بین الملل

آمریکا علاقه‌مند نیست ایران شاهد جهش اقتصادی باشد

ما با آمریکا چالش داریم؛ موضوع اجرای برجام با توجه به این‌که از نگاه آن‎ها یک موفقیت برای ایران بوده آن‎ها علاقه‌مند نیستند که این موفقیت در کلیت نظام مطرح شود و ایران یک جهش مهم اقتصادی را شاهد باشد
ارشکنی آمریکا در عمل به برجام و نگاه دولت یازدهم به این سند برای حل مشکلات کشور که امروز نزدیک به هشت ماه از ناکامی آن می گذرد، هنوز از موضوعات داغ محافل سیاسی است. درادامه گفت‌و‌گوی پنجره با حسن لاسجردی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی پیرامون این موضوعات را از نظر می گذرانید.

به نظر شما تناقض‌گویی‎‎های مسئولان دولتی در مورد برجام نشأت گرفته از چیست؟

لاسجردی: به هر صورت در توافق‎‎های بینالمللی به ویژه توافق‎‎هایی که با قدرتها بسته میشود معمولا نوساناتی وجود دارد.

منظور از نوسانات چیست؟

لاسجردی: منظور از نوسانات این است که بعضی از قوانین عطف به ما سبق میشود و در برخی از مواقع هم رفتارهای سیاسی یا گروکشی‎‎های سیاسی وجود دارد و به همین جهت در بحث برجام هم همین طور است و به نظر میرسد که فشارهایی که در ایالات متحده توسط کنگره علیه دولت وجود دارد در همین راستا باشد.

همچنین نگاه دولت در برخی مواقع که نشأت گرفته از اقدامات ایران در منطقه است، سبب شده تا آمریکاییها در برخی از جاها برخلاف روح برجام و توافق اقداماتی را صورت دهند که این اقدامات براساس آن چیزی که در توافق آمده با روح توافق هم‌خوانی ندارد، ولی در عین حال به جهت این‌که در توافق‌نامه و اقدام مشترک ما شاهد روند صفر و صدی هستیم به نظر میرسد که دو طرف یکدیگر را در طول اجرا و اقدام و انجام به نوعی برآورد میکنند و مورد آزمایش قرار میدهند یا به نوعی طرف مقابل را میآزمایند تا بییند که چه قدر به اصول و فرایند اقدامی که انجام شده به نظر میرسد آن چیزی که خیلی برای برجام مهم است این است که اولا آیا اصل توافق مورد توجه هر دو طرف است و نکته بعدی این است که آیا همه بازیگرانی که در برجام نقش آفرینی کردهاند برخلاف روح برجام اقدام میکنند و نکته سوم این است که آیا در فرایند زمان برجام قابل بازگشت یا قابل اصلاح است یا این‌که این اتفاق رخ نخواهد داد؛ به نظر میرسد که این مسائل همان مواردی است که مورد سوال شما هم قرار دارد.

بهنظر شما پاسخ این سوالات چیست؟

لاسجردی: در رابطه با بحث کنگره مسلم است که کنگره رقیب جمهوری‌خواهان و دموکراتهاست و لذا علاقه‌مند نیست که هزینه یا سربار امتیازات برجام به نفع دموکراتها تمام شود چرا که آنها هم در آستانه انتخابات قرار دارند.

نکته دوم که خیلی مهمتر هم هست این است که باید بپذیریم در ایالات متحده با وجود همه گفتوگوها و رایزنیها و انعطاف و لبخندها باز هم جمهوری اسلامی ایران دشمنان بسیاری سرسختی دارد و ما نباید این ذهنیت را داشته باشیم که با یک توافق مشکلات ما با آمریکا حل میشود یا این‌که حل خواهد شد.

نکته سوم که خیلی مهمتر است این است که برخلاف نگاه بسیاری از افراد که میگویند با تغییر دولت در آمریکا امکان دارد برجام هم اجرا نشود به نظر میرسد که باز هم در رژیم حقوقی قراردادها و توافق‌نامهها این طور نیست که وقتی یک دولت تعهدی را ایجاد میکند، دولت بعدی آن را رد کند، لذا به نظر میرسد که در حال حاضر دنیا یک تجریهای را در پروندهای بسیار مهم برای حل تخاصم به خودش دیده است و من فکر میکنم یک اتفاق بسیار مهمی در این رابطه رخ داده است.

