بین الملل

آمریکا قافیه را در سوریه باخته است شواهد حاکی از کرنش آمریکا به تحولات سوریه است

تحولات سوریه به احتمال فروان طی دو یا سه ماه آینده با شکست کامل تروریستها خاتمه خواهد یافت و آمریکایی ها با توجه به تأخیری که در مذاکرات ژنو2 افتاده است، به دنبال این هستند که اشتباه استراتژیکی در ماههای آینده انجام ندهند.

سوریه طی یک ماه اخیر با توجه به تنش های دیگر کشورهای منطقه دیگر در صدر اخبار دنیا قرار ندارد. به علاوه شکستهای اخیر مخالفان بشار اسد در آستانه مذاکرات ژنو2 کار را برای حامیان غربیاش از جمله آمریکا سخت کرده است. اما نکته ای که در این بین جای تأمل دارد چرخش موضع آمریکایی ها در قبال سوریه است. آمریکایی ها که همیشه راه حل نظامی را برای پایان بحران سوریه مناسب می دانستند و در تجهیز مخالفان سوری به سلاح پیشقدم می شدند، حالا از راه حل دیپلماتیک سخن می گویند. برای بررسی بیشتر این تغییر موضع و آگاه شدن از دیگر تحولات سوریه به سراغ محمد صادق الحسینی کارشناس مسائل خاورمیانه رفتیم.

محمد صادق الحسینی در گفتگو با «شما» در خصوص تحولات سوریه اظهار داشت: تروریستها در سوریه در پایان راه خود هستند و ارتش سوریه و مقاومت خوب بشار اسد آنها را وادار به عقب نشینی کرده است. اتفاقات چند هفته اخیر در کشورهای دشمن با سوریه یعنی مصر و ترکیه پیام خاصی برای حامیان غربی تروریستها داشت.

وی افزود: ترکیه و مصر که هریک با حمایت از تروریستها خواستار کناره گیری بشار اسد بودند حالا با اعتراض های داخلی دست به گریبان هستند. این اتفاقات نشان دهند این است که امروز دنیا در شرایط گذار قرار دارد و خاورمیانه هم نقش کلیدی را در این شرایط بازی می کند که آمریکا و غرب هم به آن واقفند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به شکست تروریستها در برابر محور مقاومت گفت: این عقب نشینی و شکست در اصل شکست آمریکاست زیرا آنها راه حل نظامی و کمک تسلیحاتی به تروریستها را راه حل بحران سوریه می دانستند، اما خواسته آنها تحقق نیافت. حتی قطر که یکی از متحدان آنها در منطقه بود و جریان فکری آنها را در قبال سوریه دنبال می کرد هم دچار تحول شد. بنده به شخصه شکست تروریستها را در سوریه بی تأثیر در کناره گیری امیر قطر نمی دانم.

صادق الحسینی در ادامه در خصوص تحولات میدانی سوریه هم خاطرنشان کرد: ارتش به خوبی در حال پیشروی به همه مناطق است و توانسته است اکثر فرودگاههای نظامی را از دست تروریستها خارج کند تا غربیها نتوانند از این طریق سلاح وارد سوریه کنند. در کنار این پیشروی ها به اکثر مناطق سوریه، حمص که مرکز تروریستهاست در تیررس ارتش قرار دارد و این امتیاز مثبتی برای ارتش است.

وی درباره مذاکرات ژنو2 و موضع آمریکا و غرب هم اظهار داشت: آمریکا در آستانه مذاکرات ژنو2 دستش خالی است چون شکست تروریستها باعث این شده است که اپوزیسیون قوی برای حمایت ازسوی غرب و آمریکا در مذاکرات وجود نداشته باشد. این مسئله باعث کرنش آمریکایی ها در روند مذاکرات است و چرخش از راه حل نظامی به راه حل دیپلماتیک که مقاماتشان هم به آن اذعان می کنند. حتی اعطای سلاح های مدرن تر به مخالفان سوری هم نتوانسته است در پیشبرد سیاست آمریکا که ایجاد اپوزیسیونی همتراز حکومت بشار اسد است، موفق باشد.

کارشناس مسائل خاورمیانه جنگ سخت را درپایان راه دانست و در تبیین استراتژی جدید آمریکا در سوریه گفت: استراتژی جدید آمریکا در سوریه با توجه به شکست درجنگ سخت، پیشبرد جنگ نرم است. جنگ نرمی که آمریکا و غرب در سوریه شروع کرده اند تا مدتها ادامه خواهد داشت و پروسه ای زمانبر است. البته این نشان دهنده این است که آمریکا در حال ازدست دادن قدرت خود در دنیاست و جهان دیگر تک قطبی نیست.

صادق الحسینی در پایان خاطرنشان کرد: تحولات سوریه به احتمال فروان طی دو یا سه ماه آینده با شکست کامل تروریستها خاتمه خواهد یافت و آمریکایی ها با توجه به تأخیری که در مذاکرات ژنو2 افتاده است، به دنبال این هستند که اشتباه استراتژیکی در ماههای آینده انجام ندهند.

https://shoma-weekly.ir/jR7xqn