سیاسی

آمریکا تلاش می کند جریان سازش را در ایران روی کار بیاورد

اوباما سعی می‌کند در سه سطح بین‌المللی و منطقه‌ای و داخلی در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی و امنیتی و اجتماعی و فرهنگی، جنگ هوشمندی را علیه ایران دنبال کند تا با این روشها افکار عمومی ایران را متقاعد کند که سیاست مقاومت و پایداری در برابر غرب پرهزینه و مخاطره‌آمیز است تا بلکه بتواند جریان سازش را در کشور روی کار بیاورد تا امکان مذاکره مستقیم را فراهم سازد.
ترقی رییس مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی با برنامه دو نیم ساعت شبکه بین‌المللی خبر تلویزیون مصاحبه ای در خصوص سیاست بین الملل انجام داد که متن آن به شرح ذیل میباشد:

*اوباما خیلی خود را شبیه ابراهام لینکن می‌داند، به نظر شما با توجه به جنبش وال استریت و شکاف طبقاتی پدید آمده در آمریکا اوباما در دوره دوم ریاست‌جمهوری با چه چالش‌هایی روبه‌روست؟

آمریکا از آبراهام لینکن تا کنون بیش از 50 رئیس‌جمهور به خود دیده و اکنون سرمایه‌داران آمریکا حاکم بر این کشور هستند و از آرمانهای او چیزی باقی نمانده بنابر این رکود اقتصادی و کاهش رشد اقتصادی و شکاف طبقاتی موجب اعتراض 99درصد مردم علیه 1درصد سرمایه‌داران و کارتل‌های اقتصادی ساکن در وال استریت شده است. اوباما چاره‌ای جز اطاعت از وال استریت ندارد و لذا این جنبش را تا کنون سرکوب کرده و فریاد اعتراض آنها را خاموش کرده است. ولی علی‌رغم تزریق میلیاردها دلار پول به سیستم بانکی و خصوصیت نظام کاپیتالیستی بعید است اوباما بتواند تغییری در وضع اقتصادی آمریکا بدهد لذا باید در انتظار بحران‌های مالی بیشتر در آمریکا بود.

*هفته‌ای نیست که در آمریکا حادثه خونین و مرگباری به‌خاطر استفاده از اسلحه گرم اتفاق نیافتد و عده‌ای کشته نشوند به نظر شما اوباما در مقابل این بحران امنیتی داخلی چه خواهد کرد آیا توان مقابله خواهد داشت؟
به‌خاطر قانون آزادی حمل سلاح در آمریکا در حال حاضر بیش از 270 میلیون اسلحه شخصی دست مردم آمریکاست و به‌طور میانگین سالی 30 هزار کشته و قربانی این سلاحها می‌شوند که اخیراً افزایش یافته، این وضع مردم را نگران کرده و اخیراً جنبش یک میلیون مادر برای کنترل اسلحه شروع شده و دست به راهپیمایی زده‌اند، صاحبان کارخانجات اسلحه‌سازی سبک در آمریکا وابسته به حزب دموکرات و جمهوری‌خواه هستند و قدرت دارند و خود مروج فروش اسلحه هستند و در کنگره هم نفوذ زیادی دارند، بنابر این با لایحه محدودسازی استفاده از اسلحه توسط اوباما مخالفت می‌کنند. لذا در حال حاضر یک زورآزمایی بین اوباما و عوامل کارخانجات اسلحه‌سازی در کنگره صورت گرفته که اگر با کمک راهپیمائی مردم پیروز شود شاید کنگره استفاده از اسلحه را محدود کند و این بحران امنیتی قدری کاهش یابد.

*بحران بدهی‌ها در آمریکا این کشور را تا لبه پرتگاه مالی سوق داده است و بدهی‌ای معادل 16 تریلیون دلار و کسر بودجه‌ای در حد هشت درصد تولید ناخالص ملی و بیکاری را پدید آورده در برابر این چالش اوباما چه خواهد کرد؟
اگر چه کنگره آمریکا در دقیقه 90 پایان سال قبل میلادی با تصویب بودجه 2013 طرح نجات از پرتگاه مالی آمریکا را تصویب کرد ولی بدهی بیش از 16 تریلیون دلاری و بیکاری 25 میلیون نفری و کسر بودجه 8درصد تولید ناخالص ملی و سه مییون بی‌خانمان ناشی از بدهکاری به بانک‌های آمریکا و 46 میلیون فقیر موجود در آمریکا چالش کمی نیست.
از طرف دیگر تا دو سه ماه دیگر قدرت وام‌دهی خزانه‌داری آمریکا به پایان می‌رسد و بحران مالی آمریکا وارد چالش جدیدی خواهد شد.
با طرح نجات از پرتگاه مالی ثروتمندان باید مالیات بیشتری بدهند و هزینه‌های دولت باید کاهش یابد و بعضی از خدمات مثل بهداشت و درمان را نیز باید کم کند و این فشار را روی مردم بیشتر خواهد کرد، خصوصاً اینکه 50درصد مردم آمریکا مالیات نمی‌دهند و فرار مالیاتی دارند. بنابر این چالش مالی اوباما بیشتر خواهد شد و لذا می‌خواهد از طریق چاپ دلار بدون پشتوانه مشکل خود را به دیگر کشورهای دنیا منتقل کند و این خطری برای اقتصادی جهان خواهد بود.

