بین الملل

آمریکا به دنبال پیش برد قدرت نرم خود است

مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ موسوم به وین ۶ برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای به نتیجه ای نرسید و مذاکرات برای چهار ماه دیگر تمدید شد.
مهدی کاشی- مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ موسوم به وین ۶ برای رسیدن به توافق جامع هستهای به نتیجه ای نرسید و مذاکرات برای چهار ماه دیگر تمدید شد. در این میان مذاکرات فشردهای میان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در روزهای اخیر اتفاق افتاد که وزیر امورخارجه کشورمان از لزوم شفاف سازی در مذاکرات و برداشتن پرانتزها سخن گفت.

استمرار مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در این شش دوره بهانهای شد تا به سراغ مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بینالمللی برویم و نظر وی را در این خصوص جویا شویم:

مهدی مطهرنیا در گفتگو با «شما» در خصوص رویکرد کشورهای غربی به خصوص ایالات متحده آمریکا اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا در راه ایجاد یک مسیر برای حل و فصل پرونده هستهای ایران به عنوان یک دولت نودموکرات، تمام تمرکز خود را بر روی قدرت نرم خود قرار داده است.

وی به دیدگاه اوباما در خصوص سیاست خارجی اشاره و خاطرنشان کرد: در چارچوب سیاست خارجی آمریکا مکتب جدیدی در حال شکل گیری است که مکتب همیلتونیسم و جفرتنیس قرابت نزدیکی با آن دارد.

این کارشناس مسائل بین المللی در تشریح این دو مکتب گفت: در این دو مکتب کاربرد قدرت سخت آمریکا در سایه قدرت نرم این کشور قرار میگیرد و آمریکاییها قدرتی هوشمند را برای حل مناقشات بین المللی به کار میگیرند.

مطهرنیا ادامه داد: آمریکاییها برای مشروعیت بخشی برای استفاده از قدرت سخت خود نیاز دارند که قدرت نرم خود را در مقابله با رقبا نشان دهند که این نظریه را متفکران آمریکایی در سال ۲۰۰۷ مطرح کردند.

وی به روزهای نخستین حضور اوباما به عنوان رئیس جهمور اشاره و عنوان کرد: اوباما در روزهای نخست ریاست جمهوری به بازآفرینی قدرت نرم آمریکا اشاره کرد و نشان داد که به دنبال ایجاد یک جناح چپ متکی بر قدرت نرم در آمریکا است.

این کارشناس مسائل بین المللی افزود: در این خصوص اوباما در نخستین سفر خود به کشورهای غربی کانادا را انتخاب کرد و در سفر به کشورهای دیگر نیز به کشور مسلمانی مانند ترکیه سفر کرد. مطهرنیا به نوع برخورد اوباما با کشورهای خاورمیانه اشاره و تصریح کرد: اوباما در روزهای نخستین ریاست جمهوری سخنرانی معروفی را در قاهره ایراد کرد و سپس برخورد خاصی نیز با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی داشت که قابل تامل است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اظهار نظر کری در خصوص فتوای رهبر معظم انقلاب در خصوص سلاح هستهای اشاره و تاکید کرد: این اظهار نظر در نوع خود مثبت است، اما آمریکاییها نشان دادهاند که هیچگاه به فتوا به عنوان تضمین نگاه نمیکنند.

این کارشناس مسائل بین المللی اضافه کرد: بر این اساس آمریکاییها معتقدند که فتوا براساس مقتضیات زمانی قابل تغییر است و به دنبال این هستند که معیارهای حقوق
بین
المللی را بر مسائل هستهای ایران ناظر قرار دهند.

وی در پایان در خصوص تاکید وزیر امورخارجه کشورمان به شفافیت در مذاکرات هم گفت: توافقات صورت گرفته باید به تعهد تبدیل شود تا اجرایی کردن آن از هزینههای کمتری برخوردار باشد و پویایی و کارآیی بیشتر در آن صورت گیرد بنابراین شفافیت درمذاکرات اصل مهمی به شمار میرود.

https://shoma-weekly.ir/yuSnco