سیاسی

آمریکا خواهان نتیجه برد برد نیست

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: به نتیجه رسیدن مذاکرات با آن مقداری که دولت خوش بین است ما خوش بین نخواهیم بود و معتقدیم مشکلات و چالش های جدیدی در اثر انتخاب جمهوری خواهان در کنگره به وجود خواهد آمد که احتمال توافق را ضعیف تر می کند.
حمیدرضا ترقی در گفتگو با خبرنگار سیاسی "خبرگزاری دانشجو"، که در بازدید از غرفه این خبرگزاری در بیستمین نمایشگاه مطبوعات صورت گرفت، درباره ارزیابی نسبت به وحدت میان جریان اصولگرایی اظهار داشت: وحدت اصولگرایان به عنوان یک ضرورت همیشگی و اجتناب ناپذیر مورد قبول و پذیرش همه اصولگرایان در کشور ما قرار گرفته است.

وی اضافه کرد:دستاورد انتخابات ریاست جمهوری دهم باعث شده تا اصولگرایان به این جمع بندی برسد که پایگاه های اجتماعی متعدد خود را به یکدیگرمتصل کنند تا در انتخابات پیروز شوند لذا از آن مقطع مسئله ائتلاف در انتخابات از ملزومات جریان اصولگرایی شد.

وی به انتخابات هفتم هشتم و نهم اشاره کرد و با بیان اینکه وحدت کلمه موجب کسب حداکثری کرسی های مجلس شده است اضافه کرد: در انتخابات آینده نیز می شود الزامی تر شرکت کرد اما مکانیزم های این موضوع در انتخابات باید گسترده تر و فراگیرتر و ائتلاف کامل تر باشد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اضافه کرد: به نظر می رسد با توجه به اینکه در انتخابات ریاست جهموری قبل نتوانستیم به توافق برسیم و اختلاف نظرهایی وجود داشت اما برای انتخابات مجلس شورای اسلامی که حضور بیش از 300 نماینده وجود دارد و جمع گسترده تر است بسیار سهل تر می توانیم به ائتلاف و وحدت برسیم.

ترقی یادآور شد: مکانیزم دنبال شده دارای سه گام است که گام اول ایجاد همگرایی میان اصولگرایان است و آخرین جلسه آن هم با حضور آیت الله مصباح یزدی برگزار شد و تلاش داریم جبهه پایداری هم به عنوان یک ضلع به جریان اصولگرایی اضافه شوند و این وحدت به صورت حداکثری شکل گیرد.

وی افزود: برای شکل گیری ائتلاف در حال رایزنی با سایر اصولگرایان هستیم تا بتوانیم با این تبادل نظر به یک لیست واحد برسیم و جبهه پایداری نیز به طور حتم شامل این اضلاع خواهد شد.

ترقی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایا جبهه پایداری هم پوشانی با اصولگرایان را پذیرفته است یا خیر پاسخ داد: فعلا مشغول مذاکره هستیم و قطعا این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید و جبهه پایداری نیز تمایل خود را نسبت به این مهم نشان داده است.

وی گام دیگر این ائتلاف از میان بردن اختلافات عنوان کردو گفت: باید شخصی به صورت محوریت قرار گیرد تا به طور حتم با بیان مطالب اختلافات را از میان بردارد تا در همگرایی و ائتلاف مجموعه ای را جهت داوری برگزیند.

ترقی در پاسخ به سوالی منبی بر اینکه آیا این ائتلاف و مجموعه برای داوری شکل گرفته است یاخیر اظهار داشت: تاکنون به طور قطع این مجموعه داوری انتخاب نشده است چرا که هنوز به آن مرحله نرسیده ایم و فعلا به سمت ائتلاف حرکت می کنیم و این ائتلاف حداقل شش ماه زمان می برد.

مسئول بین الملل حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی نسبت به مذاکرات پیش رو در مسقط اظهار داشت: اینکه می توانیم به این توافق دست پیدا کنیم شاید در توان ما نباشد و دراختیار ما نباشد بلکه ما می خواهیم به این توافق دست پیدا کنیم و این خواستن یک مسئله قابل قبولی است اما اینکه رقیب ما هم تمایلی نسبت به دستیابی به توافق دارد یا خیر براساس مواضعی که اعلام می کند مشخص نیست که آیا به این توافق دست پیدا بکنیم.

ترقی اضافه کرد: طرف مقابل به دنبال کسب نتیجه برد برد نیست بلکه به دنبال نتیجه برد باخت است در حالی که این اختلاف اساسی است و در نیت دو طرف وجود دارد.

عضو حزب موتلفه اسلامی یادآور شد: اختلاف دیگر برمی گردد به دو موضوع اصلی که از نقاط استراتژیک مذاکرات است و شاید بتوان گفت از اصول اصلی دعوای ماست که یکی حجم غنی سازی در کشور ماست و یک مسئله دیگر برداشتن تحریم هاست.

وی افزود: این دو موضوع اگر حل نشود طبیعی است توافقات انجام شده نتیجه ای دربرنخواهد داشت و بنابراین دو طرف با یک چالش جدی از لحاظ رسیدن به توافق روبرو هستند که فاصله بین خواسته دو طرف زیاد است.

ترقی خاطر نشان کرد: به نتیجه رسیدن مذاکرات با آن مقداری که دولت خوش بین است ما خوش بین نخواهیم بود و معتقدیم مشکلات و چالش های جدیدی در اثر انتخاب جمهوری خواهان در کنگره به وجود خواهد آمد که احتمال توافق را ضعیف تر می کند.

https://shoma-weekly.ir/mog6vO