوای جهاد کفایی در خصوص مقابله با داعش، شاهد اشتیاق مردم به جنگ با تروریستها بودیم، عملکرد گروههای مقاومتی از نظر شما چگونه بوده است؟

بعد از ورود تکفیریها، و عدم وجود نیروی نظامی برای مقابله با عناصر تکفیری، مرجعیت دینی فتوای کفایی صادر کردند و مردم را برای دفاع فراخواندند، حوالی دو میلیون نفر مجاهد برای دفاع کفایی ثبت نام کردند، به دلیل عدم امکانات نظامی بسیاری از مجاهدین نتوانستند به جبهه دفاع بروند، طبق گزارشها حوالی چهل گروه نظامی – مقاومتی تشکیل شد، گزارشهای مجاهدان لحظه به لحظه به مرجعیت نجف ارسال میشود، همه مراجع بزرگوار از مردم فهیم و گرانقدر عراق کمال تشکر را دارد، بیانیههای متعددی به منظور تشکر از طرف مرجعیت نجف اشرف صادر شد، از مردم کمال تشکر را داریم و از آنها سپاسگزاری میکنیم.

آمارها و گزارشهای دریافتی مجاهدان تاکنون چگونه بوده است؟

آمارها بسیار خوب است و از نظر مرجعیت قابل قبول، کشورهای عربی، غربی و آمریکا در ابتدا از سرتاسر غرب عراق، تروریستها را وارد عراق میکردند و به هرنحوی از این عناصر تکفیری حمایت میکردند، در حقیقت آمریکا میخواست با ورود داعش به عراق، خودش مجددا وارد عراق شود، نیروهای نظامی علیه داعش ایستادند و حال آمریکا به بهانه جنگ با داعش میل به آن دارد که مجددا وارد عراق شود. ثروت عراق از یک سو، و از سویی دیگر منافع سیاسی آمریکا در منطقه باعث شده است که آمریکا چشم از عراق برندارد.

رسانههای عراقی مدعی شدند که هزینه درمان مجاهدان بر عهده آستان قدس حسینی است؟ آیا شما این مسئله را تأیید میکنید؟

بله، هزینههای درمان مجاهدان بر عهده آستان قدس حسینی است، و این مسئله وظیفه ما به حساب میآید، از تمامی شهروندان که مواد غذایی و مایحتاج نیروهای مسلح و داوطلبان جنگ با گروهکهای تکفیری را تامین کردند تشکر مینماییم.

باتوجه به هجمه اخیر داعش و تکفیریها به عراق، شاهد مهاجرت شیعیان از شمال کشور به جنوب و اکثرا به کربلا بودیم، اکثر پناهندگان به مجتمعهای آستان قدس حسینی پناه آوردهاند، و این آستان به آنها کمک رسانی کرده است، آیا آستان قدس از لحاظ بودجه به پناهندگان به مشکلی برخورد کرده است؟

همانطور که شما ذکر کردید، بسیاری از مردم کشور و نه فقط شیعیان بلکه مسیحیان و ایزدیها به کربلاء و به حریم حضرت سیدالشهداء علیه السلام پناه بردند، تاکنون بیش از سی هزار خانوار به آستان قدس حسینی پناه بردند و ما برحسب وظیفه خود به تمامی این افراد پناه دادیم و توانستیم مکان و تغذیه این افراد را فراهم کنیم.

متأسفانه بیشترین صدمه را شیعیان متحمل شدند، در پی حمله تروریستهای تکفیری به شیعیان، بیش از پنج هزار خانواده سرپرست و اعضای خودشان را از دست دادهاند، تاکنون بیش از شش هزار کودک یتیم شناسایی شدهاند و بحمدالله تحت تکفل آستان قدس حسینی قرار گرفتهاند.