بهنظر شما بد عهدی‎‎های آمریکا در روند اجرای برجام چه تجربیاتی را پیش روی ما قرار میدهد؟ با توجه به این‌که مسئولان ایرانی هم اعلام کردند که آمریکاییها در موارد مختلف درخواست مذاکره داشتهاند.

لاسجردی: در این رابطه من دو نگاه دارم یک نگاهم ایرانی است و یک نگاهم معطوف به بیرون است؛ در رابطه به نگاه بیرونی مسلم است که ما با آمریکا چالش داریم؛ موضوع اجرای برجام با توجه به این‌که از نگاه آنها یک موفقیت برای ایران بوده آنها علاقه‌مند نیستند که این موفقیت در کلیت نظام مطرح شود و ایران یک جهش مهم اقتصادی را شاهد باشد لذا به اعتقاد من دشمنی‎‎های آنها به ویژه از جنبه جمهوری‌خواهان ادامه پیدا میکند و ما همچنان این چالش را خواهیم داشت اگر چه برای رفع این چالش آقای روحانی و تیمش مذاکراتی را با برخی قدرت‎‎های دیگر هم داشتد و گفتوگوهایی را برای فشار به آمریکا در دستور کار گذاشتند لذا باید گفت که قطعا طرح موضوع هم‌کاری ما با آمریکا در فضای فعلی و تجربه برجام میتواند به ما کمک کند که در این عرصه با تجربه بیشتری وارد شویم.

اما در رابطه با موضوع داخلی بهنظر میرسد این تجربه را رهبری بهدرستی در اختیار ما قرار دادهاند و راه و مسیر را به خوبی برای دولت و دستگاه دیپلماسی ترسیم کردهاند.

ایشان فرمودند که ما با آمریکاییها مذاکره کردهایم و تجربه مذاکره هم داریم اما بنده به این مذاکرات خوشبین نیستم لذا به نظر میرسد با توجه به این‌که جایگاه رهبر انقلاب به جهت دیده‌بانی و تعیین مسیر بسیار مهم است لذا ایشان هم به درستی این مسیر را طراحی کردهاند و من فکر میکنم با این بیان و خواستهای که ایشان از دستگاه دیپلماسی برای فشار به آمریکا و نهیب‌زدن به آنها داشتهاند نوعی هموار کردن مسیر برای حل مشکلات است و به نوعی برخلاف بعضی از نگاه‎‎ها ایشان بیش از آن‌که نگاه بیرونی داشته باشند نگاه درونی دارند و به نیروهای داخلی اتکا دارند و به همین جهت است که ایشان اقتصاد مقاومتی را مطرح میکنند تا بگویند اگر چه ما با خارجیها مذاکره میکنیم اما باید موضوع درون‌نگری و قوی کردن نیروهای داخلی را در دستور کار داشته باشیم تا بتوانیم از بال دوم که در عرصه بینالمللی وجود دارد استفاده کنیم.

به هر صورت بهنظر میرسد افقی که برای برجام داریم باید گستردهتر باشد و اگر چه این یک تجربه بینالمللی است ولی با توجه به اندازهای که برای برجام نیرو و انرژی میگذاریم باید به بحث‎‎های داخلی هم معطوف باشیم و اگر بتوانیم این دو بال را به حرکت درآوریم حتما میتوانیم نواقص برجام را هم حل کنیم.

بهنظر شما چه‌قدر در ماجرای برجام اهداف انتخاباتی وجود داشت؟ و دولت چه‌قدر توانست این اهداف را محقق کند؟

لاسجردی: اگر بحث‎‎های مربوط به برجام به پایان دولت مربوط میشد حتما میتوانستیم بگوییم که در آن بحث‎‎های انتخاباتی وجود دارد ولی به نظر میرسد چون براساس اطلاع من بحث مذاکرات از دولت قبل شروع شده و آقای جلیلی هم در این فضا ورود داشتهاند و با آمریکاییها هم مذاکره میکردند به نظر من دولت با نیت انتخاباتی وارد برجام نشده ولی میتواند در صورت به جلو بردن آن و رساندن برجام به فرجام از آن استفاده انتخاباتی هم داشته باشد. ولی در مجموع چون این موضوع از قبل وجود داشت باید گفت که نیت انتخاباتی در این مسأله وجود ندارد

https://shoma-weekly.ir/MhLSJ2