*با توجه به تحولات بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بنظر شما سیاست آمریکا برای مهار بیداری اسلامی و جلوگیری از تسری آن به کشورهای خلیج فارس چه خواهد کرد؟
بیداری اسلامی سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را هم بهم ریخت. این بیداری پایه‌های سیاست خارجی آمریکا در منطقه را که 1- تداوم هژمونی و نفوذ آمریکا در منطقه 2- حفظ امنیت اسرائیل 3- حفظ امنیت انرژی در خلیج فارس است، با چالش مواجه کرده.
لذا به نظر می‌رسد آمریکا در قبال بیداری اسلامی چند روش را دنبال کند‌:
الف) تقویت و حمایت از متحدان قبلی‌اش در منطقه مثل عرسبتان و بحرین و قطر و...
ب) ایجاد متحدان جدید از طریق ارتباط با دولتهای جدید مصر و تونس
ج) حذف ادعای دموکراسی خواهی در کشورهای دوست خود در منطقه
د) تضعیف و منزوی کردن کشورهای مخالف آمریکا در منطقه مثل ایران، سوریه و لبنان و...

*سازمان عفو بین‌الملل از اوباما خواسته که به وعده‌های حقوق بشری خود مثل تعطیلی زندان گوانتانامو عمل کند و از حملات هواپیماهای بدون سرنشین و کشتار غیرنظامیان جلوگیری کند بنظر شما اوباما دراین دوره دوم در این رابطه چکار خواهد کرد؟
وعده تعطیلی زندان گوانتانامو قول اوباما در دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش بود که به آن عمل نکرد و نحوه انتقال زندانیان آن به کشورهای خودشان و آمریکا دچار مشکلات حقوقی و قانونی شده که بین کنگره و اوباما دست به‌دست می‌شود این زندان 11 ساله شده و اصل آن برخلاف قوانین بین‌المللی و نقض حقوق بشر است.
در مورد هواپیماهای بدون سرنشین بنظر می‌رسد که این هواپیماها در استراتژی جدید نظامی آمریکا از اولویت برخوردار شده‌اند و به علت عدم تلفات نیروی نظامی آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گیرند لذا بنظر نمی‌رسد که آمریکا آن را حذف کند، لذا جنایات جنگی توسط این سلاح جنگی از سوی آمریکا ادامه خواهد داشت.

*با توجه به اینکه قرار است سال آینده نیروهای آمریکا از افغانستان خارج شوند استراتژی نظامی آمریکا در دیگر نقاط دنیا را چگونه ارزیابی می‌کنید.
دولت اوباما چون با کسری بودجه قابل ملاحظه‌ای روبه‌روست مجبور است مقداری از هزینه‌های نظامی خود را کاهش دهد. لذا کاهش حضور نیروهایش در عراق و افغانستان بیشتر به‌خاطر مشکلات مالی است. از طرف دیگر با توجه به اهمیتی که آسیا در سیاست خارجی آمریکا پیدا کرده، لذا حضور نظامی آمریکا در آسیا به ویژه تنگه هرمز و دریای جنوبی چین افزایش خواهد یافت.
نکته دیگر این است که آمریکا برای کاهش تلفات نیروهای نظامی‌اش به ارتقاء تجهیزات جنگ سایبری و افزایش هواپیماهای بدون سرنشین دست زده و از نیروهای زمینی و تفنگداران دریایی‌اش کاسته و به نیروهای هوایی‌اش می‌افزاید و تلاش می‌کند با ایجاد ناامنی در منطقه آسیا مسابقه تسلیحاتی‌ای را در منطقه برای فروش اسلحه‌هایش به‌وجود آورد.

*بنظر شما مناسبات اوباما با روسیه در دوره دوم چگونه خواهد بود؟
در حال حاضر بین آمریکا و روسیه در سوریه جنگ نیابتی در جریان است یعنی طرفداران آمریکا که تروریست‌ها هستند با موافقان دولت سوریه که ارتش و مردم هستند در حال جنگ می‌باشند. از طرف دیگر طرح سپر دفاع موشکی بین آمریکا و روسیه روز به روز چالشش بیشتر می‌شود.
بنظر من آمریکا و روسیه وارد دوران جنگ سرد شده‌اند و روسیه با یکجانبه‌گرایی آمریکا در دنیا مخالف است.
آمریکا سعی خواهد کرد با تحریم‌های اقتصادی و فشارهای حقوق بشری، حوزه نفوذ روسیه را کاهش دهد.

*بنظر شما در دوره دوم برخورد اوباما با ایران چگونه خواهد بود؟
اوباما در دوره دوم و در تداوم دور اول حکومتش سیاست بازدارندگی – تصاعد تحریم‌های چند جانبه – مهار و محدودسازی راهبردی و دیپلماسی اجبار را علیه ایران دنبال خواهد کرد.
اوباما سعی می‌کند در سه سطح بین‌المللی و منطقه‌ای و داخلی در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی و امنیتی و اجتماعی و فرهنگی، جنگ هوشمندی را علیه ایران دنبال کند تا با این روشها افکار عمومی ایران را متقاعد کند که سیاست مقاومت و پایداری در برابر غرب پرهزینه و مخاطره‌آمیز است تا بلکه بتواند جریان سازش را در کشور روی کار بیاورد تا امکان مذاکره مستقیم را فراهم سازد.

https://shoma-weekly.ir/mCFWXM