من در خلال گفتگو خود گلهای به رسانههای شیعی میکنم، از ابتدای بحران تاکنون رسانههای اندکی از احوال پناهندگان خبر نشر میکردند، آستان قدس حسینی از لحاظ بودجه هیچ کمبودی ندارد ولی از کمکهای مردم استقبال میکند. در سایه اوضاع ناگواری که آوارگان سراسر شهرها به سر میبرند، از سازمانهای داخلی و بین المللی میخواهیم که برای در امدادرسانی به خانوادههای آواره که هر روز به تعداد آنان افزوده میشود، اقدام نمایند.

جناب شیخ! همانطور که میدانید شایعات فراوانی در خصوص تحرکات داعش در بین مردم پخش میشود، و متأسفانه تبعات سلبی فراوانی دارد، به نظر شما در خصوص این مسئله باید چه راهکاری اندیشید؟

در بیانیههای مختلف چه از جانب مرجعیت دینی و چه از جانب نماز جمعه، از تمامی نیروهای مسلح، نیروهای مجاهد و تمامی شهروندان عراقی درخواست کردهایم که در برابر شایعات مغرضانه که دشمنان با هدف تضعیف روحیه جهادی پخش میکنند آگاه و هوشیار باشند. البته رسانهها باید در قبال این نکته احساس وظیفه کنند و در برابر این شایعات ایستادگی کنند و آنها را خنثی سازند.

باتوجه به نزدیک شدن ایام سوگواری حضرت سیدالشهداء علیه السلام، و سرآغاز زیارتهای میلیونی، آستان قدس حسینی چه تمهیدات امنیتی را جهت حفاظت از عتبات و زائران گرامی اندیشیده است؟

از ابتدای ورود تروریستها به عراق با تمامی عتبات مقدس، جلسهای برگزارشد و از شهروندان محترم عراقی درخواست حفاظت از عتبات صورت گرفت، تمامی افرادی که ثبت نام کردهاند تحت آموزش قرار گرفتند.

ان شاء الله برنامه خاص و جامع حفاظتی در ایام عاشوراء و اربعین اجرا خواهد شد و امیدواریم کمترین آمار شهداء امسال ثبت شود.

خواستههای شما از دولت عراق چیست؟

مرجعیت دینی و مردم عراق خواستههایی از وزارت دادگستری کشور دارند، برخی از این خواستهها به این شرح است، حفاظت کامل از زندانها، بردن تروریستها به زندانهای نامعلوم و حد و قصاص سریع بر این افراد وحشی اجرا شود تاکه شاهد آن نباشیم که فلان گروه به واسطه فلان کشور عملیاتی را جهت آزاد سازی یک مجرمی انجام دهند و آن مجرم آزاد شود.

خواستههای مرجعیت دینی از پارلمان چیست؟

متأسفانه همیشه و همه جا منافقانی در رأس امور قرار میگیرند، لازم به نام بردن از این افراد نیست، مردم به خوبی آنها را میشناسند و از افکار سخیف آنها باخبر هستند، مرجعیت دینی از تمامی نمایندگان پارلمان درخواست داریم با وحدت خود، در جهت پیشرفت عراق گام بردارند، متأسفانه پارلمان به دلیل فساد اقتصادی به طور دائم متشنج است، فلذا مسئولیت رفع بحرانهای حاصله در کشور برعهده تمامی گروههای سیاسی و قوای تشریعی و اجرایی است و نباید مسئولیت رفع این بحرانها را مسئولیت دیگری دانست، دولت باید قدم بردارد و هرچه سریعتر به نزاعهای سیاسی و اقتصادی پایان دهد.

در پایان گفتگو آیا سخنی مانده است که مطرح بفرمایید؟

یکی از دلایل موفقیت و رشد گروهکهای تکفیری داشتن رسانه است، رسانه نقش مهمی را در فضای اجتماعی ایجاد میکند، اگر داعش و دیگر گروههای تکفیری با انبوهی از حجم رسانهای روبرو میشدند بدون شک تا این حد به جلو نمیآمدند و باعث این همه گرفتاری برای ملت عراق نمیشدند. رسانههای شیعی باید بیشتر رشد کنند تا که صدای مظلوم را به همه برسانند.

https://shoma-weekly.ir/U31zuS