بین الملل

آمریکا می خواهد خود را قربانی القاعده نشان دهد

آمریکایی‌ها «دست پیش می‌گیرند که پس نیفتند.» آنها می خواهند خودشان را قربانی القاعده نشان دهند تا انگشت اتهام بعد از اقدامات تروریستی القاعده در جهان اسلام متوجه آنها نشود و خودشان هم خود را زخم خورده از القاعده نشان دهند. در حالی که آمریکایی‌ها نشان داده‌اند که براساس منافعشان و تغییراتی که قصد دارند در منطقه ایجاد کنند از القاعده حمایت می کنند.
مهدی کاشی- سفارت آمریکا در کشورهای منطقه همواره آبستن حوادث مختلفی بوده است. فعالیت سفارت آمریکا در کشورهای منطقه برای مردم این کشورها فراتر از فعالیت یک سفارتخانه معمولی تلقی می شود. سابقه آمریکا از جاسوسی و فعالیت در این سفارتخانهها همواره مورد واکنش مردم کشورهای اسلامی قرار می گرفت که نمونه آن تسخیر سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود. اما در ماههای اخیر تصمیم سنای آمریکا در خصوص تعطیلی سفارتخانههایش در کشورهای منطقه به دلیل تهدید القاعده تعجب همگان را برانگیخت. این ماجرا طی روزهای اخیر و با اعلام وزارت خارجه آمریکا مبنی بر این که تعطیلی سفارتخانهها تمدید خواهد شد بازهم نقل محافل بین المللی شد. القاعده که آمریکا امروز آن را دشمن خود میخواند در سوریه به شدت مورد حمایت آنها است و سلاح و تجهیزات از سوی آمریکا برای ساقط کردن بشار اسد در اختیار آنها قرار می گیرد. این برخورد دوگانه آمریکا بهانهای شد برای اینکه به سراغ سعدالله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه برویم و نظرات وی را در این مورد جویا شویم:

آقای زارعی وزارتخارجه آمریکا هفته گذشته که اعلام کرد تعطیلی سفارت این کشور در برخی از کشورهای منطقه همچنان تداوم می یابد. به نظرتان این توجیه آمریکاییها برای بستن سفارتخانه که «القاعده را برای خود تهدید میدانند» می تواند قابل قبول باشد؟ این در حالی است که القاعده در سوریه به شدت مورد حمایت آمریکاییهاست.

آمریکاییها در سالهای گذشته اقدامات متعددی برای ناامن کردن جهان اسلام انجام دادهاند و در این راه هیچ گاه مستقیماً وارد نشدهاند و از عوامل خود در منطقه بهره جستهاند. در  برابر این ناامنیها و تشنجهایی هم که در منطقه ایجاد کردهاند چندین بار هم ضربه خوردهاند که مهم ترین نمونه آن کشته شدن سفیرشان در لیبی بود اما بهانهای که آمریکاییها برای تعطیلی نمادین سفارتخانههایشان در نظر گرفتهاند توجیهی مناسبی برای مردم منطقه ندارد. آمریکاییها در کشورهایی نظیر سوریه و مصر از القاعده حمایت میکنند و این مسئله را نمی توانند کتمان کنند.

پس هدف اصلی آنها چیست؟

آمریکاییها به عبارتی «دست پیش میگیرند که پس نیفتند.» آنها می خواهند خودشان را قربانی القاعده نشان دهند تا انگشت اتهام بعد از اقدامات تروریستی القاعده در جهان اسلام متوجه آنها نشود و خودشان هم خود را زخم خورده از القاعده نشان دهند. در حالی که آمریکاییها نشان دادهاند که براساس منافعشان و تغییراتی که قصد دارند در منطقه ایجاد کنند از القاعده حمایت می کنند.

این تعطیلی چه پیامدی برای آمریکا و کشورهای منطقه خواهد داشت؟

تعطیلی سفارتخانههای آمریکا امری نمادین است. در واقع آمریکا برای جاسوسی در کشورهای منطقه نیازی به سفارتخانه ندارد و برای همین است که این سفارتخانهها نمی توانند در منطقه منشأ اثر باشند.

آمریکا از طریق شبکههای جاسوسی دولتی و نیمه دولتی هرگونه اطلاعات و جاسوسی که بخواهد انجام خواهد داد و بودن و نبودن یک سفارتخانه نمی تواند دامنه جاسوسی آنها در منطقه را کاهش دهد. اهداف اصلی آمریکا برای بستن سفارتخانهها از جاسوسی که آنها از طریق سفارتخانهها انجام می دهند مهم تر است و برایشان ارجحیت دارد.

رژیم صهیونیستی به عنوان متحد اصلی آمریکا در منطقه چه سودی از این اتفاقات خواهد برد؟

صهیونیستها از سالهای گذشته و حتی از بدو تأسیس از فتنه انگیزی در منطقه استقبال می کردند. تشنجهایی که حول و حوش بسته شدن سفارت آمریکا در کشورهای منطقه ایجاد خواهد شد به سود اسرائیل است و آنها از این مسئله نهایت استفاده را خواهند برد. فضای سوریه و مصر به سمتی پیش می رود که با تضعیف آنها تهدیدی برای اسرائیل وجود نخواهد داشت و در واقع آمریکا با التهاب آفرینی اینچنینی در منطقه منافع اصلی خود را تأمین کرده است که همان امنیت اسرائیل است.


https://shoma-weekly.ir/myf7Ok